Senaste nytt

Taxi i Prag? Tips på bolag? Pris Prag flygplats-Prag centrum?

xmit

Medlem
Hej

Är det någon som har erfarenhet av att åka Taxi i Prag och vet om det är något/några speciella bolag man ska välja för att få rätt pris ?
Och vad det ungefär skall kosta mellan flygplatsen och City ( Old Town ) ?

Tack på förhand.
 

lnixon

Medlem
Taximarknaden i Prag är lite speciell, som framgår av den här sidan på flygplatsens websajt:

Prague Airport - Taxi to and from the airport

Vänta nu, sa jag "flygplatsens websajt"? Nej, det där är *inte* flygplatsens websajt, det är en sajt med "information om flygplatsen", som av en slump drivs av Prague Airport Transfers s.r.o. :)

Detta sagt, så har jag haft bra erfarenheter av både AAA Taxi och Prague Airport Transfers. Priserna på den där sidan är ungefär de man ska förvänta sig, dvs i trakterna av 600 CZK.

Fördelen med Prague Airport Transfers är att man kan både förboka och förbetala, så att man vet att man inte råkar ut för något trixande med taxametern. Tillbaka till flygplatsen brukar jag ta en hotellbil för enkelhetens skull, även om det är lite dyrare än en vanlig taxi.
 

bnccnb

Medlem
Har aldrig bokat något från flygplatsen utan tagit några av de gula som står utanför och det har alltid funkat bra. Från hotellet till flygplatsen har jag alltid kört transfer som hotellet ordnat.
 

Timotey

Medlem
Senast jag var i Prag använde jag mig av AAA taxi och deras kontor på Ruznye. När vi kom till hotellet så fick jag chaufförens nummer då han kunde köra mig och tjejen privat för en lägre peng tillbaka till flygplatsen några dagar senare. På hemrese dagen ringer jag och det kommer en flott BMW 7 serie med tonade rutor och frågar efter oss i hotell lobbyn. Det är nu en annan chaufför ung och naiv som jag är då hoppar vi in i bilen. Han tar en helt annan väg och jag börjar bli jävligt svettig och nervös, ser hur de tänker skjuta mig och skicka tjejen rakt ut i prostitution. Säger aldrig nåt till tjejen men tror hon märker att jag är duktigt nervös. Men till slut så ser jag skyltar som visar Airport och det dröjer inte länge innan vi når flygplatsen och båda kan flyga hem utan bekymmer, och mycket riktigt taxi resan var billigare trots att jag dricksa duktigt. Nu har det blivit en bra historia men har nog aldrig haft så mkt ångest
 

Delayed

Medlem
Jag kan även rekommendera AAA och deras app Mobile app - AAA Taxi Prague . Har nyligen åkt ca tio taxiresor beställda med denna app och det har funkat ypperligt och till rätt pris. I de flesta fall har bilen dykt upp inom fem till tio minuter. Ingen registrering behövs utan två klick i appen räcker. Man kan på en kartbild i appen följa bilens väg mot sig och vet vilket registreringsnummer bilen kommer att ha.

På skoj frågade vi en "friåkare" på gatan om vad han ville ha för en viss resa. Svaret var ca fyrdubbelt mot de rätta priset, så även den resan beställdes av AAA med appen.
 

flybob

Medlem
Provade UberX, Lexus ES. CZK373 från flygplatsen till Hilton. Notera att det inte är tillåtet att byta adress efter att resan startat i Prag!
 
Kört Uber i en Porche Cayenne kostade det ca CKZ 470 från flygplatsen till centrala Prag ca kl 11 på dagen, priset varierar beroende på tid på dygnet.
 
Toppen