Senaste nytt

Kortdjungeln samt tappad EBG?

Hej,

Jag är relativt ny med skrivandet i detta forum, men har läst på forumet under en tid. Detta år har jag lärt mig en del och intresserat mig väldigt mycket för olika möjligheter att tjäna poäng. Men nu behöver jag lite hjälp från er insatta.
Kort: Jag har idag både SAS Mastercard Eurobonus samt SAS Diners. Diners kommer jag att överge med tanke på deras nya villkor 2017. Jag har dessa två kort pga EBG status. MEN!:

Status: Jag är EBG idag och min intjäningsperiod bryter sista December 2016. Jag har idag drygt 27000p och kommer därmed att inte kunna behålla mitt EBG utan blir nedgraderad. Jag har inga *A resor planerade detta år. Först i Februari är nästa inbokad med SAS och platser i SAS Plus, 4 legs. Detta faller inom min grace-period. Jag förutsätter att detta faller in i mitt EBS.

Så till den stora frågan, hur gör jag det bäst i framtiden för att försöka återfå EBG? Jag reser en del i tjänsten men inte alltid lätt att boka *A och SAS utan kan bli lite vad som helst där priset och tiden styr mest. Är det värt att skaffa ex. AMEX Premium och börja nöta på detta? Överge mitt mastercard också antar jag?

Önskar lite guidning om hur jag ska lägga upp det nästa år.
 

mha321

Medlem
Är det värt årskostnad för att bli ebg så skaffa Amex elite. Då får du 20000 status poäng och fixar ebg för ett år till åtminstone.
 

bnr

Medlem
Varför fixar du inte ett AmEx Elite? Då får du 20000 baspoäng och vips så har du hunnit kvala till EBG.
 

blobloblo

Medlem
Det är bara AMex elite som kan hjälpa dig då du får 20k baspoäng, vilket knnuffar upp dig till EBG. Premium gäller dig bara med extrapoäng, inga status/grundpoäng.
 
Hmmm... Jag har kikat lite på detta alternativ faktiskt, dock ska jag vara ärlig och säga att det är just årsavgiften som skrämt mig lite. Men det bör jag faktiskt fixa utan konstigheter och kanske ska köra på det spåret. Hinner jag få in dessa statusgrundande poäng innan årsslutet? Därmed kan jag slopa både mastercard och diners och bara köra på Amex Elite.
 

blobloblo

Medlem
Hmmm... Jag har kikat lite på detta alternativ faktiskt, dock ska jag vara ärlig och säga att det är just årsavgiften som skrämt mig lite. Men det bör jag faktiskt fixa utan konstigheter och kanske ska köra på det spåret. Hinner jag få in dessa statusgrundande poäng innan årsslutet? Därmed kan jag slopa både mastercard och diners och bara köra på Amex Elite.

Det ska ta max 2 veckor innan du får in poäng (efter du blivit godkänd) Om det är värt avgiften kan bara du svara på. Men det finns fler fördelar. 2x 2-4-1 och 20p/100 kr istället för premiums 15.
 
Precis så som du beskriver det är det, reser lite då och då och uppskattar förmånerna.

Vi säger att jag lyckas hålla kvar vid EBG även för 2017, är den enkla strategin att försöka handla på amex elite kortet i största mån samt at välja *A och främst SAS vid flygningar för att förlänga det igen? Thats it?
 

blobloblo

Medlem
Precis så som du beskriver det är det, reser lite då och då och uppskattar förmånerna.

Vi säger att jag lyckas hålla kvar vid EBG även för 2017, är den enkla strategin att försöka handla på amex elite kortet i största mån samt at välja *A och främst SAS vid flygningar för att förlänga det igen? Thats it?

Det måste vara med SAS eller wideroe för att det ska ska ge statuspoäng. Blir extrapoäng med andra *A bolag. Men annars är det "it"
 
Toppen