Senaste nytt

SAS koll på läget? SK963 till Hong Kong på väg att landa i en tyfon

Alf

Medlem
De landar strax på Arlanda, 13.20, drygt en timme före tidtabell. Startade 10 min före tidtabell från HKG så dom måste ha jobbat ordentligt för att hinna iväg innan flygplatsen stängdes.

Jag vill påstå motsatsen till rubriken, SAS hade nog stenkoll på läget. Bra jobbat SAS!
 
Last edited:

XXX

Medlem
Landade i en tyfon (#19) i Tokyo för 2 år sedan med en ANA 777 och det var inte så farligt. Mest intressant var att vi låg och cirklade i en dryg timme längs västkusten och låg på över 1000 km i timmen när vi hade medvind och den gick sedan ner till under 800 i motvind. Sista 2 minuterna var lite "torktumlare" över det men resten var förvånansvärt lugnt. Att sedan se Tokyo folktomt var annorlunda. Kom i säng vid 1-tiden i värsta vädret och vaknade vi 6 med klarblå himmel och kav lugnt var en upplevelse.
 

RobHK

Medlem
De landar strax på Arlanda, 13.20, drygt en timme före tidtabell. Startade 10 min före tidtabell från HKG så dom måste ha jobbat ordentligt för att hinna iväg innan flygplatsen stängdes.

Jag vill påstå motsatsen till rubriken, SAS hade nog stenkoll på läget. Bra jobbat SAS!

Håller med, men samtidigt begav sig det vändade planet iväg när vindarna var rätt rejäla, 55-60 km/h och troligtvis runt 80km/h i byarna. Det högsta uppmätta blev några timmar senare runt 70 km/h. För referens till vad vi upplevt i Sverige, så är peak-nivån 70km/h ungefär lika kraftig som stormen Gudrun var över Småland för 10 år sedan.

http://www.hko.gov.hk/wxinfo/ts/r2cspd.png
 

Paby

Medlem
Håller med, men samtidigt begav sig det vändade planet iväg när vindarna var rätt rejäla, 55-60 km/h och troligtvis runt 80km/h i byarna. Det högsta uppmätta blev några timmar senare runt 70 km/h.

Flygplanet har demonstrerad vindprestanda. Så länge vindar, byar, komposanter mot banans riktning etc ligger inom dessa gränser så kan man flyga och är vindarna kraftigare så flyger man inte, det är inte svårare än så. Vinduppgifterna som används för besluten är en kombination av METAR och tornets observationer. Med tanke på HKGs utsatthet för vind gissar jag att tornet har bra vindobservationssystemen med vindvärden som vägs samman från flera mätpunkter längs banan, en kombination av "average wind" och "instant wind" mm - mer än tillräcklig information för en besättning att säkert kunna avgöra om dom kan flyga eller inte.

I det här fallet hade SAS räknat med att hinna ut i tid genom att planera för en extra kort turn-around och med facit i hand verkar dom ha fattat alla dom rätta besluten för en rotation utan strul.
 

RobHK

Medlem
Så var det då dags igen, en ny tyfon rullar in mot Hong Kong, liten men nästan en direct hit. T8 är redan signalerat. Troligtvis kommer det värsta ha blåst förbi när SAS kärran går in för landning.

Själv ska jag till Shanghai imorgon och gillar inte att flyga när sånna här stormar är i närheten.
 
Toppen