Senaste nytt

Estonian Air ögnar mot Asien

Palazzi

Medlem
Det estniska flygbolaget Estonian Air planerar linjer till alternativt; Singapore, Oman eller Qatar (eller alla dessa). Detta som ett led i att expandera antalet anslutningsflyg till/från Tallin. Expansionen kommer antingen ske opererat av Estonian själva, eller som ett "joint-venture" med något av bolagen från nämnda länder. Ett möte kommer hållas mellan parterna i Tallin 22:a Maj.

Bolaget har fått ganska mycket uppmärksamhet här på sidan sidan sedan jag postade ett tips om ARN-TLL-TBS för en billig penning med 100% intjäning till Eurobonus:
http://www.businessclass.se/flygbiljetter/4343-stockholm-tblisi.html

Roger J har även skrivit en recension av bolagets Businessclass:
http://www.businessclass.se/artiklar/262-estonian-air-i-business-class.html

Det som verkar lite konstigt är att SAS redan deklarerat ett samarbete med Singapore Airlines... Ska vi nu få fyra olika linjer från Norden (+ Estland) till Singapore...?

Estonian Air brukar ju har bra priser och ger 100% intjäning i Ekonomi (även statusgrundande miles) till Eurobonus..... Undrar vad SAS skulle tycka om ett sådant knivhugg i ryggen....?
 

guapeton

Medlem
Intressant. Det som är mest intressant är hur de ska kunna feeda in passagerare. CPH, ARN, TRD, VNO, HEL och tre mindre städer i Finland samt BRU, AMS, LON torde väl inte kunna bära upp passagerarantalet för att möjligöra nog många pax. Kanske låter lite nego nu, men det känns osannolikt.
 

Palazzi

Medlem
Intressant. Det som är mest intressant är hur de ska kunna feeda in passagerare. CPH, ARN, TRD, VNO, HEL och tre mindre städer i Finland samt BRU, AMS, LON torde väl inte kunna bära upp passagerarantalet för att möjligöra nog många pax. Kanske låter lite nego nu, men det känns osannolikt.

Tyckte det lät som rätt många pax du beskrev:p
Men det lär väl bara vara aktuellt för nordiska resenärer, annars är det en lång omväg. Priset är väl det konkurrensmedel bolaget har för att konkurrera med SAS och Finnair...undrar hur mycket det kan pressas....

EDIT: Nya plan ska till också för att satsningen ska ta form... Deras nyinköpta E-170/5 har bara en range på 2000miles.... och sedan Estonian en Boeing 737-500 som kan komma ca 2400miles fullastad. Problemet är att det till Doha är 2-300miles till, och det är den kortaste av de planerade linjerna.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag tror att destinationer i Mellanöstern kanske fungerar, men lite skeptiskt när det gäller Singapore rutt.
Det kommer att bli svårt att fylla Business class(om det finns) för då Estonian Air måste konkurera mot andra legacy carriers med pris.

Palazzi, kan du göra simulation i Airline-Empires om Estonian Airs nya strategi fungerar? :p
 

Palazzi

Medlem
Jag tror att destinationer i Mellanöstern kanske fungerar, men lite skeptiskt när det gäller Singapore rutt.
Det kommer att bli svårt att fylla Business class(om det finns) för då Estonian Air måste konkurera mot andra legacy carriers med pris.

Palazzi, kan du göra simulation i Airline-Empires om Estonian Airs nya strategi fungerar? :p

Haha, den lär ju inte fungera sämre än min förra:D
 

Palazzi

Medlem
Jag tror faktiskt att Estonian Air gör bort sig om de börjar flyga långväga... Varför inte sikta in sig på linjer som deras nuvarande flotta klarar av (-2000miles).

De har ju ett unikt läge i norra Europa för att nå t.ex Tbilisi som nyss startades.

Men det finns ju fler orter i närområdet.... T.ex: Baku i Azerbaijan & Kazakstan's huvudstad Astana. Dessa turer är för Estonian Air inte längre än SAS flygningar mellan ARN-AGP (Malaga).

Jag tror flygbolagen tänker fel när de letar "säkra linjer" där redan många bolag opererar. Vad de glömmer bort är att t.ex Astana är en stad i samma storlek som Stockholm. Är ju flera medlemmar här som uppmärksammat ,genom "spelet" Airline-Empires, den goda vinningen av att flyga till/från t.ex Almaty.

157860497_0e9a095561_b.jpg tbilisi3.jpg
Tbilisi

9042-Baku_Azerbaijan_Europe_17.03.jpeg
Baku

astana-city-kazakhstan-1.jpg astana2.jpeg
Astana

Ytterligare något som underbygger tesen om en sådan satsning är ju hur väl den inledande månaden för Finnairs nya flyg till Chongqing gått (det var många som fnyste åt den satsningen på andra flygforum).

Vore ett väldigt lyft för Eurobonus också, som skulle kunna locka en helt ny publik :).
 

Gnopps

Medlem
Trodde det här var ett skämt, men om de lyckas så jovisst. Kan dock tänka mig att en del rynkar på näsan åt att byta flyg i Tallinn.
 

Palazzi

Medlem
Dock olika besked från olika sidor om vem det är som ska flyga linjerna.... Mest troligt är väl att Estonian inte kommer vara inblandade alls i flygningarna österut utan bara mata från Europeiska destinationer ?? Annars ska det ju till en helt nu flotta....

Jag vidhåller dock att norra centralasien vore smartare... Bara drygt 2000miles till Almaty, som skulle kunna vara den längsta turen med deras Long Range E190. Därifrån är det bara en kort tågresa till Kina också....:p
 
Toppen