Senaste nytt

DI: Finnair lanserar samarbete med FlyBe

jurgenb

Medlem
Finnair bekräftar Flybe-samarbete 2012-05-22 08:51
Finnair bekräftar i ett pressmeddelande att samarbetet gäller brittiska Flybe.

"Draget ingår i vår strategi som syftar till att återställa Finnairs lönsamhet," säger Finnairs vd Mika Vehviläinen i pressmeddelandet.

Finnair och Flybe bildade i fjol det gemensamma bolaget Flybe Nordic, som till 60 procent ägs av Flybe och till 40 procent av Finnair. Enligt en överenskommelse överför nu Finnair tolv plan av typen Embraer till Flybe, som i oktober börjar flyga dessa på Finnairs Europarutter.

Flybe flyger sedan tidigare på flera svenska destinationer, bland dem Norrköping, Skellefteå och Bromma.

Källa: Finnair bekräftar Flybe-samarbete - DiSe
 

niksal

Medlem
Enbart spekulering, men jag skulle anta att det är liknande logik som de nuvarande FlyBe flygningarna. Om du flyger med AY flygnummer så får du poäng som normalt. Återstår att se förstås. Över på Flyertalk fanns det mycket mer intressanta frågor som:

-Får man lounge med FlyBe flygningar?
-Finns Business Class i framtiden inom Europa?
-Hur är det med Fast Track?
 

Palazzi

Medlem
Enbart spekulering, men jag skulle anta att det är liknande logik som de nuvarande FlyBe flygningarna. Om du flyger med AY flygnummer så får du poäng som normalt. Återstår att se förstås. Över på Flyertalk fanns det mycket mer intressanta frågor som:

-Får man lounge med FlyBe flygningar?
-Finns Business Class i framtiden inom Europa?
-Hur är det med Fast Track?

Vi hoppas på att det blir poäng som vanligt :).
Bra fråga om Lounge...
Businessclass inom Europa kommer troligen minska...... Om jag får gissa behåller bara Ibera, Swiss & BA Business Class inom Europa i framtiden. TK Comfort Class eller liknande hade varit en trevlig kompromiss :).
 
Över på Flyertalk fanns det mycket mer intressanta frågor som:

1. Får man lounge med FlyBe flygningar?
2. Finns Business Class i framtiden inom Europa?
3. Hur är det med Fast Track?

Svarar enligt som det funkar idag.

1. Ja, om du köpt biljetten med AY flygnummer och har AY Silver, Gold eller Platinum. Alltså ej om du köpt biljetten med FlyBe flygnummer.
2. Nej.
3. Ja, om du har AY Gold eller Platinum.
 
Finnair bekräftar Flybe-samarbete 2012-05-22 08:51
Finnair bekräftar i ett pressmeddelande att samarbetet gäller brittiska Flybe.

"Draget ingår i vår strategi som syftar till att återställa Finnairs lönsamhet," säger Finnairs vd Mika Vehviläinen i pressmeddelandet.

Finnair och Flybe bildade i fjol det gemensamma bolaget Flybe Nordic, som till 60 procent ägs av Flybe och till 40 procent av Finnair. Enligt en överenskommelse överför nu Finnair tolv plan av typen Embraer till Flybe, som i oktober börjar flyga dessa på Finnairs Europarutter.

Flybe flyger sedan tidigare på flera svenska destinationer, bland dem Norrköping, Skellefteå och Bromma.

Källa: Finnair bekräftar Flybe-samarbete - DiSe

Detta avtal innebär att ca 200 - 300 AY anställda kommer att överlåtas till FlyBe.

Enligt finka tidningar har Flygvärdinna och Steward Union ej godkänt denna överlåtelse avtalet än på grund av de har uppsägnings skydd enligt det avtalet som fackförbundet och Finnair gjorde ifjol.

Kapten Unionen har godkänt överlåtelseavtalet eftersom Finnair lovat att under kommande 2 - 3 år kommer alla piloter och styrmän bli återanställda till Finnair för att flyga Asien linjerna.
 

Jacob

Medlem
Är det någon som testat både Finnair och Flybe nyligen och kan jämföra bolagen? Ombordservering, kabinpersonal, service/bemötande, flygplan osv.
 
Är det någon som testat både Finnair och Flybe nyligen och kan jämföra bolagen? Ombordservering, kabinpersonal, service/bemötande, flygplan osv.

I början av året på route

ARN-HEL-KAJ-HEL-ARN.

ARN-HEL var det Finnair och HEL-KAJ FlyBe.
Economy Finnair; bjuder kaffe, tée eller vatten/juice.
Economy FlyBe; erbjuder möjligheten att köpa. Med FlyBe flex billjett kan du välja kaffe och en valfri macka.
 

Traveller

Medlem
Jag har åkt Flybe från Stanstead till Manchester.. Hamnade i ett plan som inte var i gott skick och med inte så bra service... Vet inte men jag är ju lite anti Finnair också trots att dom Matchade mitt Pandion så blev det inte en enda resa med dom...

Förlåt mig Finnair!
 
Toppen