Senaste nytt

Dubbla medborgarskap och pass - resa till andra hemlandet

tågnörd

Medlem
Den första resan med lillen närmar sig och en fråga som jag ansåg som självklar har jag blivit osäker på. Så bäst att rådfråga bc.se ;)

Junior har alltså dubbla medborgarskap och pass och ska för första gången till mammas hemland.

Frågan är hur man gör när man reser till det andra "hemlandet". Jag föreställde mig att vi visar det svenska passet när vi passerar EU (Schengen)-gränsen och visar det andra vid ankomst/avresa i det andra landet. Just nu ligger det icke-svenska passet i APIS.

Men efter att ha tänkt ett varv till känns det inte självklart längre. Myndigheter och flygbolag lär ju lyfta på ögonbrynen när medborgare A "försvinner" på vägen, speciellt som det är ett barn. Det var också det intrycket jag fick när jag läste på regeringens hemsida.

Visar man alltid båda passen helt enkelt, eller? Så får man stämplar i respektive pass beroende på vilken gräns man passerar? Eller måste man välja en identitet att resa på i sådana här fall?

(Den här gången stannar vi borta kortare än 90 dagar som är maxgränsen för turistvisum, så vi skulle kunna åka med bara det svenska passet. Men det kan vara intressant att veta ifall det blir resor längre än 90 dagar i framtiden.)
 

kaktusen

Medlem
Vilket är det andra landet? Vi har aldrig visat upp pass nummer två utan har alltid kört på det svenska hela vägen. Det öppnar i regel betydligt fler dörrar på ett enklare sätt än pass i hemlandet. Ett undantag är väl om visum är krångligt men i så fall måste väl även du ordna visum. Att använda två pass är inte att rekommendera. Dels är ofta namnen olika och sedan finns det ju faktiskt inte ett bättre pass än det svenska när det gäller att resa. Möjligtvis då Schweiz.
 

thh

Medlem
Det beror på vilket det andra landet är, flera länder (t.ex. USA) har krav på att deras medborgare reser med landets pass. Och om man nu inte gör det så händer inte så mycket eftersom de inte kan neka dig inresa oavsett.

Det handlar också om var du mellanlandar, eftersom det finns länder som bara accepterar att du har ett pass och tycker resten av passen är falska.
 

tågnörd

Medlem
Andra passet är japanskt och vi åker till Japan, via Frankfurt. Hur ser Tyskland på dubbla pass?
Vi ska kolla med ambassaden imorgon fm vad de tycker om saken. Men det låter som vi enbart ska köra på det svenska passet då.
 

andersl

Medlem
Lilla fröken Andersl har svenskt och indonesiskt pass, och vi har alltid lämnat och rest in i Sverige/Schengen på hennes svenska pass, och sedan rest in i och lämnat indonesien på hennes indonesiska pass.
Både vid besök inom och utom gränsen för turistvisum.
Aldrig någon som frågat om hon har något 'annat' pass.
 

jfolme

Medlem
Jag kör bara på det svenska med min tös (australiskt pass) . Mest för att jag inte ser fördelen med att visa det andra?
 
Att tänka på om man har en son är ju att vid 18 års ålder kan det bli trubbel med militärtjänstgöring i det andra "hemlandet". Därför gjorde jag inget med mitt thailändska p ass/ID mellan 17 och 30 års ålder, sedan när jag blev 31 hamnade jag automatiskt i reserven.
 

tågnörd

Medlem
Hmmm, har aldrig lagt in något pass i bokningen.
Visar hennes svenska pass vid incheckning på ARN, och hennes indonesiska när vi checkar in i Indonesien.
Ok, så då borde det bli tvärtom mot hur jag tänker. Det kanske inte spelar någon roll hur man gör då.

Jag kör bara på det svenska med min tös (australiskt pass) . Mest för att jag inte ser fördelen med att visa det andra?
Jag tänker att det är lättare att komma in i andra landet med ett "lokalt" pass och så slipper man en bökig visumprocess om man ska stanna längre än 90 dagar. Den här gången stannar vi kortare än 90 dagar, så vi skulle ju kunna resa utan det japanska passet.

Att tänka på om man har en son är ju att vid 18 års ålder kan det bli trubbel med militärtjänstgöring i det andra "hemlandet". Därför gjorde jag inget med mitt thailändska p ass/ID mellan 17 och 30 års ålder, sedan när jag blev 31 hamnade jag automatiskt i reserven.
Bra påpekande! De verkar inte ha allmän obligatorisk värnplikt i Japan, som tur är.
 
Toppen