Senaste nytt

Någon som vet vad som hänt med Alitalia?

Alx

Medlem
Alitalia har ju, så länge jag minns, varit ett sorgebarn med vilda strejker, usel service och otrevlig personal m.m. i värre klass än SAS, vilket ju inte vill säga lite. Sedan något år tillbaka har jag dock märkt en enorm skillnad.

I Alitalias överdimensionerade terminal 1 på FCO så är det aldrig någon kö, varesig till incheckning eller säkerhetskontroll. Allt går så otroligt snabbt och smidigt och personalen är otroligt trevlig och hjälpsam. Det är allt annat än min tidigare bild av Alitalia för att uttrycka mig diplomatiskt.

Det enkla svaret skulle ju kunna vara att ingen "frisk" människa reser med Alitalia längre, men de flighter jag åkt med (ganska många då FCO numera är min hemma hub) har samtliga varit så gott som fulla eller till och med överbokade. De frågor jag ställer mig är:

Har Alitalia, mot alla odds, på mycket kort tid lyckats vända sin verksamhet fullständigt genom något sorts åtgärdsprogram, eller har personalen av egen tankeförmåga (tvivlar jag på) plötsligt kommit fram till att räddningen för det skamfilade ryktet är att skärpa till sig? Eller är det bara jag som haft en väldig tur varenda gång jag rest med de?

Hur ser bolagets framtid ut, är de fortfarande konkursmässiga?

Och sist men inte minst, är det någon annan här på forumet som också lagt märke till förändringarna?
 

Dr. Miles

Expert
Vad jag har förstått, de har övergett dubbelhub strategi, därmed lämnat Milano Malpensa som interkont hub(enstaka undantag).
Det har säkert förbättrat deras operationskostnad.

Jag har också hört om sammanslagning med Air One. Men jag vet inte om det har hänt.

Sedan vet jag inte mer.
 

Alx

Medlem
Sammanslagningen med Air One är genomförd. Har åkt deras kärror ett flertal gånger i Alitalias regi. Nu verkar de dessutom ha hunnit måla om flertalet av flygplanen.
 

Jacob

Medlem
Testade Alitalia i våras och håller med dig i allt Alx.

Incheckningen och säkerhetskontrollen på FCO gick otroligt smidigt, moderna plan och mycket trevlig och vänlig personal både på marken och i luften.
Kan också tilläggas att priority boarding erbjöds med separat kö vid gaten för folk med guldkort.

Absolut inget att klaga på. Jag var själv positivt överraskad.
 

A380*G

Medlem
Hur ligger Alitalia till idag? Har de koll på finanserna eller är det ligger de ännu i riskzonen?
 

henrik l

Medlem
Med en fru från Sicilien så har det blivit en del Alitalia. Har dock haft ett break på några ioch med att FR har kört direkt mellan GSE och TPS. Känner igen mycket av beskrivningarna. Men när vi 2004 började åka med vår nyfödda dotter och har åkt med barnen så har det ofta varit glada leenden på italiensk manér när man ser barn. Helt klart erbjuder dom bra priser inrikes om man bokar i god tid och ingen tjafs med en massa extraavgifter + att man får ta med 23 kg bagage, om jag minns rätt.
 

jurgenb

Medlem
Hur var Lufthansas inblandning i detta, köpte LH loss Milano-verksamheten eller några maskiner bara?
 

MarcusC

Medlem
Var inte LH inblanade i AirOne? Men sedan gick AirOne och AZ ihop? LH startade Lh italia...som inte blev någon hit....
 
Toppen