Senaste nytt

En weekend i Brussel - tips?

Kiev

Medlem
Hur är dessa 3 hotell? Vilket är mest Centralt? Prisvärt? Kommunalt? Åker på weekend med sambon och har väl mest tänkt att shoppa, äta och dricka gott. Kanske turista lite granna.

Hilton Brussels City
Hilton Garden Inn
Hilton Brussels Grand Palace?

Tacksam för svar!

Grand Place er et ekte Hilton hotell med lounge og veldig god service. Helt sentralt downtown og derfor i turistområdet, men koblet til central station så enkelt med transport. Jeg bor der 1-2 ganger per måned og får alltid upgrade. Var Méridien inntil to år siden. Stort sett får man rom under 200€.
Brussels City er nært nordstasjonen og i utkanten av uptown. Rett ovenfor City 2 så sentralt for shopping. Mindre hotell med færre fasiliteter. Ikke lounge men OK service. Mitt andrevalg i Brussel.
Garden inn er nettopp åpnet og ganske sentralt for EU-kommisjonen. Har ikke prøvd det enda, men garden inn er vanligvis ett steg ned på pris, service og kvalitet i HH-kjeden.
Uansett er Brussel en meget kompakt by med godt utbygd metro, så alt er i gangavstand eller metroavstand innen 10-15 minutter.
 
Last edited:

Kiev

Medlem
Inget jag noterade förra helgen. Vi tog tåget och sedan hissen till avgångshallen där vi checkade in. Första och enda säkerhetskontroll var den vanliga man alltid går igenom.
Det er fortsatt ekstra sikkerhetskontroll ved adkomst flyplass. Spesielt synlig når man kommer med taxi. Forskjellen er at man nå er selektiv. Grupper av voksne menn blir alltid sendt igjennom kontrollen, mens frequent travellers som reiser alene ikke blir stoppet.
 
Grand Place er et ekte Hilton hotell med lounge og veldig god service. Helt sentralt downtown og derfor i turistområdet, men koblet til central station så enkelt med transport. Jeg bor der 1-2 ganger per måned og får alltid upgrade. Var Méridien inntil to år siden. Stort sett får man rom under 200€.
Brussels City er nært nordstasjonen og i utkanten av uptown. Rett ovenfor City 2 så sentralt for shopping. Mindre hotell med færre fasiliteter. Ikke lounge men OK service. Mitt andrevalg i Brussel.
Garden inn er nettopp åpnet og ganske sentralt for EU-kommisjonen. Har ikke prøvd det enda, men garden inn er vanligvis ett steg ned på pris, service og kvalitet i HH-kjeden.
Uansett er Brussel en meget kompakt by med godt utbygd metro, så alt er i gangavstand eller metroavstand innen 10-15 minutter.


Tack så mycket för svar! Var verkligen bra utfört och förenklade mina tankar lite mer.
 

Maja

Medlem
@Ludvig Skalme Kolla in min tidigare tråd (Hotellrum i Bryssel 9-12 december för 2 vuxna 1 barn? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så ser du vad som skrevs även där. Vårt val föll på HGI just för att priset var oslagbart i jmf med övriga två.

Hilton Brussels City valde vi bort dels p.g.a. området det ligger i samt att deras pris dessutom låg mycket högre än HGI och givetvis låg Grand Place ännu högre. Nu var inte lounge det viktigaste för oss denna resa så det var lättare att prioritera ett lägre pris och rätt sängkonfiguration för vår del än ett finare hotell denna gång.
 

Sofia

Medlem
Jag var där med @palmen för några veckor sen och mitt bästa tips är att ha cash i fickan då man inte betalar med kort på samma sätt som hemma i Sverige. På restauranger och större affärer, och flygplatsen, absolut, men bli aldrig torrlagd.

Vad gäller barn tror jag mest på att vandra runt och som förälder vara påläst om det som dyker upp "det här bombades av tyskarna för att..." samt att dricka öl och äta våfflor och choklad.

Det finns en tidigare tråd på BC som jag inte hittar just nu, och som jag byggde en fantastisk resa på 2014 och min 40:e födelsedag. Men känns det alltför vagt, hör av dig så har jag säkert mer att komma med. Älskar Bryssel!
 

Maja

Medlem
L
Jag var där med @palmen för några veckor sen och mitt bästa tips är att ha cash i fickan då man inte betalar med kort på samma sätt som hemma i Sverige. På restauranger och större affärer, och flygplatsen, absolut, men bli aldrig torrlagd.

Vad gäller barn tror jag mest på att vandra runt och som förälder vara påläst om det som dyker upp "det här bombades av tyskarna för att..." samt att dricka öl och äta våfflor och choklad.

Det finns en tidigare tråd på BC som jag inte hittar just nu, och som jag byggde en fantastisk resa på 2014 och min 40:e födelsedag. Men känns det alltför vagt, hör av dig så har jag säkert mer att komma med. Älskar Bryssel!
Laddar med mer cash än vad vi hade tänkt oss. Vi läser på för fyllt och försöker svara alla tänkbara frågor längs med vandringen. Har insett att det kan tänkas komma en hel del.

Ska leta efter tråden också. Hittar du den får du gärna posta en länk!
 
Toppen