Senaste nytt

Besöka cockpit?

palmen

Moderator
För några år sedan fick jag möjligheten att sitta i cockpit under min flygresa (inrikes). Det var en riktigt häftig upplevelse. Det finns ett tredje säte som kan fällas ned. Jag fick äran att åka med två väldigt trevliga piloter som mer än gärna berättade om allt som rörde flygningen och flygplanet. Fick sitta knäpptyst under start och landning men sedan var det fritt fram. Den där flygresan rådde bot på min flygrädsla :)
Hoppas inte alla går och blir flygrädda nu för att få sitta i cockpit.
 

Lokföraren

Medlem
Åk ett litet flygplan. Typ minipluttplam från Östersund till Umeå. Där finns bara ett litet draperi. Ingen crew förutom de två piloterna. Då kan man titta in och prata. Dock kan man inte sitta där inne då det är trångt.
 

palmen

Moderator
Idag fick en yngre förmåga (ca 20 år) flyga cockpit på CPH-ARN, när han klev ombord sa han att han var väldigt flygintresserad och frågade om han fick sitta i cockpit vilket han sen fick. Kanske hjälpte att han hade en SAS-badge runt halsen vad vet jag
 
Har suttit 3 flighter i cockpit med SAS i Boeing 737-800 under flight. Sen tidigare i år fick jag efter god kontakt med en känd SAS pilot även flyga hela flighten mellan CPH-EWR ombord A330-300 i cockpit, den sistnämnda flighten va nog den mäktigaste. Att känna bromsen och motorerna reversera vid landing i från cockpit syn va nog den galnaste flygupplevelsen någonsin.

Jag har frågat om besök i cockpit på marken och de går ofta. Qatar vet jag tillåter ingen utomstående i cockpit även på backen när planet står i gate. Emirates va de inga problem på backen att besöka, inte heller Thai, lufthansa och British Airways. Samtliga flighter har jag flugit minst i business, dock tror jag inte detta har med det att göra.

@kexxcream vet jag fick ett besök i cockpit mid-air på sin LH F flygning tidigare i år till ORD.
 
Även jag har haft förmånen att resa några flighter i cockpit som jag lyckats timea av ren god tur med en pilot på SAS som jag känner. Många flygbolag har nej som policy, andra är flexiblare. I alla fall är ledordet säkerhet och att piloten vet att du inte utgör någon säkerhetsrisk.

Jag har en vän som under sin utbildning till pilot i princip alltid fick sitta på jumpseat. Widerøe, SAS, Lufthansa osv. Men då har du fördelen att faktiskt vara pilot, vilket såklart ger ett lugn till säkerheten.
 

agehall

Medlem
Har inte alla bolag som policy att det är förbjudet med besök cockpit? Att det sedan är kaptenen som bestämmer ombord gör ju att de kan välja att avvika från reglerna när de så önskar.
 
Har inte alla bolag som policy att det är förbjudet med besök cockpit? Att det sedan är kaptenen som bestämmer ombord gör ju att de kan välja att avvika från reglerna när de så önskar.

Nej, om det inte införs det senaste dryga året så har åtminstone SAS valt att ha regeln att kapten får tillåta vänner och liknande.
 

agehall

Medlem
Nej, om det inte införs det senaste dryga året så har åtminstone SAS valt att ha regeln att kapten får tillåta vänner och liknande.
Vi har säker någon pilot här som vet, men jag har svårt att tro att SAS explicit skriver så i sina regler. Det vore helt förkastligt sett till sterile-cockpit konceptet. Att sedan kaptenen kan välja att göra avsteg från gällande procedurer är en annan femma.
 
Vi har säker någon pilot här som vet, men jag har svårt att tro att SAS explicit skriver så i sina regler. Det vore helt förkastligt sett till sterile-cockpit konceptet. Att sedan kaptenen kan välja att göra avsteg från gällande procedurer är en annan femma.

Enligt min pilotvän på SAS så var det så jag fick regeln berättad för mig då. :) Jag skulle inte tro att ett flygbolag tolererade att kaptener gör avsteg från sina procedurer så ofta som de gör.
 
Toppen