Senaste nytt

Kliva av tåget på Arlanda

mjulven

Medlem
Rent praktiskt går det. Men att vända tåg tar tid. Dock mindre på en dubbeldäckare. Då tåg passerar Arlanda minst var 30 minut (oftare under rusningstid) så har jag svårt att se det. Tidigare har dubbeldäckare med liknande turer vänt i Uppsala eller Gävle.
 

Jesper O

Medlem
Torde vara Uppsala. Tåget kan ju inte vända på Arlanda då man vill använda SJ perrongen antar jag

Rent praktiskt går det. Men att vända tåg tar tid. Dock mindre på en dubbeldäckare. Då tåg passerar Arlanda minst var 30 minut (oftare under rusningstid) så har jag svårt att se det. Tidigare har dubbeldäckare med liknande turer vänt i Uppsala eller Gävle.

Tågen får slutstation (och utgångsstation) Uppsala. Dessutom, om inget ändrats de senaste dagarna, så kommer dessa tåg att köras med lok och vagnar och inte dubbeldäckare.
 

henke12

Medlem
Någon som vet hur detta funkar idag?

Kommer mer SJ tåg från Umeå, biljett har slutdestination Stockholm.
Kan jag byta (utan passagesvgift) till SL-pendeln till upplands Väsby?

Jag antar att du menar att ta SJ-tåget till Arlanda C, gå av där och byta till pendeltåg och exempelvis åka till Upplands Väsby eller Knivsta för att bli upphämtad där..? Lär vara något av en gråzon men borde fungera om nu pendeltågen och SJ-tågen stannar på samma station (och de antar jag att de gör)
 

fcx

Medlem
Någon som vet hur detta funkar idag?

Kommer mer SJ tåg från Umeå, biljett har slutdestination Stockholm.
Kan jag byta (utan passagesvgift) till SL-pendeln till upplands Väsby?
Formellt sätt får man inte göra det, men i praktiken kommer ingen att stoppa dig. Kom bara ihåg att köpa SL-biljett i appen innan du går på tåget.
 

SK989

Medlem
Klart man får byta så länge man har biljett. Varför skulle det inte bara tillåtet?
På- och avstigning på Arlanda C kräver formellt att man erlägger stationsavgift. Om man har en biljett Umeå - Stockholm C har man inte betalat någon stationsavgift för Arlanda C. Men som påpekats, kontrollen sker när man går in/ut mellan Arlanda C och Sky City så i det aktuella fallet kommer går det i praktiken bra att byta tåg på Arlanda C utan att någon stationsavgift betalats.
 

fcx

Medlem
Klart man får byta så länge man har biljett. Varför skulle det inte bara tillåtet?
Rent generellt på SJ gäller att biljetten man köpt bara gäller mellan de två stationerna som står på den. Man får således inte hoppa på tåget tidigare/senare längs sträckan, och inte heller hoppa av tidigare/senare.
 
Toppen