Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

SFC

Medlem
Nej läser man på lite så hittar man att dom inte är beväpnade och inte har rätt att gripa personer. Enbart neka ombordstigning. Det är fortfarande värdlandets lagar som gäller och man kan som passagerare vägra genomsökning.
Skyddsvakter SKA vara beväpnade när de utövar sin tjänst, och har definitivt rätt att både avvisa och gripa personer. Men nu kanske du tänkte på den amerikanska personalen? I så fall ser jag att det är omöjligt att förordna dem som skyddsvakter utan lagändring.
 

dino_81

Medlem
Jag väntar också med spänning på att få se de siffrorna. Att den går upp är väl klart, men hur mycket?

Försökte hitta minimum connection time (MCT) för Shannon och Dublin men gick bet. Dock ska formaliteterna vid den amerikanska kontrollen vara genomförda senast 60 minuter före avgång.

Lägg där till "vanliga" säkerhetskontrollen och tiden det tar för att gå från T4 till T5.

Nuvarande MCT inrikes - utrikes på Arlanda är 60 minuter så realistiskt är att lägga till detta till dead line för att ha genomfört preclearance. Således känns 120 minuter som ett absolut minimum.

Dock blir det lätt tajt vid förseningar om de amerikanska myndigheterna är hårda med 60 minuters regelns att preclearence SKA vara genomfört då. En försening på inkommande anslutningsflyg gör då att det blir tajt om vi räknar med en MCT på 120 minuter.

Nja, denna förbättring blir kanske mest till fördel för de passagerare som startar sin resa på Arlanda.
 

anjak

Medlem
Skyddsvakter SKA vara beväpnade när de utövar sin tjänst, och har definitivt rätt att både avvisa och gripa personer. Men nu kanske du tänkte på den amerikanska personalen? I så fall ser jag att det är omöjligt att förordna dem som skyddsvakter utan lagändring.
Ja jag menade amerikanska personalen. Dom kommer inte vara beväpnade eller ha några befogenheter mer än att neka en person att gå på flyget.
 

Canadien

Medlem
När det varit som värst i preclearance i Toronto så gick jag in i PC 2h innan avgång, var klar 30min innan avgång. Där är det dock rätt många kärror som ska iväg på morgonkvisten. På Arlanda skulle jag tro att det sällan skulle gå på över 30min. Min gissning är att inrikes MCT höjs med 30min.
 

agehall

Medlem
Har du en källa på det? (Jag är genuint nyfiken att läsa mer)
Rent krasst - om de ska utföra både immigration och säkerhetskontroll så faller det sig naturligt att de måste kunna avvisa passagerare. De kanske inte tekniskt sett kan neka ombordstigning, men de kan helt klart se till att du inte når gate i tid för boarding.

(nej, jag har ingen källa på det, men det känns rätt självklart)
 

Crater

Medlem
Enligt WIKI är de inte beväpnade iaf.
CBP Officers in the Preclearance Division are not armed while on foreign soil.
I USA är dem det, på EWR kan man ju stöta på beväpnad personal redan i kön till passkontrollen.

Avvisa folk borde de kunna, de får återvända hem helt enkelt, men nu är avståndet kort.

Gripa folk osv måste vara värdlandet som sköter? Annars blir det lite svårt. Jag menar angående beväpning.
 

ekf

Medlem
Rent krasst - om de ska utföra både immigration och säkerhetskontroll så faller det sig naturligt att de måste kunna avvisa passagerare. De kanske inte tekniskt sett kan neka ombordstigning, men de kan helt klart se till att du inte når gate i tid för boarding.

(nej, jag har ingen källa på det, men det känns rätt självklart)
Jag syftade på beväpningen, kanske något oklart ser jag nu
 
Toppen