Senaste nytt

Maximalt med poäng till Singapore till lägsta pris i business class?

Ninjamasse

Medlem
Hej!

Som nybliven medlem förundras jag över den otroliga kompetensen som verkar finnas bland forummedlemmarna.Därför skulle jag vilja be om lite hjälp med praktiska tips om hur man egentligen går till väga för att hitta resorna som ger mest poäng per krona.


För att komma igång själv behöver jag lite starthjälp och har därför ett praktiskt exempel: Jag tänker mig en weekend i en asiatisk storstad (Singapore, Hong Kong eller Tokyo) för samla mkt poäng i början av november. Eftersom det är en kort resa med mycket flygtid tittar jag på att flyga business class. Budget är ca 20 000 kr för biljetten. Antalet stop är mindre viktigt så länge transfertiderna hålls korta.

Jag gjorde först några sökningar på Sas.se och hittade GTO-CPH-BKK-SIN i Z-klass för 19 300 kr (27 200 EBB-poäng), ca 5 000 kr BILLIGARE än om jag åkt CPH-BKK-SIN.

Men hur ska jag hitta de bästa alternativen till detta? Dessutom så provade jag ITA matrix, där dök inte ens denna resa upp! Eftersom alla verkar använda den tjänsten så gör jag säkert något fel...

Tack på förhand!

Bakgrundsinfo/allmänt: Jag tänkte försöka bli EBG nästa period (aug-12 till jul-13). Anledningen är mest att jag bor nära Köpenhamn (och i nödfall Göteborg) och flyger inte särskilt mycket (1-2 långresor mest till asien och 1-2 europa-resor per år). Dock flyger jag hellre nyare, modernare plan med högre kvalitet än vad sas har men vet helt enkelt inte vilka bonusprogram som är vettiga alternativ.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Välkommen till BC.se Ninjamasse!

Rent generellt är det ett bra pris i C till SIN. Jag uppfattar det som du vill göra mileage run, då finns det nog andra saker du kan lägga 20,000 kr på och få ut mer poäng. Tex swiss business saver. Vänligen utvidga om det är målet som är resan eller om det är resan som är målet. :)
 

cbroxe

Medlem
Hej och välkommen!

Resorna finns på ITA Matrix.
Skriv från:GOT
Advanced routing:cph bkk
Till:SIN
Advanced routing:bkk cph

Datum från 1:a Nov och en månad fram.
Stanna borta 1-4 dagar.

Du får en massa träffar på det priset (19300).

MVH
 

Ninjamasse

Medlem
Välkommen till BC.se Ninjamasse!

Rent generellt är det ett bra pris i C till SIN. Jag uppfattar det som du vill göra mileage run, då finns det nog andra saker du kan lägga 20,000 kr på och få ut mer poäng. Tex swiss business saver. Vänligen utvidga om det är målet som är resan eller om det är resan som är målet. :)

Tackar för det!

Det är både själva resan OCH målet som är målet Därför är ju kabinen väldigt viktigt vilket i sin tur gör att jag egentligen helst inte vill flyga sas då deras business-kabiner känns undermåliga jämfört med alternativen...

Jo jag misstänkte det fanns alternativ. Men jag tycker det är knepigt att få reda på exakt hur mkt poäng andra bolags resor egentligen ger mig i EB och tror väl också att det ska strula och så får man inga poäng alls.
 

Ninjamasse

Medlem
Hej och välkommen!

Resorna finns på ITA Matrix.
Skriv från:GOT
Advanced routing:cph bkk
Till:SIN
Advanced routing:bkk cph

Datum från 1:a Nov och en månad fram.
Stanna borta 1-4 dagar.

Du får en massa träffar på det priset (19300).

MVH

Tack!

Trodde att den själv skulle fylla i de stopp som blev aktuella...så här i efterhand förstår jag att det hade kunnat bli ett oändligt antal:)
 
Last edited:

cbroxe

Medlem
Hej!

Jag tror inte du blir besviken av SAS Business. Jag tycker att det är en mycket bra produkt, men bra service, mat, dryck o.s.v.
Visst finns det flygbolag med bättre stolar och AVOD, men jag tycker ändå att SAS Longhaul är mycket bra.

Det finns några andra saker du bör tänka på. Eftersom du är EBB, så spelar det inte så stor roll, men när du väl fått ditt EBG kort
så har du 25% mer poäng om du flyger SAS. Den resan du talar om skulle då ge dig 33100 poäng. Vilken är bra...

En annan sak att tänka på är att vissa flygbolag har ibland otroligt bra priser i business, men kan ibland ha en "konstig" bokningsklass.
Den ger då ibland bara 100% poäng, och inte 200%. Ett exempel på detta är Turkish Airlines bokningsklasser D och J som bara ger 100%.
Vill man ha 200% måste man bokas i "C"-klass http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Turkish-Airlines/. De biljetterna brukar bara mycket dyra.

För att hitta bra poäng för billigaste pengar rekomenderar jag dig att följa oss här på BC.se samt eventuellt Flyertalk.com där finns också bra trådar angående Milage Runs.
Ett annat bra sätt är att "slösurfa" på ita-matrix. Försök att lära dig syntaxen så kommer du att hitta bra resor.

Generellt gäller detta:

1. SK ger dig ALLTID mest poäng om du är EBS eller EBG.
2. Du kan ibland lyckas uppgradera dig till business på SAS men hjälp av optiontown.com. (Här kan du om du har tur få en T&R i Business till Chicago för ca 11000).
3. Swiss har mycket bra priser inom europa "Business Saver" i business class. Här kan du också åka på SAS flyg. Du kan exempelvis åka Stockholm-Zurich-Nice och låta första sträckan vara SAS flyg och andra sträckan vara Swiss flyg. Ger mer poäng...
4. Lufthansa har också bra priser i C ibland.
5. SK har MYCKET SÄLLAN bra priser i C. Untantaget är Bangkok och vissa kampanjer.
6. SK har OFTA bra priser i C, om man bokar från UK eller USA.
7. SK har ibland MYCKET BRA priser i booking class "B" (Economy Extra). Exempelvis ARN-OSL-BCN-OSL-ARN för ca 5500. http://www.businessclass.se/sas-eur...tt-till-utvalda-europeiska-destinationer.html
8. THAI har ofta bra priser i Premium Economy från ARN-BKK (kan ibland bara bokas på resebyråer). Bokar du en fortsättning av den resan så blir den i C! Exempelvis ARN-BKK-MEL. Sträckan BKK-MEL bli i C. ARN-BKK i Eco+.
9. Vill du åka SAS i C över atlanten, exempelvis ARN-EWR eller ARN-ORD, testa att köpa den på United.com. Är ofta flera hundra billigare... Samma flyg ändå!
10. United och US Airways "First Class" inom USA är sällan eller aldrig värt priset.

MVH
 
Last edited:

Ninjamasse

Medlem
Hej!

Jag tror inte du blir besviken av SAS Business. Jag tycker att det är en mycket bra produkt, men bra service, mat, dryck o.s.v.
Visst finns det flygbolag med bättre stolar och AVOD, men jag tycker ändå att SAS Longhaul är mycket bra.

6. SK har OFTA bra priser i C, om man bokar från UK eller USA.
8. THAI har ofta bra priser i Premium Economy från ARN-BKK (kan ibland bara bokas på resebyråer). Bokar du en fortsättning av den resan så blir den i C! Exempelvis ARN-BKK-MEL. Sträckan BKK-MEL bli i C. ARN-BKK i Eco+.


MVH

Tack för infon!

Punkt 6 och 8 är säkert självklara men jag måste fråga:
#6 - Ska jag välja land på sas.se eller är det ett utländskt bolag jag ska boka igenom?
#8 - Finns det fasta regelverk för när biljetter "flyttas upp" en klass på efterföljande legs eller är det från tillfälle till tillfälle?
 

cbroxe

Medlem
Hej!

#6 - Ja, om du går in på den "Storbrittanska" sidan, kommer du säkert kunna hitta bra business priser FRÅN England till Skandinavien. Typ LHR-ARN. Detsamma på den amerikanska siten. De har mycket bra priser FRÅN USA. Typ EWR-ARN.

#8- Så vitt jag vet, är det bara THAI som gör så här. Så något regelverk känner jag inte till. Det handlar mer om att THAIs plan från Skandinavien har Eco+. Men flighterna i Asien/USA/Australien har det inte (tror jag). Alltså måste THAI flytta Eco+ antingen neråt till Eco eller uppåt till Business. Man har valt det senare :)
 

Palazzi

Medlem
Välkommen Ninjamasse!

Får jag vara lite djärv och rekommendera att du istället åker Turkish Airlines Premium Economy, som är bättre än många bolags business. Routing ARN-IST-HKG.
TK Comfort Restricted till HKG kostar ca 8.800kr T/R i November. Då kan ni åka två personer, och du får lika många poäng som i business, då ni är två personer som tjänar in poäng till ditt kort. Om du vill att medresenären betalar sin biljett, eller om du bjuder, är ju upp till dig såklart :)

fly_02_b.jpg comfort_class_08.jpg
Turkish Airlines - Comfort Class - turkishairlines.com

Comfort Class finns även till Peking (PEK) & Tokyo (NRT) i Asien.
Turen mellan ARN-IST flygs i Ekonomiklass, vilket absolut inte är något negativt när det gäller TK :)
 

Ninjamasse

Medlem
Hej!

#6 - Ja, om du går in på den "Storbrittanska" sidan, kommer du säkert kunna hitta bra business priser FRÅN England till Skandinavien. Typ LHR-ARN. Detsamma på den amerikanska siten. De har mycket bra priser FRÅN USA. Typ EWR-ARN.

#8- Så vitt jag vet, är det bara THAI som gör så här. Så något regelverk känner jag inte till. Det handlar mer om att THAIs plan från Skandinavien har Eco+. Men flighterna i Asien/USA/Australien har det inte (tror jag). Alltså måste THAI flytta Eco+ antingen neråt till Eco eller uppåt till Business. Man har valt det senare :)

Hej!

#6 - Problemet blir väl att resan måste påbörjas och avslutas i NYC, då var priserna sannerligen fördelaktiga. Så fort man satte CPH som startplats så blev priserna till och med dyrare än på "svenska" sidan.

Det är sannerligen en djungel det här:)
 
Last edited:
Toppen