Senaste nytt

Vilken hotellkedja är bäst för internationella resor?

Roger J

Medlem
Som påpekats, det är smart att bestämma sig för en kedja och försöka uppnå status hos dem. De stora kedjorna är bra på att ge förmåner till elitstatus-gäster.
Många svenskar har ju Hilton-kort från tiden då de ägde Scandic. Och eftersom många svenskar dessutom vill samla poäng till Eurobonus är väl Hilton ett smart val med sin "double-dip"? De finns verkligen överallt också samt är mycket enkla att boka bonusnnätter med.
 

SK9269

Medlem
De finns verkligen överallt

Det är ett viktigt kriterium för en bra hotellkedja. I Sverige tycker jag att Scandic är bäst, inte för att de har de finaste hotellen, en del är rätt slitna faktiskt, utan för att de har så många hotell, speciellt i Stockholm, och för att de har hyfsad standard till hyfsad prisnivå som gör att det är lättare att få boka dem på tjänsteresor. Men för internationella resor så låter Hilton som ett av de bästa valen ja.
 

Kristofer

Medlem
Ganska varierande standard på Hilton också. De jag bott på i UK har varit rätt slitna, i och för sig är ju de flesta hotell i det landet ganska sunkiga. :D
 

Senator

Moderator
Tyvärr har Kristofer rätt att Hilton i UK har mycket varierade kvalitet långs vägen. London hotellen är bra, det samma hotellen ute i Europa och som oftast i USA. Men vissa hotell i UK… Nej tack. Men som Diamond VIP får jag alltid ett bra rum i 19 av 20 fall

Det jag gillar med Hilton dock är att förmånerna är mycket bra, och att få ett Diamond VIP nivå inte kräver hela världen:
28 vistelser eller
60 nätter eller
100.000 poäng

Det sista tillsvarvar $10.000 per år i total spendering. Med tanke på att jag som oftast har med en grupp vänner, eller familj med flera rum som jag betalar jag inga problem med att få ihop 100.000 poäng.

Jag lägger alla poäng på Hilton, då får jag 2x bas poäng på alla vistelser. Mao, jag kör ingen double-dip. Sen använder jag enbart poängen på dyra vistelser. T.ex. Miami Beach kostar $700 per natt i high season. För 50.000 poäng får jag en gratis natt. Så $10.000 under året = 200.000 poäng (inte medräknat kampanjer) som växlas in i 4 x 50.000 nätter. Den vistelsen skulle ha kostat $2800. Jag tar aldrig ut en natt som kostar under $400 på poäng.

Jag använder mig oftast av Conrad eller Waldorf Collection om dessa finns.
 

JensE

Medlem
Hilton har förövrigt en kampanj med dubbla poäng just nu.
Länk
Ska resa runt lite i USA om ett par veckor på 5 hotell/6 nätter så får 5000 miles till mitt OnePass konto med double dip/Fixed miles och ovan nämnda kampanj.
 

JacobGBG

Medlem
Jag är Marriott Gold och även om jag älskar kedjan så kan jag inte rekommendera den för gemene reseman pga det höga kravet av 50 nätter för att nå Gold. Starwood med sina 25 nätter är långt mer resonligt och har enligt mig dessutom en bättre mix av hotell och lokalisationer. Hyatt/Hilton känner jag inte har tillräcklig spridning för att vara till bästa nytta för någon baserad i Sverige.



Bamsefar:
FF har ett lojalitetsprogram, det är bara inte synligt för själva kunden men jag försäkrar att de håller minutös koll på sina gästers olika vistelser. Luxury Hotels forumet på Flyertalk har mycket info om detta.
 

tourist

Medlem
För USA: En sak jag tycker är bra med de stora amerikanska kedjorna Marriott och Hilton (och Hyatt), är att de har hotell i hela skalan från bättre motell till lyxhotell. Boka ett helt OK rum på bilresa på till exempel Fairfield Inn eller Residence Inn med gratis parkering och frukost i en mindre stad eller i en förort och tjäna ihop bonuspoäng, gratisnätter och status. Använd sedan dessa på Marriott eller Renaissance i storstäder, och få rumsuppgradering och frukost som guldmedlem eller högre.

Generellt har dessa kedjor både ett lägre pris för förbetalda, icke avbokningsbara reservationer, och ett högre för sådana som kan ändras och avbokas, när man bokar på hotellens/kedjornas egna sidor.
 

Bamsefar

Medlem
Bamsefar:
FF har ett lojalitetsprogram, det är bara inte synligt för själva kunden men jag försäkrar att de håller minutös koll på sina gästers olika vistelser. Luxury Hotels forumet på Flyertalk har mycket info om detta.

Jo det vet jag, att FF har sanslöst bra koll på mig... Jag är nämligen allergisk mot en massa födoämnen (9 stycken för att vara exakt, varav en är mjölkprotein - tro mig, den sänker de flesta researrangörer...) och de har aldrig missat det kan jag säga !

Skall för övrigt till Four Seasons Maui och Beverly Hills om ett par veckor - det skall bli GREAT !
 
Toppen