Senaste nytt

Frågor angående kreditkort & bonusprogram

Det är så att jag tänkt skaffa ett kreditkort lite senare i år (när min betalningsanmärkning funnits i 3 år och därmed försvinner = ung & dum och glömde bort räkning när jag åkte på semester, sjukt att drabbas i 3 år men men så är det).

Nu har det snart gått 3 år och har därför börjat spana på kreditkort nu när man har stabil ekonomi osv.

Kollar jag på mitt resemönster vart jag själv ser mig åka i framtiden så är det mycket USA men utöver det blir det nog New Zeeland, Japan, Kina och kanske några andra ställen.

Jag gillar ju British Airways och American Airlines i One World men där tar det typ stopp.. finns betydligt mer bolag i Star Alliance jag gillar, ex Lufthansa, Swiss Airlines, United Airlines, Air Canada, Singapore Airlines, All Nippon & Turkish Airlines för att nämna några, SAS är det väl heller inget fel på även om jag hellre utgår från tex Frankfurt när jag ska ut på långresor då jag finner det trevligare att åka en A380, 747 eller liknande före A330/A340.

Jag har förstått att man ska vänta in någon "deal" men annars, vad är ett bra bonusprogram?
Jag bor fortfarande hemma men ska nog flytta inom ca 1 år. (ev Tyskland eller Schweiz, ställer det till stora problem?)

En annan fråga är inkomstkraven, jag har endast deltidsjobb (50-60%) och tjänar runt 220-230K / år. (före skatt)
Jag klarar mig dock utmärkt på det då min enda utgift är runt 2000:- / månad idag då.

Vilket kort passar? Jag vill ha mycket poäng när jag reser.
Jag ska göra en resa till LAX nu i höst och jag är inne på att göra resan med Turkish Airlines eller Swiss och vill såklart ha så mycket poäng som möjligt.

Jag var nära att nappa på Lufthansas erbjudande (20K till LAX i Business Class) men passade.

Vilket kort är bäst inom Star Alliance?
Jag har läst att Dinners ska fungera på tex IKEA och det kan ju vara bra när jag flyttar hemifrån sen.
Annars är jag tech-geek och jag köper i princip alltid det senaste inom elektronik, dvs projektorer, datorer, högtalare, kamera osv och där sticker det ju iväg stora summor varje år så ett sådant kort vore ju bra.

Gärna ett kort man kan köpa på och sen betala bort direkt så man slipper betala ränta för då försvinner ju lite av syftet..

Tips?

Idag är jag Eurobonus Basic och har runt 2.000 poäng på det.
På mitt Miles & More har jag cirka 6.000 poäng.
American Airlines Advantage har jag cirka 11.000 kvar.

Så ser min situation ut idag, inte så mycket att hänga i granen alltså.. men nu ska det bli mer resande och då vill jag såklart öka inkomsten av poäng.

Edit: Om det finns ett kort som man kan köpa "kameraobjektiv" i USA och få poäng på, så ropar jag hallelulja för det vore ju kul att få lite poäng när man slösar 30.000 på ett objektiv.

Sen har jag också tänkt låna ut kortet till familjen, alltså att jag köper och sen för dom över till min bank.
En annan kanske sjukt dum fråga: Kan jag köpa en bil hos återförsäljare för 150-200.000:- på ett "kort" och sedan betala av hela summan direkt några dagar efter? Tvivlar dock att det är möjligt med min lilla inkomst.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det finns rätt många trådar om detta här.

I Sverige har du MC/Diners/AmEx med SAS EB, Visa med BAEC samt MC/Diners med Finnair att välja på. Din något låga årsinkomst kan ställa till det om du försöker ansöka om AmEx, men jag vet inte hur hårda de är.

Samtliga kort jag räknar upp ger miles/poäng till sitt respektive bonusprogram, så de är ganska lämpliga om du bara är ute efter att samla miles.

Om/när du flyttar till tyskland och får en bankrelation där, så lär du kunna få kreditkort kopplade till M&M också, men dessa har jag dålig koll på.
 
Om du bor i Sverige och har din inkomst här hade jag satsat på SAS Eurobonus med AMEX.

Det är det som kanske är bäst, hur är det att handla med på internet?

Låt säga att jag vill köpa nya högtalare på en hifi-butik där följande betalningsalternativ är möjligt:

Betalning vid mottagande, dvs postförskott (lösa ut på ICA).
VISA
Mastercard

Sen kommer jag förmodligen åka över korta resor till USA i framtiden och köpa kameraobjektiv och då jag spenderar mest pengar på elektronik så är det viktigt att jag kan använda kortet på så många ställen som möjligt.

Jag har pratat lite med folk som haft Amex för många år sen och dom var inte speciellt nöjda, detta får mig att tveka lite.
Visa / Mastercard?

Det finns rätt många trådar om detta här.

I Sverige har du MC/Diners/AmEx med SAS EB, Visa med BAEC samt MC/Diners med Finnair att välja på. Din något låga årsinkomst kan ställa till det om du försöker ansöka om AmEx, men jag vet inte hur hårda de är.

Samtliga kort jag räknar upp ger miles/poäng till sitt respektive bonusprogram, så de är ganska lämpliga om du bara är ute efter att samla miles.

Om/när du flyttar till tyskland och får en bankrelation där, så lär du kunna få kreditkort kopplade till M&M också, men dessa har jag dålig koll på.

Jo, i det stora hela är det som sagt:

Köpa elektronik på kort, betala av direkt efter och slippa ränta.
Köpa saker på IKEA, betala direkt efter och slippa ränta.
Kort som det är möjligt att handla med i USA (+ Shenzen)
Samt kort att göra hotellbokning med, via tex hotels.com
+ det mest givna, flygbokningar såklart.

Det är väl den största prioriteten.. :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag har inga problem att använda mitt AmEx. Det är ett ställe det inte fungerar på och det är Nigeria. Överallt annars har jag lyckats använda det med väldigt få undantag.

I princip kan du alltid hitta handlare som säljer varor i samma prisklass och som tar AmEx. I USA är det absolut inga problem att handla med det.
 
Jag har inga problem att använda mitt AmEx. Det är ett ställe det inte fungerar på och det är Nigeria. Överallt annars har jag lyckats använda det med väldigt få undantag.

I princip kan du alltid hitta handlare som säljer varor i samma prisklass och som tar AmEx. I USA är det absolut inga problem att handla med det.

Om det fungerar på ICA och Konsum + USA så är det kanon, då kan jag ju lösa ut mina köpta varor på affären.

AmeX + Mastercard kopplat till SAS, sen ett vanligt VISA (som jag har idag) i backup? Vore inte det ganska bra?
 
Läste detta på ett forum nyss:

" Notera att AMEX är stenhårda på att sökande har en inkomst på 300 000kr, annars får du inget AMEX kort. "

Verkar kört.. just nu i alla fall, den dagen jag känner att jag vill ha heltidsjobb så kanske det är aktuellt, idag är det dock skönt att jobba som jag gör.

Då kanske Mastercard + Dinners är vettigare istället?
 

Rich

Medlem
Läste detta på ett forum nyss:

" Notera att AMEX är stenhårda på att sökande har en inkomst på 300 000kr, annars får du inget AMEX kort. "

Verkar kört.. just nu i alla fall, den dagen jag känner att jag vill ha heltidsjobb så kanske det är aktuellt, idag är det dock skönt att jobba som jag gör.

Då kanske Mastercard + Dinners är vettigare istället?

Så om jag går runt med en skylt där det står: "under 300k inkomst" så slipper jag amexfolket på arlanda?

Edit: varför kan man inte göra less than tecken här?
 
Last edited:
Så om jag går runt med en skylt där det står: under 300k inkonmst" så slipper jag amexfolket på arlanda?

Haha, kanske ska skriva det i pannan.

Nej, men jag funderar på att ha ett kort hos OneWorld (BA VISA) + SAS Mastercard.
Ska läsa mer i alla trådar som finns, fyll gärna på här om ni vet något kort som uppfyller det jag vill göra (se ovan).

Kanske man kan nappa på en deal senare i år.

/Andreas
 
Toppen