Senaste nytt

Vilket kreditkort och lojalitetsprogram

Mokro

Ny medlem
Så har jag blivit medlem på Business Class och detta blir mitt första inlägg. Kul!

Jag står inför ett par val när det kommer till lojalitetsprogram och kreditkort kopplade till dessa.
Har läst en hel del på olika trådar men känner att detta kan behöva dras några varv.
Det som kan vara kul för er som är proffs på detta är att vi inte är detta och att vi börjar från scratch.

Kort bakgrund om mig och min familj:
Jag och min fru börjar komma upp i ganska bra summor för spend och vi börjar vilja resa mer.
Ingen av oss har ett jobb där vi reser i tjänst, enbart i undantagsfall men knappt nämnvärt, tyvärr.
Vi har en liten tös på 2 år som försöker ta med när vi reser.

Vi har båda löner på ca 700' vardera och är i perioder rätt duktiga på att spendera våra pengar. Vad ska man annars göra när man jobbar så sjukt mycket?
Jag har dessutom lyxen att jag kan göra utlägg via mitt jobb på rätt enorma summor om jag vill, kan tänka mig att det är bra poängtillskott.
Vet inte exakt hur mycket vi spenderar men skulle säga en del, att komma upp i 150' spend enligt SAS Amex är inga problem, snarare 300'.

Jag rullar sedan ett par år tillbaks på ett eurocard platinum, inser att det inte är värt ett skit egentligen eftersom de inte har något poängsystem eller är kopplade till något flygbolag. Skulle ha tänkt på detta tidigare när vi i våras åkte till NY och införskaffade vigselringar.
Sedan har vi varsitt gemensamt bankkort för hushåll, frun ett separat vanligt bankkort för hennes privata sida. Hon har även ett gammalt AMEX med några poäng iaf.

Vår tänkta resvana årligen är:
En kortare resa till NY.
En längre resa över jul/nyår.
Weekendresor då och då.

Till saken hör att jag väldigt snart skall betala för en vinterresa som landar på 51' + 20' vid ankomst, har därför möjligheten att starta ett nytt kort/program med ganska bra summor, det tråkiga är dock att det sker på detta kalenderår.

Det jag har tänkt är SAS Amex Elite för privat spend, antar att det är klokast att båda rullar på samma konto men varsitt kort samt vanligt COOP kort för hushållsköp och därifrån konvertera poäng.

Vad skulle ni göra i vår sits?
Vill gärna tänka långsiktigt.

Tar tacksamt emot tips och råd.
Ledsen om detta hamnade i fel område.

Vh,
Mokro

Edit:
Glömde tillägga om man skall betala fakturor via betalo eller annan tjänst om det är värt poängen?
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Sas amex känns som det självklara valet med stor spend och intresse av att resa. Elite lönar sig sannolik bäst för er och extrakort till din partner.

Jag är en av få här som ofta slår ett slag för sj prio Mastercard, om du ibland behöver åka tåg privat så kan du se till att resorna blir gratis genom att åka med poängen. Du får också högsta nivån bara av ha spend, är du väl där räcker 83000 kr/år i spend för svart kort och typ 2 tor Stockholm-Köpenhamn i första klass.
 

Timmy

Medlem
Jag skulle säga att ni skaffar ett SAS Elite till att börja med sen får din fru ett extrakort av dig så att ni kan tjäna ihop poäng, mer er spend kommer ni lätt upp i en 2-4-1 voucher. Vad som också är en fördel är att du får 20 000 baspoäng med elite, med era resor kan ni nog nå upp till Eurobonus Guld om ni inte enbart åker GO, efter du har fått guldstatus tjänar du mer poäng, sen kan även din fru få fördelar eftersom du kan ta med henne till lounger(åtminstone sas, oklart med star alliance då jag inte fått mitt guldkort ännu) och ta med henne i fasttrack.

COOP MMM skulle jag avråda i från, handlar ni mycket på coop kan ni betala med ert AMEX Elite för ni får fortfarande medmerapoäng om ni bara drar ert medmerakort. för närvarande har jag mina medmerapoäng liggandes i fall det kommer en kampanj från coop med bättre växlingskurs till eurobonus.


Men ja kör på elite, ni får lätt ihop en 2-4-1 och med eran spendering får ni nog ihop till en resa i affärsklass nästan varenda år.
 

JohnR

Medlem
Vi var i samma sits som er och började samla poäng på allvar för ett år sedan. Har fått ihop en resa i business till USA för familjen på ett år vilket är kul.

Mina kommentarer:

Skaffa ett Amex som du är inne på. Elite eller Premium, går att räkna. Själv valde jag premium då jag trodde att jag bara skulle nå 150k, men ångrade mig snabbt. Vouchrarna är ju riktigt nice. Kolla i trådar här innan du skaffar så kan någon värva dig, så får ni båda lite extrapoäng.

Skippa Coop. Som komplement idag finns endast SAS mastercard.

Skaffa extrakort / poinearner till din fru till båda korten. Dessa poäng kommer in på ditt SAS konto.

Håll koll här på forumet så kommer du få tips på annan poängintjäning.

Om du kan köra utlägg i tjänsten på Amex så skulle jag skippa betalo till en början.
 

agehall

Medlem
Det jag har tänkt är SAS Amex Elite för privat spend, antar att det är klokast att båda rullar på samma konto men varsitt kort samt vanligt COOP kort för hushållsköp och därifrån konvertera poäng.
Jag tror det är bättre att bara dra poängen hos COOP nu men betala med AmEx på COOP.

Glömde tillägga om man skall betala fakturor via betalo eller annan tjänst om det är värt poängen?
Inte om du kommer upp i en spend på 300k/år utan det.
 

RobHK

Medlem
Värt att tänka på att om ni gör så få resor per år, blir det svårt att utnyttja två vouchers per år och samtidigt betala för resor så att ni tjänar ihop poäng till eurobonus gold
 

Mokro

Ny medlem
Tack för alla svar så här långt!

SAS Amex Elite är på ingång men de har tydligen extremt lång handläggningstid nu, upp till 4 veckor, trodde det skulle gå betydligt fortare.
Skall bli oerhört spännande att börja samla poäng och framförallt börja resa mer!

Jag gillar att nörda in mig i nya områden som jag inte bemästrar.
Är det någon vänlig själ som kan länka mig till några bra guider om hela SAS bonusprogram och allt man borde veta kring detta?

Let the games begin.
Bara hoppas att jag hinner få kortet så jag kan betala resan med det.
 

agehall

Medlem
Är det någon vänlig själ som kan länka mig till några bra guider om hela SAS bonusprogram och allt man borde veta kring detta?
Läs deras T&C noggrant och läs sedan tråden om lyckade awardbokningar så har du nog täkt in det mesta. Därutöver så är det bara att hänga med och läsa alla nya inlägg här - guider blir föråldrade på en vecka, så de är meningslösa.
 
Toppen