Senaste nytt

Iran - nån som har erfarenhet?

emailsson

Medlem
Iran är ett supertrevligt land att besöka. Väl rekommenderat.

Hade ett par sidor kvar i mitt pass efter besöket till Iran så tog en chansning, skaffade nytt och sökte ESTA. Inga frågor vid gränspassage. Varför de inte uppdaterat ESTA-ansökningsformuläret till att inkludera frågor om de exkluderande länderna vet jag inte. Som det var nu behövde jag inte ens ljuga.

Man behöver ha med sig allt som man ska spendera (det var iaf så när vi var där 2015). Om det krisar så kan man till taskig växlingskurs använda paypal eller snarlik tjänst för att få ut lite extra pengar. Misstänker dock att det inte är helt legalt men ses genom fingrarna av ansvarig myndighet.
 

agehall

Medlem
okej, med andra ord om jag åker till Iran, försvinner mitt ESTA och får hädanefter söka visum till USA. det kan vara bra att ha i åtanke.
Tekniskt sett försvinner inte ditt ESTA, men du har inte rätt att resa in i USA med det längre.

Hade ett par sidor kvar i mitt pass efter besöket till Iran så tog en chansning, skaffade nytt och sökte ESTA. Inga frågor vid gränspassage. Varför de inte uppdaterat ESTA-ansökningsformuläret till att inkludera frågor om de exkluderande länderna vet jag inte. Som det var nu behövde jag inte ens ljuga.
Och vad hade du gjort om de råkat se stämpeln från Iran? Det är inte så kul att bli avvisad och få åka tillbaka hem med vändande plan.
 

DHXSTHLM

Medlem
@agehall @emailsson
menar ni då att om man åker till Iran, sen ansöker nytt pass och ESTA, att man kan fortsätta vara inkluderad under visa waiver programmet?
Jag kommer ju då att få ett nytt passnr med ny ESTA och USA's regering kommer ju omöjligen veta att jag har varit i Iran...

som tur är har jag ju inget att dölja, det är ju trots allt en nöjesresa :D
 

Troy1

Medlem
ok, cash is king. men jag förstår efter att ha kollat div forum, att kort börjar att komma. o de första bankomatkorten har precis börjat att användas. men förmodligen hinns det inte till när vi ska åka nästa år.

Bankomater har det faktiskt funnits väldigt länge. Majoriteten av Iranierna har länge betalat och tagit ut pengar med kort. Dock går det inte att använda utländska kort i bankomaterna. Gick ett rykte att det skulle ändras i augusti som visade sig vara falskt. Hur det ser ut i framtiden är väldigt osäkert.
 

emailsson

Medlem
Och vad hade du gjort om de råkat se stämpeln från Iran? Det är inte så kul att bli avvisad och få åka tillbaka hem med vändande plan.

Var nog otydlig. Skaffade nytt pass och ansökte om nytt ESTA efter Iranresan. Du har helt rätt i att de vore vansinigt tråkigt att bli avvisad och eventuella andra konsekvenser som det hade kunnat ha fått, men vi körde med en chansning. Vår gissning var att tulltjänstepersonen inte skulle fråga en barnfamilj om vi har varit i Iran mfl länder och att deras övervakningsprogram inte var så snillrikt att det kopplat ihop incheckningar i social media etc.
 

samsung

Medlem
Litt på siden, men det er helt kurant å kjøre bil til Iran, og rundt i Iran. Blant verdens billigste drivstoff. Men det betyr at du må betale en høy avgift basert på kjørelengde og om du har bensin eller dieselbil ved innreise. I cash.
Da jeg tok flere innenriksfly var prisene på lavt Ryanair nivå.
 

anjak

Medlem
@agehall @emailsson
menar ni då att om man åker till Iran, sen ansöker nytt pass och ESTA, att man kan fortsätta vara inkluderad under visa waiver programmet?
Jag kommer ju då att få ett nytt passnr med ny ESTA och USA's regering kommer ju omöjligen veta att jag har varit i Iran...

som tur är har jag ju inget att dölja, det är ju trots allt en nöjesresa :D
Det är en fråga när du ansöker om ESTA, du kan så klart välja att ljuga och säga att du inte varit i Iran men det är så klart en chansning.
 

DHXSTHLM

Medlem
jag mutade mig senast genom immigration på Madagaskar och har varit i Zambia illegalt, men tror att det inte skulle funka på samma sätt i USA. bäst att hålla sig inom det som är tillåtet.
 
Toppen