Senaste nytt

Erfarenheter att resa med små barn?

tågnörd

Medlem
Bump!
Jag och fru ska precis boka biljetter till Japan och det blir första flygningen för vår son. Han kommer vara ca 5 månader vid utresan och knappt 8 månader vid hemresan. Helt plötsligt känns det inte självklart att boka en rolig routing med spännande flygplan, utan kanske den som ger kortast möjliga restid.

Jag är star gold så därför tittar vi i första hand på Star Alliance, men Finnair/JAL via Helsingfors lockar med deras kortare restid (och B787!).
Vårt val står nu i princip mellan (i ekonomiklass):
- Swiss ut, ANA+Lufthansa hem
- Finnair/JAL
- Bubblare: SAS, men fru tågnörd tyckte de skötte sig så dåligt sist vi flög med dem så det blir svårt att sälja in.

Med ANA kommer det vara nattflyg också hemåt och jag inbillar mig att pojken kommer sova mer då. Annars är ju Japan - Europa oftast dagflyg. Swiss/ANA har jag intrycket ger bättre service än Finnair/JAL. Men via Helsingfors ger ju kortare restid.

Så, det jag grubblar på är hur mycket det kan vara värt att få 2 timmar kortare långflygning (ca 10 timmar vs 12 timmar).
Och vad har ni för erfarenhet av bolagen ovan, när det gäller småbarn?
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Med ett så litet barn spelar det inte någon roll skulle jag säga. Antingen sover den, äter, vill sitta/titta, eller så är ni vid skötbordet. En eller två timmar mer i luften har ingen betydelse. Kabinklass spelar också mindre roll för en så liten, det är mer föräldrarna som får det bekvämare om ni bokar Business/First. Jag hade valt ett bolag där ni iallafall får tillgång till lounge (Star Alliance i ditt fall) samt att ni blir lite prioriterade ifall något strular.
 
Vi flög med våran 5 månaders till Florida förra året och det var otroligt smidigt. Bärsele på flygplatserna med snuttefilt och tutte i varsin hållare så han inte kunde kasta iväg det och sen sov han nästan hela resan. Tips är att ladda med lite vatten eller liknande i flaska om inte amning eller liknande funkar vid start och landning.

Lycka till och så länge han får vara nära er så kommer det gå bra.
 

Nemo

Medlem
Bump!
Jag och fru ska precis boka biljetter till Japan och det blir första flygningen för vår son. Han kommer vara ca 5 månader vid utresan och knappt 8 månader vid hemresan. Helt plötsligt känns det inte självklart att boka en rolig routing med spännande flygplan, utan kanske den som ger kortast möjliga restid.

Jag är star gold så därför tittar vi i första hand på Star Alliance, men Finnair/JAL via Helsingfors lockar med deras kortare restid (och B787!).
Vårt val står nu i princip mellan (i ekonomiklass):
- Swiss ut, ANA+Lufthansa hem
- Finnair/JAL
- Bubblare: SAS, men fru tågnörd tyckte de skötte sig så dåligt sist vi flög med dem så det blir svårt att sälja in.

Med ANA kommer det vara nattflyg också hemåt och jag inbillar mig att pojken kommer sova mer då. Annars är ju Japan - Europa oftast dagflyg. Swiss/ANA har jag intrycket ger bättre service än Finnair/JAL. Men via Helsingfors ger ju kortare restid.

Så, det jag grubblar på är hur mycket det kan vara värt att få 2 timmar kortare långflygning (ca 10 timmar vs 12 timmar).
Och vad har ni för erfarenhet av bolagen ovan, när det gäller småbarn?
En till faktor i beräkningen: babykorg/bassinet.

Travelling with children | For a relaxed adventure | SWISS
SWISS Baby bassinets are available in all flight classes on long haul flights and in Business Class on European flights. They are approved for babies of up to 8 months and weighing a maximum of 11 kg. The number of cots is limited, so please be sure to contact our Service Center in good time.

http://www.lufthansa.com/us/en/Flying-with-baby
LUFTHANSA On our entire long-haul fleet we have special baby cots available to you. The bassinets are perfectly suited for babies up to 14 kg in weight and up to 83 cm in length. The number of bassinets on board is limited. You can reserve the baby cots up to 48 hours before flight departure. Please note that a seat reservation fee for the seat with bassinet may apply depending on your ticket condition. For further information please contact our Lufthansa Service Center.
Night flights are especially suitable for journeys with babies because they can maintain their usual sleep pattern and therefore have the best chance of settling down to sleep.

Resa med spädbarn - SAS
SAS Ditt spädbarn får inte vara äldre än 9 månader och väga max 11 kg. Längden på babykorgen är 72 cm. Babykorgen är gratis och du bokar den samtidigt som du bokar din biljett. Har du har bokat din biljett på internet, vänligen kontakta SAS Customer Contact Center på telefon 0770-727 727.

Passengers traveling with infants or small children [International Flight]| Service & Info | ANA
ANA Bassinets are provided on all international aircraft for infants not occupying a seat. Please apply by telephone.
・Size: 85cm x 45cm x 33cm
・Weight: maximum 10kg
*The number and position of bassinet seats are limited.
*First Class (on all aircrafts) are excluded from this service.
*Please note that bassinets may differ depending on aircraft.

Barn | Information och service | Finnair
FINNAIR Det finns barnkorgar på alla interkontinentala Finnair-flyg. För att kunna använda en barnkorg måste du boka en lämplig plats för barnsäng/barnkorg via Hantera bokning. Platserna är avgiftsbelagda.
Vår kabinpersonal ger dig barnkorgen och hjälper dig att montera den när du har gått ombord på planet.
Barnkorgens inre mått på längden är 70 cm. Barnet som använder korgen får inte väga mer än 9 kg. Barnkorg rekommenderas för spädbarn under sex månader.

JAL International Flights - Services for infants and small children on international routes
JAL Available. Reservations Required.
Our bassinettes are ideal for infants weighing up to 10.5kg (age 2).
Dimensions (length: 77 cms, width: 32.5 cms, and depth: 15 cms).
 

tågnörd

Medlem
Härligt! Tack för svaren. Då kanske vi satsar på de två nattflygningarna ändå.
Vilka bolag flög ni med?

@Nemo tack för länkarna, jag satt och kollade de olika reglerna precis! :) Just nu väger han drygt 7 kg och är någonstans runt 63 cm tror jag. Hem får vi se hur mycket han vuxit, men 10 kg (ANA) borde vara lugnt.

Sedan blir det lite off topic.. Jag har ett Turkish *G, men tänker satsa på ett SAS *G framöver. Vågar man lägga in Eurobonus i bokningen och sedan vifta med Turkish-kortet där det behövs (tex extra väskor)? Det fanns någon tråd här nyligen där det såg ut som man blivit hårdare på att statuskortet ska finnas i bokningen.
 

Nemo

Medlem
Härligt! Tack för svaren. Då kanske vi satsar på de två nattflygningarna ändå.
Vilka bolag flög ni med?

@Nemo tack för länkarna, jag satt och kollade de olika reglerna precis! :) Just nu väger han drygt 7 kg och är någonstans runt 63 cm tror jag. Hem får vi se hur mycket han vuxit, men 10 kg (ANA) borde vara lugnt.

Sedan blir det lite off topic.. Jag har ett Turkish *G, men tänker satsa på ett SAS *G framöver. Vågar man lägga in Eurobonus i bokningen och sedan vifta med Turkish-kortet där det behövs (tex extra väskor)? Det fanns någon tråd här nyligen där det såg ut som man blivit hårdare på att statuskortet ska finnas i bokningen.
Kom ihåg att barnet ofta har rätt att ta med sig en egen väska och/eller barnvagn, utöver det du har rätt till.

Checked baggage | Everything you need | SWISS
SWISS Infants under 2 years of age are entitled to a collapsible pushchair/buggy in all fares. Classic, Flex and Business also entitle infants to 1 item of baggage weighing a maximum of 23 kg.

Resa med spädbarn - SAS
SAS Bagage, barnvagn och bilbarnstol till ditt barn. Ditt spädbarn kan ta med sig ett incheckat bagage max 23 kg (maxmått: 115 cm). Däremot får spädbarnet inte ta med något handbagage ombord. Det är alltid gratis att ta med sig en hopfällbar sittvagn/barnvagn när du reser med ett spädbarn. Reser du i Go Light ingår endast en barnvagn som bagage. Ta med barnvagn/bilbarnstol

http://www.lufthansa.com/us/en/Free-baggage-rules
LUFTHANSA Free baggage rules for children
Children under two have a free baggage allowance of one piece up to 23 kg. */****
Children aged two or over have the same free baggage allowance as adults.
Additionally, a car seat or folding buggy or pram or a baby carrier may be carried as carry-on baggage free of charge. Further information is provided on the Carry-on Baggage page.
*This does not apply for the new Economy Class Light fares on European flights.
****In this case only the accompanying adult can check in one piece of baggage. Additional pieces of baggage must be checked in as excess baggage.

Baggage [International Flights]|Prepare for travel [International]|ANA
ANA Children Ranging in Age from 8 Days to 2 Years Old (Infants)
If you are accompanied by a child (infant) who does not have a designated seat, you can check the following luggage in addition to your standard Free Baggage Allowance.
Quantity:1 Piece(All Classes)
*The size and weight of this additional piece should conform to the baggage rules which apply to the accompanying adult passenger.
*Any excess baggage charges which are incurred due to exceeding the accompanying adult's Free Baggage Allowance shall be collected from the accompanying adult.
*The handling of luggage belonging to children who will be occupying their own seat is the same as for adult passengers.

Children | Planning your trip | Information and services | Finnair
FINNAIR An infant’s baggage allowance includes one piece of baggage weighing a maximum of 23 kg (50 lb) (except for Economy Light).
When travelling with the ticket type Economy Light, infants and children do not have baggage allowance, but a folding pushchair and safety seat may be transported free of charge. If needed, checked baggage can be added separately for a fee.
In addition, these allowances include a folding pushchair and safety seat. Safety seats may be taken into the cabin, space and safety regulations permitting. Please read more here.

JAL International Flights - Check-in and Boarding Information Baggage Rules
JAL Infants not entitled to a seat
1 piece with same total linear dimensions (length+height+width) and weight as accompanying adult.
A fully collapsible stroller, carrying basket and car seat for infant or child may be accepted without charge.
 

tågnörd

Medlem
Tack igen, @Nemo, det ser ut som att pojken får ta med en egen väska på alla de bolag vi tittar på. Då är det inte lika viktigt med star gold-extraväskan.

Jag gissar att barnet inte tjänar poäng när han sitter i knät. Men jag registrerade ändå ett Eurobonuskonto åt honom :cool:
 
Vi har flugit med bebisen i babyskydd (MaxiCosi citi sbs eller nåt) och eget bokat säte. Nu börjar han växa ur den. Är det någon här som gör liknande och kan tipsa om babyskydd som passar på flygen och som de låter en ta med?
 

LarsCph

Medlem
Kabinklass spelar också mindre roll för en så liten, det är mer föräldrarna som får det bekvämare om ni bokar Business/First.

Vi rejste med vores datter da hun var 11 måneder på business hos Emirates. Det var utrolig fint - det ene leg var der ledige sæder så der kunne vi lægge hende på et af de frie sæder hvor hun sov en del timer. Det andet leg var der ikke ledige pladser, men det kunne fint lade sig gøre at ligge med hende i sædet. Og så var personalet bare sødere (vi fløj economy den ene vej og business den anden) i business, da hun vågnede og begyndte at rumstere rundt tilbød de at tage hende lidt. Så stak hun af med vores datter ned til de øvrige kabinepersonale og lavede dikke-dikke og hvad ved jeg i en halv times tid. Det var super :) Det hjælper trods alt nok også lidt når man rejser med en meget nordisk udseende lille pige (helt blond og meget blå øjne) på fly med mange ikke-nordeuropæiske kabinepersonaler. Det sidste er bare noget jeg tror dog.
 

tågnörd

Medlem
Det är resdags! Med problem.. gissningsvis orsakat av en code share (jaja..)
Vi ska flyga Arlanda-(Lufthansa)-Frankfurt-(ANA)-Tokyo. Vid biljettköpet ringde jag till ANA och de hjälpte mig att reservera 30D+E så vi kan använda bassinet FRA-HND.

Nu ska jag checka in online för vår resa. Min fru, som har infant i sin biljett, får då en slumpmässig plats på FRA-HND istället för 30E. 30E går sedan inte att välja, men jag själv sitter kvar på 30D. WTF? Ringer Lufthansa som rekommenderar mig att låta bli att checka in i förväg, för i bokningen har vi fortfarande 30D+E, och sedan låta de på flygplatsen lösa det.

Vad tror ni? Löser de det på Arlanda? Eller får vi stressa till en transferdisk/gate i Frankfurt för att få rätt platser?
ANA-flighten är code share och köpt som en Lufthansa-flight. Jag antar att det är det som spökar till det.
 
Toppen