Senaste nytt

Malmö-Stockholm-Peking-Seoul incheckad?

seoul

Ny medlem
Hej

Jag ska resa till Seoul i nästa vecka och ska åka den nätta rutten Sturup, Arlanda, Beijing, Seoul.
Sturup-Arlanda är SAS.
Arlanda-Beijing och Beijing-Seoul går med Air China.
Finns det någon chans i världen att jag kan vara incheckad hela vägen från Malmö.
I Beijing behöver jag inte hämta ut bagage på grund av tull eftersom bytet är international-international. Båda bolagen är Star Alliance och det kanske underlätta. Men är det något annat som kan ställa till det?
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, seoul!

Är din resa bokad som en biljett? Eller som två separata biljetter?

Ifall de är bokade som två biljetter, har SAS inte skyldighet att checka in ditt bagage hela vägen.
Jag har dock ingen erfarenhet att checka in bagage svensk inrikes flyg -> utrikes flyg, men går det att checka in annars?
 

seoul

Ny medlem
Hej och tack för välkomnandet!
Jag bokade allt i ett svep, men jag har ett biljettnummer och två bokningskoder (en för varje bolag).
Brukar se till att hela resan går med samma bolag så långt det går, men så blev det inte denna gång.
 

Jacob

Medlem
Bör inte vara några som helst problem att få bagaget incheckat hela vägen, speciellt när allt är på en biljett. Att du ser två bokningskoder är inte helt ovanligt och beror förmodligen på att de två flygbolagen använder olika bokningssystem. Skulle det vara några problem är det bara att du pratar med SAS personalen på Sturup så hjälper de dig säkert, SAS och Air China är ju nära samarbetspartners.
 
Toppen