Senaste nytt

Nu kan du prata i telefon ombord på SAS!

fcx

Medlem
Jag tror inte att långrandiga mobilsamtal kommer att bli ett problem, med tanke på att det kostar 20 kr/min...

Telefoner ombord har ju funnits så länge jag flugit (även i ekonomiklass), men jag kan inte påstå att det någonsin varit ett problem, gissningsvis beroende på minuttaxan.
 
image.jpeg



(Foto kjell.com)
 

WF789

Medlem
Det har da vært mulig i minst 2 år i de 737-ene som har wifi, har flere ganger fått sms med prisinfo. Ikke opplevd at noen har benyttet det..
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror inte att långrandiga mobilsamtal kommer att bli ett problem, med tanke på att det kostar 20 kr/min...

Telefoner ombord har ju funnits så länge jag flugit (även i ekonomiklass), men jag kan inte påstå att det någonsin varit ett problem, gissningsvis beroende på minuttaxan.
Ungefär under senaste 20 åren hade många flygbolag haft telefonen på stolar (med apparaten där man drar sitt kreditkort för att kunna ringa ett samtal) men jag har inte sett en enda gång någon ringde från flygplanet.

Skillnaden är ju förstås att man använder egen telefon.
Jag undrar om det kommer att leda till flera snyfthistorier om skyhöga roamingtaxa för att någon tittade på en fotbollsmatchen ombord med sin mobil...
 
Jag tror inte att långrandiga mobilsamtal kommer att bli ett problem, med tanke på att det kostar 20 kr/min...

Telefoner ombord har ju funnits så länge jag flugit (även i ekonomiklass), men jag kan inte påstå att det någonsin varit ett problem, gissningsvis beroende på minuttaxan.
Fast 20 kr per minut är ingenting om du har ett jätteviktigt möte... Det var vad vi tidigare betalde i Kina, USA, Brasilien osv och där ringde man ju ifrån.
 

Nemo

Medlem
Det har da vært mulig i minst 2 år i de 737-ene som har wifi, har flere ganger fått sms med prisinfo. Ikke opplevd at noen har benyttet det..
När SAS återinförde wifi onboard jan(?) 2012 ringde jag hem från flyget ett antal resor (intra-Norden). Då ingick det i flygbiljetten, och jag använde facetime/skype. Dvs 4 år sedan dess.
 

Kris

Medlem
Undrar om det är GSM eller 3G-nät dom tillhandahåller, deras text är något tvetydig. Det låter väldigt legacy att sätta upp GSM-noder nu för tiden.
Det var det första jag reagerade på när jag läste det. Lite kixigt att skriva att man kan koppla in sin telefon på ett 3G-nät nu när de installerat GSM-nät på planen. Varför använda terminologin över huvud taget om de inte kan få rätt på den... Well, legacy från SAS IT?

För övrigt tror jag inte att det kommer bli så mycket kackel ombord med nuvarande roamingpriser.
 

Paby

Medlem
Jag tror inte att långrandiga mobilsamtal kommer att bli ett problem, med tanke på att det kostar 20 kr/min...

Jag tror det finns många som inte bryr sig om det kostar 20 kr/min ifall samtalskvaliteten är tillfredställande. Många tillbringar timmar på telefon för 12-18 kr/min roamande under sina resor så skillnaden är inte speciellt stor.
 

henke12

Medlem
Nyss hemkommen från från Oslo, jag hade roaming tillslaget och glömde flygplansläge.
Fick ett sms med välkommen till 3G ombord på SAS med den nätta prissättningen av data för endast 95kr/MB

Min gissning är att detta kommer uppröra när den första passageraren åkt på en stor faktura..
Jag hann stänga av mobildata väldigt snabbt som tur var
 
Toppen