Senaste nytt

Hawaii - En tokig tråd för den som är såld på Hawaii only

Yden

Medlem
Okey, nu är flygbiljetterna klara och jag har börjat spana på vilket hotell vi ska välja.
Skulle nog tro att vi stannar på Oahu under hela resan (13 nätter) så fråga är om man ska stanna kvar på Waikiki beach hela tiden eller om man ska dela upp vistelsen på två hotell.

Av vad jag har kunnat läsa mig till så verkar Hilton Alii tower eller Rainbow tower vara mest intressanta. Är det någon här som har erfarenhet av dem och kan tipsa vilket ställe som är bäst?
Jag har också spanat lite på Disney Aulani om man nu skulle dela upp vistelsen.
 

AABack2ARN

Medlem
Ko Olina där Disney Aulani ligger är underbart och vi åker gärna dit och badar en dag eller så när vi bor på Waikiki - men jag skulle nog inte vilja bo där mer än möjligtvis två nätter. Det ligger ganska långt bort och är lite av en gated community. Du behöver i praktiken bil om du skall komma ifrån området men de rackarna passar på att ta betalt för parkering PLUS resort fees. Dock kan jag tänka mig att det är en härlig plats för barnen och lagunerna är underbara att bada i.

Har ni bil på Waikiki är det inga problem att ta sig bort till Ko Olina över dagen även om det kan vara lite tajt med gratisparkering för badgäster i synnerhet på helgerna.
 

AABack2ARN

Medlem
Hawaii Volcano National Park är en enastående upplevelse. Kombinera gärna med att flyga helikopter över parken. Beroende på väder är en tur upp på Mauna Kea också att rekommendera. Så års är det nog snö på toppen så det är troligen mer än lovligt kallt där uppe (4000möh).

Waimea Village uppe på ön är sevärt om man har vägarna förbi. För övrigt ganska intressant naturskifte att åka uppför bergssluttningen och se alla kossor beta.
 
Galet va sugen man blir på att resa till Hawaii efter att läst lite i denna tråden.. Vilken del/ ö är bäst för att uppleva den makalösa naturen och gärna lite vandringsleder?
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns en hel del vandringleder i anslutning till Haleakala National Park på Maui där man kan få det fantastiska Silversvärdet och ett landskap som ser ut som månen. Likaså i Hawaii Volcano National Park på Big Island eller Waimea eller på Napali-kusten på Kauai.

Alla öarna (inkl Ohau) har häftig natur men den är relativt olika på de olika öarna.
 

RickardG

Medlem
Okey, nu är flygbiljetterna klara och jag har börjat spana på vilket hotell vi ska välja.
Skulle nog tro att vi stannar på Oahu under hela resan (13 nätter) så fråga är om man ska stanna kvar på Waikiki beach hela tiden eller om man ska dela upp vistelsen på två hotell.

Av vad jag har kunnat läsa mig till så verkar Hilton Alii tower eller Rainbow tower vara mest intressanta. Är det någon här som har erfarenhet av dem och kan tipsa vilket ställe som är bäst?
Jag har också spanat lite på Disney Aulani om man nu skulle dela upp vistelsen.
Jag bodde i Diamond Head Tower med uppgradering till svit som HHD. Hilton Hawaiian Village är ok, men området är stort och det blir lite utspritt och opersonligt, samt att det är lite snålt med poolutrymme i förhållande till antalet rum. Nästa gång ska jag försöka mig på Sheraton istället.

Vi spenderade några dagar i Waikiki och hyrde sedan hus i Kailua. Jag rekommenderar absolut att göra så. Att hyra ett hus ger en helt annan känsla och det är inte dyrt. Oahu är så pass litet att man lätt tar sig till alla platser runt ön som dagsutflykter.

Ko Olina har underbara laguner för skyddat bad för små barn, och vackra omgivande parker, men personligen skulle jag inte bo där, utan åka dit över dagen. Parkering är lättast vid lagun 3 och därifrån kan man gå till alla lagunerna. Ko Olina ligger lite avsides. En kombination av hotell i Waikiki och hus i Kailua blev en perfekt kombination för oss, med både resort-upplevelse och bekvämlighet och mer gemytligt och enkelt boende i det totalt annorlunda Kailua.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag bodde i Diamond Head Tower med uppgradering till svit som HHD. Hilton Hawaiian Village är ok, men området är stort och det blir lite utspritt och opersonligt, samt att det är lite snålt med poolutrymme i förhållande till antalet rum. Nästa gång ska jag försöka mig på Sheraton istället.

Det där med poolutrymmet i Hilton Hawaiian Villiage har jag också funderat på samt att jag upplever poolområdet förhållandevis mörkt. Nu har jag ju inte bott där men passerar området regelbundet då vi är där. Däremot är stranden vädligt bra vid Hilton till skillnad från Sheraton där den kan vara ganska smal och väldigt trång.
 

AABack2ARN

Medlem
Fick en dos av Hawaii igår i ett tråkigt gråkallt Stockholm då jag kunde konstatera att man kan dricka öl från Maui Brewing Company och Kona Brewing Company på restaurang Makai på Surbrunnsgatan :) De hade en del Hawaii-inspirerad mat på menyn som jag dock inte provade.
 

Joggi

Medlem
Fick en dos av Hawaii igår i ett tråkigt gråkallt Stockholm då jag kunde konstatera att man kan dricka öl från Maui Brewing Company och Kona Brewing Company på restaurang Makai på Surbrunnsgatan :) De hade en del Hawaii-inspirerad mat på menyn som jag dock inte provade.
Gnarly Burger på Roslagsgatan har också öl från Kona Brewery
 
Toppen