Senaste nytt

Hur fungerar dörröppningsförfarandet på skånska pågatåg?

Jag blir alltid lika förbryllad när jag ska gå av ett pågatåg (pendeltåg som drivs i Skånetrafikens regi). När tåget har stannat börjar det pipa och jag trycker på dörröppningsknappen och då verkar varannan lampa lysa upp, men själva dörröppningsprocessen verkar inte inledas. Trycker jag en gång till så lyser samtliga lampor upp och eventuellt påbörjas dörröppningsprocessen då, men det brukar ta sådan tid innan någonting händer att det alltid slutar med att jag trycker 5-6 gånger i rask följd och plöstligt börjar dörrarna öppnas då. Vet någon hur ett korrekt dörröppningsförfarande skall utföras och vad lamporna och pipen försöker indikera?
 

Hachans

Medlem
Intressant fråga, har inte tänkt på det själv. En tanke är dock att du mycket väl har startat processen, men tiden det tar för fotsteget att åka ut gör att du hinner trycka igen.

Annars har jag inga förslag.
 

Jesper O

Medlem
Så här ska det hela hänga ihop:
1: Tåget stannar vid stationen, lokföraren friger/öppnar dörrarna
2: Fotsteget åker ut mot plattformen, samtidigt börjar dörrarna pipa och knappen tänds upp
3: När fotsteget åkt ut och "stött emot" plattformskanten dras det tillbaka ungefär 5 mm
4: Dörrarna kan öppnas

Det är alltså tiden det tar för fotsteget att åka ut och möta plattformen och sedan vända tillbaka några millimeter som skapar den fördröjning som upplevs. Om jag minns rätt kan föraren välja att antingen direkt öppna alla dörrar eller så får resenärerna själva trycka på knappen på dörren för att den skall öppnas. Fotsteget åker däremot alltid ut, oavsett om man tryckt på knappen eller ej.

Personligen tycker jag att det vore bättre att knappen tänds upp först när fotsteget positionerat sig i rätt läge, men det är ju trots allt en fransk konstruktion vi pratar om. ;)
 

Hachans

Medlem
Åh ja! Dissa inte franska konstruktioner helt! ;) Spårvagnar gjorda av samma företag har en funktion som gör att när du vill hoppa av kan du trycka på knappen när som under färden. Då kommer dörren ihåg att någon vill stiga av, och när vagnen stannat så öppnas dörren av sig själv. Kanonbra, fattar inte varför det inte spritt sig hit.

Åh andra sidan bedöms vi inte klara öppna dörrarna själva året om i på pendeltågen i Stockholm så hur skulle vi klara smarta knappar? ;)
 

sammyj

Medlem
Har inte åkt på ett tag nu men när knappen lyser brukar jag trycka 1 gång och sen hör jag hur fotsteget åker ut under golvet sen öppnas dörren :)
 

ulagun

Medlem
Finns väl alltid någon pendlare som fixar det hele. Har hittills aldrig stått hel ensam och övergiven när jag ska av ett Pågatåg.
Värre är det med Öresundstågen som i det närmaste satt i system med dörrar som inte fungerar överhuvudtaget
 
Än värre är det väl med pendeltågsdörrarna i Stockholm. Råkar man vara för snabb med att trycka på knappen för att öppna dörren (de gånger man verkligen får öppna själv, alltså på sommarhalvåret) så tar det en liten stund innan dörren hinner tänka "nej ännu har jag inte fått ok från föraren på att det är ok att öppna" och trycker man under tiden på knappen igen fastnar den i tänke-läget. Man måste då slappna av och låta bli att trycka på knappen i någon/några sekunder och sen prova igen och då öppnas dörren allt som oftast. Många som har problem med det här har jag märkt och som får panik och börjar springa till någon annan dörr när de inte lyckas få upp dörren de står vid. Oerhört korkad konstruktion.
 
Toppen