Senaste nytt

Prisjämförelsesida för privatjet

Palazzi

Medlem
Kanske inte är en lösning för gemene man, men för vissa företagsärenden och speciella tillfällen...
När jag hade möten i Lissabon förra veckan, på Websummit-utställningen, så såg jag ett nytt brittiskt företag som skapat en prisjämförelsesida för privatjet.

Jag har testat några gånger (sökningen alltså, inte bokning) och det verkar fungera mycket bra! I iaf ett fall hade det lönat sig för mitt företag att fylla en mindre jet till liten ort. Det handlade väl dock mer om hur sent ute vi var med den andra bokningen, men ändå :)

Tittade på att chartra ett plan för ett privat ändamål, men tydligen kunde man inte boka en ATR för 40personer trots att det stod att man skulle kunna,,,

Tjänsten heter iaf Stratajet: Stratajet | Private Jet Hire & Charter Flights | Real Time Bookings
 

rvarttinen

Medlem
Kul! Intressant sajt - ska hålla koll på den framgent ... om jag får tro AMEX så kan det ibland löna sig att chartra en mindre maskin. De säger sig också kunna hjälpa till att boka en dylik maskin via sina kanaler.
 

apknug

Medlem
Kul! Intressant sajt - ska hålla koll på den framgent ... om jag får tro AMEX så kan det ibland löna sig att chartra en mindre maskin. De säger sig också kunna hjälpa till att boka en dylik maskin via sina kanaler.
Ja amex driver iaf resebyråverksamhet med både affärs samt grupp o evenemang fortfarande.
 

squeezen

Medlem
Bump

Någon som testat Stratjet? eller liknande tjänst?
Såklart smidigt och bra att åka point to point och slippa stora flygplatser etc med allt vad det innebär.
Men hur är det med mat och service? Vissa plan på Stratjet sager t.ex VIP catering, vad betyder det?

Man kan åka Swe-Florida för ca 80-90.000£ och flyget kan ta upp till 14 pers så inte sååå himla mycket dyrare om man till exempel jämför med First class.
Någon som har erfarnehet av privatjet kontra first?
 

JonW

Medlem
Bump

Någon som testat Stratjet? eller liknande tjänst?
Såklart smidigt och bra att åka point to point och slippa stora flygplatser etc med allt vad det innebär.
Men hur är det med mat och service? Vissa plan på Stratjet sager t.ex VIP catering, vad betyder det?

Man kan åka Swe-Florida för ca 80-90.000£ och flyget kan ta upp till 14 pers så inte sååå himla mycket dyrare om man till exempel jämför med First class.
Någon som har erfarnehet av privatjet kontra first?
Det fina med privatjet är att man i princip kan välja exakt vad man vill ha i mat och dryck, både i luften och i loungen.
Vill man absolut dricka Norrlands Guld ur 33 cl burkar, så ordnar man det. Vill du ha en kondisbuffé från Café Madeleine tillsammans med din favoritskumpa i loungen så är det inga problem. (Så länge man säger till i rimlig tid, förstås)
 
@simon_says91 bokade privatjet för inte så länge sen. Han kan ju lätt redogöra skillnaden mot många andra bolag i F. De bilder jag sett visade bättre Champagne i F än det han serverades, även om det inte var dåligt val.
Först och främst gällande champagne så kan man välja o vraka precis exakt man vill, så länge man pröjsar för det. Jag kan dock säga att min personliga preferens är att ett F säte på ett "vanligt bolag" går före ett privatjet alla daga i veckan. Visst är de sjukt bekvämt att flyga ett privatjet men då måste de nog vara så att man är max 3-4 pers i ett plan för 9-10 pers annars blir det trångt. Sen att servicen och catering är galet bättre när man flyger privatjet är en annan sak, men som sagt vi pratar en hel den pengar OM man inte nu vill fylla planets alla platser, då kan man slå ut det någorlunda jämt vissa sträckor mot F flex biljetter.
 

JonW

Medlem
Först och främst gällande champagne så kan man välja o vraka precis exakt man vill, så länge man pröjsar för det. Jag kan dock säga att min personliga preferens är att ett F säte på ett "vanligt bolag" går före ett privatjet alla daga i veckan. Visst är de sjukt bekvämt att flyga ett privatjet men då måste de nog vara så att man är max 3-4 pers i ett plan för 9-10 pers annars blir det trångt. Sen att servicen och catering är galet bättre när man flyger privatjet är en annan sak, men som sagt vi pratar en hel den pengar OM man inte nu vill fylla planets alla platser, då kan man slå ut det någorlunda jämt vissa sträckor mot F flex biljetter.
Efter ca 15 legs i privatjet håller jag i stort sett med, men inte helt...
På l/h är hårdvaran i regel klart bättre i F, men mjukvaran bättre i private, så länge du planerar den.
Men det är långtifrån självklart med hårdvaran. En Falcon 7X t ex tar ofta 14 pax, fördelat på två tresoffor bak och 8 recliners fram.
Fyller man den med 8 pax fram och två VIP´s i sofforna, som ju omvandlas till riktiga sängar, åker VIP`sen där bak bättre än i F vill jag påstå.
(Dubbelsäng går ofta också att ordna, även på mindre plan än 7X, och även om du fyller det till mer än 30%)
När det gäller markupplevelsen vinner privatjet klockrent över F alla dar i veckan, av massvis med skäl.
Likaså vinner privatjet stort över shorthaul C i alla avseenden.
 
Toppen