Senaste nytt

Self-upgrade?

LSH

Medlem
Jag gjorde en "self upgrade" för några år sedan. Minnet är lite vagt men det gick till ungefär så här:

Kastrup-Sandefjord/Torp med Widerøe. Hade checkat in online och hade inget fysiskt boardingkort. Vid gate använde jag någon form av digitalt boardingkort men en ur personalen tog kvittot ur skrivaren och skrek ett platsnummer efter mig. Jag tänkte att det nog var något teknikstrul och att han ville upplysa mig om min plats. Väl ombord inser jag att min plats nu är i vad-nu-premium-ekonomi-heter-hos-WF. Killen vid gate har alltså gett mig ett nytt säte utan att ge mig ett boardingkort eller säteskvitto. Separatorn satt på rad 6-7 och endast en person satt framför. Jag hade glömt vad som ropades efter mig och satte mig därför på min ursprungliga plats. Räknade nog med att bli tillrättavisad eftersom 50% fripassagerare sticker ut men jag fick sitta kvar och fick mat och dryck utan att bli ifrågasatt. Hade de frågat kunde jag förstås kunnat visa att jag satt "rätt" och inte haft någon möjlighet att uppdatera mitt boardingkort på grund av flyplansläge och roamingavgifter....
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Charlie D

Medlem
Jag bevittnade en händelse på min SAS flight till Hamburg idag.

En flygvärdinna räknade antalet av SAS Plus passagerare före start och antalet verkade inte stämma.
Hon gick tillbaka till galley:n och kollade passagerarlistan.
Sedan gick hon till en herre som satte sig i sista raden (rad 6) av SAS Plus och frågade honom försynt om han hade boardingkort för SAS Plus.
Det visade sig att han flyttade från SAS Go i rad 7 själv och flygvärdinnan sa till honom: Han får inte byta sin sittplats före start, dessutom till SAS Plus. Om han vill byta plats så får han göra det efter säkerhetsbältesskylten hade släckts.
Det fanns många tomma säte i bakre del av kabinen.
Han gick tillbaka till sin sittplats utan protest.

Jag misstänker att han flyttade från rad 7 för att där satte tre personer i hans sida av rad 7 (Jag satte i 7A och seat blocking verkade fungera även idag. Tack SAS.)

Har ni sett andra passagerare som har flyttat till andra kabinen själva (ej av personalen) eller har ni egen erfarenhet av self-upgrade?

Tycker det händer ofta på SAS
 

Dr. Miles

Expert
Idag såg jag Self grade på en SAS flight.
En dam som satte i långt bak i SAS Go tyckte nog att det var trevligt att sitta i SAS Plus där det inte är lika mycket folk.

En SAS kabinpersonal som hade iPad med sig när hon skulle servera i SAS Plus upptäckte att det var lite för mång i SAS Plus.
 

sweflyer

Medlem
Idag såg jag Self grade på en SAS flight.
En dam som satte i långt bak i SAS Go tyckte nog att det var trevligt att sitta i SAS Plus där det inte är lika mycket folk.
En SAS kabinpersonal som hade iPad med sig när hon skulle servera i SAS Plus upptäckte att det var lite för mång i SAS Plus.
Blev damen då ombedd att flytta tillbaka, eller lät de det bara vara?
 

Thornado

Medlem
Har en kollega ombord SK926 nu som just rapporterade att en tjej gick fram från Go till Plus och satte sig på 20F strax efter take off. Tydligen väldigt låg beläggning på hela flighten, så hon tyckte väl att det passade att få en tom större stol. Eftersom det bara är 9 (rättmätiga) passagerare i Plus så tycker jag ju att crew borde ha märkt nåt, men nu har hon visst just blivit serverad.
 

AntonJ

Medlem
På en Qatar Airways-flight från Phuket till Doha 2015 såg jag några av de märkligaste personerna jag sett på ett flyg.. Tre män från Economy kommer helt plötsligt in i businesskabinen och börjar ta för sig av champagnen och chokladen vid barområdet. En kvinnlig flygvärdinna kommer fram och uppmanar vänligen men bestämt männen att återvända till deras platser. De kollar frågande på henne och fortsätter dricka champagne. En av männen går in på toaletten och plockar på sig både tvål, air freshner såväl som ett gäng tandborstar(?!) Pursern kommer fram och ber de att omedelbart återvända till deras klass. Hon förklarar att hon är kabinchef och att de inte har rätt att vistas i Business. De kollar lika frågande på henne och visar inte att de tänker återvända då de fortsätter ta för sig av skumpan. Tänk er att hon står och förklarar tydligare och tydligare flera gånger att de inte har rätt att vara där, och det enda männen gör är att kolla på henne som att hon består av luft samt på varandra samtidigt som de skrattar hånfullt. Riktigt obehagliga människor och oerhört förnedrande för henne.
Till slut kommer en manlig flygvärd som är helt nyanställd (Jag pratade med honom i Galleyt tidigare). DÅ lyssnar de och återvänder till sina platser.... Så märkligt beteende!
Efteråt gick pursern runt till alla i businesskabinen som bevittnat händelsen och bad så hemskt mycket om ursäkt. Kan inte vara lätt att vara flygvärdinna alla dagar. Hon och hennes kollegor skötte situationen utmärkt så jag och mitt resesällskap skickade en compliment via QRs hemsida.
 
Kan inte vara lätt att vara flygvärdinna alla dagar. Hon och hennes kollegor skötte situationen utmärkt så jag och mitt resesällskap skickade en compliment via QRs hemsida.
Jag tror att sådant betyder mycket för människor som arbetar på flygplan, i synnerhet i situationer som denna, så mycket trevligt gjort av dig! :)
 
Toppen