Senaste nytt

SAS koll på läget? SK963 till Hong Kong på väg att landa i en tyfon

Alf

Medlem
Det ser inte ut att vara någon större fara. Aktuellt väder 05 lokal tid säger vindriktning 330 grader och 22 knop och åskskurar med kraftigt regn. Det blir lite sidvind i förhållande till aktuell bana. Vidare säger prognosen att det inte blir några större förändringar de närmaste två timmarna. Men efter det drar ovädret in med risk för vindbyar upp mot 60 knop och då blir det inget flyg.

Det borde nog bli att de som är på väg mot landning hinner landa innan ovädret drar in. Om man ser på aktuell satellitbild ser det ju ut som tyfonen befinner sej över Hongkong. Mitt grundtips är att SAS kommer att landa i HKG.
 

Gearup

Medlem
Enligt flygplatsens TAF alltså förutspådda väder så ska det blåsa 300grader 35knop från klockan 10 med byar upp till 45.Med kraftiga skurar till. Kan bli intressant!
 

ekf

Medlem
Det borde nog bli att de som är på väg mot landning hinner landa innan ovädret drar in. Om man ser på aktuell satellitbild ser det ju ut som tyfonen befinner sej över Hongkong. Mitt grundtips är att SAS kommer att landa i HKG.
Jag använder Aeroweather på iOS för att kolla TAF och METAR, och tolkar jag infon där rätt så borde de ju till och med hinna åka en bit hemåt innan de kraftigare vindarna (18+ m/s) kommer in med start kl 10 lokal tid... värsta vindstyrkorna ser ut att bli mellan kl 13 och 16, 23 m/s med 31 m/s i byarna
 
Toppen