Senaste nytt

SAS förbjuder användning och laddning av Galaxy Note 7 ombord sina flygplan

JohanA

Medlem
Rimligen bör förbudet hävas när Samsung åtgärdat 'problemet'. Det finns ju en uppsjö av elektronik att hålla reda på och garanterat många enheter med diverse problematik som aldrig ens når Aftonbladets löpsedel.
Är ju tämligen irrelevant om det når någon löpsedel över huvudtaget. Viktiga är att det nå flygbolagen så de kan ta beslut som främjar säkerheten.
 

Kris

Medlem
Är ju tämligen irrelevant om det når någon löpsedel över huvudtaget. Viktiga är att det nå flygbolagen så de kan ta beslut som främjar säkerheten.
Absolut, jättebra att det fattas beslut som främjar flygsäkerheten. Min poäng är att det är många liknande beslut som aldrig fattas eftersom andra datapunkter inte kommer upp till dagens ljus. Huruvida det är ett "problem" överlåter jag till någon annan att bedöma. Min personliga mening är att (flyg)säkerhet består av en stor del psykologi.

Side note: enligt rapporten i SDS var det uppskattningsvis 32 ppm av aktuell serie som bedömts ha det omtalade felet.
 

Fredrik

Medlem
Oklart om en sådan omfattande varning gått ut world wide? Isf borde ett förbud om att använda enheten på samtliga flygbolag gälla?

Se gärna Auroras inlägg om saken. Mycket riktigt gäller detta worldwide för alla bolag som tar säkerhet allvarligt. Tex KLM och Air France har ropat ut detta i helgen.
 

Wyll

Medlem
Samsung hade kommit med en lösning nu tror jag dvs nya "nya" Galaxy Note 7 med nya batterier??
Frågan är ju om dessa kommer få användas ombord och när/om man tar bort förbudet? Känns som det är upplagt för diskussioner framöver.
 

mha321

Medlem
Samsung hade kommit med en lösning nu tror jag dvs nya "nya" Galaxy Note 7 med nya batterier??
Frågan är ju om dessa kommer få användas ombord och när/om man tar bort förbudet? Känns som det är upplagt för diskussioner framöver.

Plus att den senaste incidenten väl var en utbytt enhet. Som alltså inte skulle ha problemet längre..
 
Toppen