Senaste nytt

Mobilabonnemang i Sverige för de som bor utomlands

obs

Medlem
Vill minnas att jag läst dock att Hallon numera även är låst till Tre så du inte ens kan använda andra nät i Danmark. Men det bör du dubbelkolla om du skulle köra på Hallon.

Jag tänker att det stämmer. Om man använder 3 Danmark abonnemang i Sverige så är det också låst till Tres nät.
 

kaktusen

Medlem
Jag har haft Comviq i många år för hela familjen och det har fungerat extremt bra till en billig penning. Numera bra täckning även uppe i norrländska vildmarken. De delar nät med andra men det är olika beroende på om det är 3 eller 4G. Numera är ju förstås 4G det som är vanligast. Driftsäkerhets har varit mycket bra vilket är viktigt för mig som använder telefon och surf mycket i jobbet.
 
  • Gilla
Reactions: obs

crown

Medlem
Vimla har ju fördelen att du kan spara samtal/sms/data. Så kan väl kanske vara trevligt att ha en uppsamlad pott tills när det är dags att flytta till Sverige.
Jo precis, då man själv kan ändra abonnemanget på deras Mitt Vimla så kan man även ändra till mini-abonnemanget när man är utomlands och höja det till en lämplig nivå när man tänker använda det i Sverige (såvida den ihopsparade potten inte räcker).

Ett annat alternativ som kan vara aktuellt är även att helt enkelt pausar abonnemanget. Enligt Support så kan man pausa det hur länge som helst. Så har man inget behov att ha numret aktivt för tillfället så kan man på så vis få ner sin månadsavgift till 0kr/mån och samtidigt få tillbaka de sparade potterna när man pausar upp det.
 

Dr. Miles

Expert
Hej!

Jag tänker att det kanske är någon här som vet om vart man hittar det billigaste mobilabonnemang för samtal och SMS i Sverige.

Saken är att jag snart ska flytta till Sverige och då kommer jag att behöva ett lokalt nummer. Men jag har ingen aning om, vilket bolag som erbjuder det billigaste abonnemang. I utgångspunkten behöver jag bara ett abonnemang med möjlighet för samtal och SMS, eftersom jag redan har ett abonnemang från 3 Danmark med möjlighet för data inom Sverige utan extra kostnad.

Någon tips?
Jag bodde i Tyskland och jobbade där för 1,5 år.
Innan jag åkte dit kollade jag olika alternativ för att behålla telefonnumret samt kunna använda internet medan jag var i Sverige på helgerna.
Då kom jag fram till att jag skulle välja antingen Hallon eller Vimla.

I och med många av mina flyg gick via Köpenhamn under sommaren därför valde jag Hallon för de erbjöd gratis surf (eller rättare sagt samma avgift som i Sverige) även i Danmark.
Jag betalade 99 SEK i månaden för 60 samtal (ej 60 minuter) / obegränsad antal SMS / 1 GB (numera 2 GB), allt detta gällde inom Sverige och Danmark.
 
  • Gilla
Reactions: obs

jonten

Medlem
Never Settle - OnePlus.net Den har dubbla SIM och är en bra telefon till ett bra pris.
Om du inte skall ringa mycket i Sverige så kan det vara billigare att ringa på din danska telefon, EU har ju reglerat kostnaden. Jag tror den ligger runt 20 öre minuten, inte många svenska abb som har så låg kostnad.
Köp ett svenskt kontantkort för att ta emot samtal, ring ut på det danska abb och köp en OnePlus 3
 

thh

Medlem
Never Settle - OnePlus.net Den har dubbla SIM och är en bra telefon till ett bra pris.
Om du inte skall ringa mycket i Sverige så kan det vara billigare att ringa på din danska telefon, EU har ju reglerat kostnaden. Jag tror den ligger runt 20 öre minuten, inte många svenska abb som har så låg kostnad.
Köp ett svenskt kontantkort för att ta emot samtal, ring ut på det danska abb och köp en OnePlus 3

Jag funderade på det där när jag flyttade till Danmark (men då var det inte en one plus 3 utan någon annan telefon) men det var bra mycket jag skulle ringa innan det blev värt det ekonomiskt. Eller så skulle jag surfa med 20GB/mån, förutom att jag såklart skulle behöva ge ut 2 olika telefonnummer.

Nu har jag bara ett svenskt telefonnummer och kollegor som klagar på att det är dyrt att ringa (det är det oftast inte). Jag skickar såklart mest sms/mms och surfar och har en telefon på jobbet om jag ringer runt till danska nummer så det är för mig en ganska bra lösning, det enda problemet är när man ber danskar mms'a bilder/filmer så får man ett blankt nej.
 

obs

Medlem
Never Settle - OnePlus.net Den har dubbla SIM och är en bra telefon till ett bra pris.
Om du inte skall ringa mycket i Sverige så kan det vara billigare att ringa på din danska telefon, EU har ju reglerat kostnaden. Jag tror den ligger runt 20 öre minuten, inte många svenska abb som har så låg kostnad.
Köp ett svenskt kontantkort för att ta emot samtal, ring ut på det danska abb och köp en OnePlus 3

Det tycks också vara en bra telefon. Dock saknar den många av dom amerikanska frekvenser på både UMTS och LTE.

Jag har ju "gratis" telefon i Sverige iom att jag har ett abonnemang från 3 Danmark där samma taxa gäller som när jag är inom Danmark. Men du har rätt i att jag kan använda mitt danska abonnemang till ringa ut.
 

henke12

Medlem
Väcker liv i gammal tråd.

Har precis skaffat en iPhone XS Max med dubbla simkort.

Nästa år flyttar jag till Hong Kong,
Kommer givetvis att vilja behålla mitt gamla svenska nummer(samma sen -97!) och skaffa nytt abonnemang i HK.
Jag bedömer att jag kommer vara i Sverige några gånger per år.

1/ Några tips på operatör i HK? Har hört att Smarttone är bra i tunnelbanenätet

2/ Tre finns på bägge ställena, finns några synergier? Har lyckats ta reda på att om man kör svenska 3 företag kan man surfa i HK gratis.

3/ Wi-fi samtal? Om jag kör ett svenskt abonnemang(med stöd för wifisamtal)
Kan jag då använda mitt svenska nummer "som vanligt" så länge jag är på wifi i HK?

4/ Wi-fi samtal + dual sim = win!? Kan jag nyttja data från endera simkortet och sen använda wifisamtal för att på så sätt kunna blåsa på som "vanlig" i bägge länderna givet att jag har data på bägge korten?

5/ Andra smarta lösningar? Vill ej ha 2 mobiler, viktigast att behålla svenska numret till ett humant pris(bonus att kunna på bli nådd på det)
 

WongHauw

Medlem
Jag ska själv flytta utomlands i början av nästa år och tänker därför i samma banor som din fråga fem, @henke12.

Skulle vilja behålla mitt svenska nummer då jag inte vet hur länge jag håller mig borta från kalla Skandinavien/skandinavier.

Fello har en funktion att man kan pausa abonnemanget för max ett år. Vet dock inte hur länge måste man ha haft deras abonnemang att kunna pausa det. Och om man kommer på besök till Sverige; hur lätt är det ”återaktivera” abonnemanget.

Billigaste sättet lär vara att flytta ditt nummer till ett svenskt kontantkort typ Comviq och fylla det på webben ett par gånger om året att hålla liv i det. Eller?
 
Toppen