Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Fredrik

Medlem
Såg ett rykte någon annanstans att det handlade om stämplar från Turkiet. Ingen aning om det stämmer men om USA kan bli paranoida över länder så kan väl Kina?

EDIT: Det skulle inte utesluta att det handlar om G20. Det kan fortfarande vara så att det är tex uighuriska separatister man är rädd för. Men nog med politik. Vi lär märka snart om detta ändras.
 

David

Medlem
Försöker få fram hur man går till väga när man ska nyttja 72 timmars visumfrihet i Peking? Är de bara att ta med printade biljetter till tredje land så åker man utan något annat?
Körde transitvisum i Shanghai för nån vecka sedan och hade med resplan och hotellbokning utskrivet. De var noggranna med "address in China" och skrev adress med kinesiska tecken där jag bara skrev hotellets namn (har aldrig fått frågor på det tidigare) men annars var det inga frågetecken.
Något annorlunda procedur (extra stämpel och kråka) vid incheckning på hotellet också, men bara på det första av tre.
Kom förresten fram till bagagebandet före större delen av business då det inte var någon kö vid transitdisken.
 
Körde transitvisum i Shanghai för nån vecka sedan och hade med resplan och hotellbokning utskrivet. De var noggranna med "address in China" och skrev adress med kinesiska tecken där jag bara skrev hotellets namn (har aldrig fått frågor på det tidigare) men annars var det inga frågetecken.
Något annorlunda procedur (extra stämpel och kråka) vid incheckning på hotellet också, men bara på det första av tre.
Kom förresten fram till bagagebandet före större delen av business då det inte var någon kö vid transitdisken.
Då tar jag med mig hela agendan i pappersformat. Blir en bra erfarenhet tror jag! :)
 

crown

Medlem
Har någon hört något mer (rykten?) om kraven på att kunna visa upp sitt gamla pass vid visumansökan om nuvarande pass är utfärdat efter 2014-01-01, framförallt om hur länge detta krav förväntas finnas.

En kompis skulle ansöka om Visum idag men de tog ej emot ansökan då han ej hade sitt gamla pass. Kom tillbaka den 20:e september fick han till svar utan någon vidare information.
 

Thornado

Medlem
En kompis skulle ansöka om Visum idag men de tog ej emot ansökan då han ej hade sitt gamla pass. Kom tillbaka den 20:e september fick han till svar utan någon vidare information.

Tack för uppdatering.
Ska strax åka till visacentret och lämna in ansökan för mina föräldrar (de har kvar sina gamla pass), så ska kolla jag också vad de säger om detta.
Om 20 sept stämmer så finns det hopp för visum även för min syster...
 

MMMC

Medlem
Tack för uppdatering.
Ska strax åka till visacentret och lämna in ansökan för mina föräldrar (de har kvar sina gamla pass), så ska kolla jag också vad de säger om detta.
Om 20 sept stämmer så finns det hopp för visum även för min syster...

Fick du någon ytterligare update vad gäller kravet på gamla pass?
 

Per N

Medlem
Jag lämnade in den 16:e september och fick ingen fråga om gamla pass men jag hade dom med och när jag frågade om hon vill ha dom så tog hon emot dom.
 
Toppen