Senaste nytt

Otroliga händelser under en resa!

Nemo

Medlem
Detta är inte upplevt av mig själv men kan ändå vara intressant. En bekant till mig som är läkare råkade ut för en sak för länge sedan, säkert 15-20 år tillbaka nu.
Han reste med sin familj på semester, till Egypten tror jag det var. En passagerare blev plötsligt medvetslös och man ropade ut i PA och frågade om det fanns någon läkare ombord. Min vän och en dansk sjuksköterska gav sig tillkänna och började hjälpa passageraren. Kapten kom och frågade hur det stod till och min vän meddelar då att passageraren fått akut hjärtsvikt och måste komma till ett sjukhus så fort som möjligt. Det blev landning i Marseille där ambulans mötte upp och tog passageraren till sjukhus och sedan fortsatte man flygningen.

En tid efter hörde flygbolaget av sig och meddelade att passageraren klarat sig och att den medicinska bedömningen hade varit korrekt vilket innebar att landningen därför varit berättigad. Min vän frågade vad som menades med det där sista och fick då veta att han ev kunde ha hållits ekonomiskt ansvarig om beslutet hade visat sig vara felaktigt. Det låter ju helt vansinnigt eftersom det rimligen är kapten som fattar beslutet om landning? Senare har min vän fått veta av amerikanska kollegor att de rekommenderas att inte ge sig tillkänna i liknande situationer, inte minst pga att deras försäkringar inte täcker ev "malpractice lawsuits" utanför deras ordinarie arbetsplats, dvs de kan bli stämda på mångmiljonbelopp om något skulle gå fel.

Det är kapten som bestämmer hur och vart planet ska flyga/landa. Kapten kan inhämta råd från läkare, men det är kapten som bestämmer. Just i USA finns det en samaritklausul som fritar läkaren från ansvar.
Finns det någon läkare ombord? - Läkarförbundet
"Skadeståndskrav
Men vad händer om en läkare som ingripit drabbas av ersättningsanspråk från patienten p.g.a. att något har gått fel? Det förekommer att flygbolaget i samband med läkarens ingripande kommer överens med läkaren om att överta eventuellt ersättningsansvar. Så är det dock inte alltid.
Juridisk reglering och praxis rörande t.ex. skadestånd varierar från land till land, förändras med tiden och är därför svåra att överblicka. Eftersom oro för att ingripa ofta kopplas till USA-flygningar finns det dock anledning att nämna USA:s Aviation Medical Assistance Act of 1998. Denna författning innehåller en "samaritklausul" som innebär att en läkare som under flygning på begäran ingriper i en medicinsk nödsituation ska hållas skadeslös såvida han eller hon inte vid ingripandet orsakat en skada uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
."

Halva vitsen med att en läkare är med i Läkarförbundet är för att få halva priset på ansvarsförsäkringen. Just för skadestånd i USA täcker dock 10 MSEK inte alltid hela summan, men ombord på flygplan så gäller samaritklausul.
Yrkesförsäkring för läkare - Sveriges läkarförbund - Folksam
"Ansvarsförsäkring
Försäkringen omfattar skadeståndsskyldighet för person- och sakskada som du orsakat i tjänsten, men också om du blir skadeståndsskyldig då du som läkare utanför arbetstid ingriper vid akut sjukdom eller olycksfall.
Försäkringen gäller inom Norden med undantag för deltagande i mässor och konferenser. Vid akut sjukdom eller olycksfall gäller försäkringen i hela världen. Ersättning upp till tio miljoner kronor.
"
 

AndersSt

Medlem
Intressant! Den där samaritklausulen från 1998 måste ha kommit runt den tiden då detta utspelade sig, möjligen något år efter.

I just det här fallet handlade det nog inte om ev felbehandling utan om huruvida landningen varit befogad eller inte. Sedan är det inte säkert att den som ringde upp min vän hade full koll på det juridiska heller. Och som sagt, det är ju några år sedan.
 

taxvalp

Medlem
Det är kapten som bestämmer hur och vart planet ska flyga/landa. Kapten kan inhämta råd från läkare, men det är kapten som bestämmer. Just i USA finns det en samaritklausul som fritar läkaren från ansvar.
Finns det någon läkare ombord? - Läkarförbundet

Det här är ett återkommande ämne här på BC och jag vill återigen tipsa om denna artikel med samma rubrik från Läkartidningen. Här tas även den i detta forum extra relevanta frågan om bonuspoäng till ingripande sjukvårdspersonal upp:
Läkartidningen

Själv har jag erbjudit mig att hjälpa till ombord vid tre tillfällen men någon annan har alltid hunnit före/varit närmare. Det kommer fler chanser!
 

Nemo

Medlem
Intressant! Den där samaritklausulen från 1998 måste ha kommit runt den tiden då detta utspelade sig, möjligen något år efter.
I just det här fallet handlade det nog inte om ev felbehandling utan om huruvida landningen varit befogad eller inte. Sedan är det inte säkert att den som ringde upp min vän hade full koll på det juridiska heller. Och som sagt, det är ju några år sedan.
Iochmed att det är kapten som bestämmer ifall planet ska diverta så är också ansvaret dennes. Läkaren är därigenom fri från ansvar ur den synvinkeln.

Det sägs att Gro Harlem Brundtland (utbildad läkare med ej praktiserande, dåvarande WHO-chef, tidigare norsk statsminister) ingrep på ett SASplan över Grönland och beordrade kapten att landa, vilket denne gjorde. Utan tillgång till adekvat akutsjukhus. Så det blev inte bra för varken passagerare/patient eller flygbolag.
 

Nemo

Medlem
Det här är ett återkommande ämne här på BC och jag vill återigen tipsa om denna artikel med samma rubrik från Läkartidningen. Här tas även den i detta forum extra relevanta frågan om bonuspoäng till ingripande sjukvårdspersonal upp:
Läkartidningen
Själv har jag erbjudit mig att hjälpa till ombord vid tre tillfällen men någon annan har alltid hunnit före/varit närmare. Det kommer fler chanser!
Bra att du hjälpt till!
Rent formellt så tror jag att det är passageraren/patienten man hjälper, och flygbolaget/kabinpersonalen enbart förmedlar kontakten. Så ev ersättningsanspråk skulle isåfall riktas mot passageraren/patienten.
I artikeln nämner de ansvarsförsäkringsgivaren (Salus Ansvar), som sedan artikeln skrevs 2008 har köpts upp av Folksam.
 

SK989

Medlem
Det här hände mig för ganska många år sedan, på den tiden SAS-ägda Spanair (JK) fanns. Jag skulle flyga med JK från Madrid till Arlanda och planet var försenat. Det var inte särskilt sent på dagen men jag var trött och somnade i gaten. Helt plötsligt blir jag väckt av någon från markpersonalen som säger (givetvis bara på spanska, som jag talar hjälpligt) "Señor, senõr - ditt flyg går nu!". Jag tittade mig omkring och gaten var helt tom, så när som på mig. Jag blev eskorterad av markpersonalen till en buss som skulle ta mig till flygplanet, jag var den ende på bussen.

Bussen stannar så vid en 767:a, vilket rimligen måste vara fel slog det mig. Förvisso var den en JK-kärra men de flög med (om jag nu minns rätt) med MD-83-or inom Europa. Jag frågade busschauffören om det verkligen var rätt, är detta flyget till Stockholm. "Si, si skynda dig nu, det är dig de väntar på." Jag skyndade mig ombord och efter mig stängde kabinpersonalen dörren. Jag slår mig ned på den stol som står på mitt boardingkort, 32A eller något i den stilen, som mycket riktigt var en fönsterplats i ekonomi. Det stämmer väl då, tänkte jag. Då visas på "filmduken" en karta samt information om flygningen. Där står då (på spanska endast) Tid till destination: 8 tim 30 min. Och på kartan över flygrutten blinkar destinationen: Habana! Något stressad över att ofrivilligt hamna på Kuba, som jag inte heller skulle ha något visum till, försökte jag snabbt leta upp någon ur kabinpersonalen och då visade det sig att jag inte var den ende ombord som inte skulle till Kuba. Ingen skulle till Kuba - och inte flygplanet heller. Det var helt enkelt felskyltat. Det visade sig att MD-83-an som skulle åkt till Arlanda gått sönder och istället hade JK slängt in en 767:a på flygningen, som väl senare under dygnet skulle gå till Havanna gissningsvis.

Kabinpersonalen meddelade snabbt över högtalarsystemet lugnande att flygningen går till Stockholm.
 

nissefalk

Medlem
Jag var med på denna Emirates flygning satt på 1A och såg hela episoden, mannen brottades ner av 2 besättningsmän tillsammans med en svensk passagerare, hände ca 1 timme ut från Dubai över Iran, jag vart mest nervös för att vi skulle vända tillbaka till Dubai och då inte få behålla min uppgradering till First.....
Mannen låg handbojad vid dörr L1 resten av flygningen, kapten annonserade via PAt att det varit en incident men att det nu var under kontroll och att vi skulle fortsätta till Arlanda.

Tror inte någon bakom första business kabinen uppfattade vad som hände, senare kom kapten ut och pratade med alla i First så Emirates skötte denna incident bra.

Man gripen på flygplan | Nyheter | Aftonbladet
Drama på flyg till Sverige: Blev livrädda | Nyheter | Expressen
 

Wilhelm00

Medlem
Som rubriken lyder; Vad är det roligaste, jobbigaste eller knasigaste du varit med om på en flygresa?
Tänker på mindre händelser som kanske inte förtjänar en egen tråd men som ändå kan vara kul att dela med sig av.
 

Habe

Medlem
När mitt fingeravtryck inte stämde överens med det förra som jag registrerade i USA. Att jag hade långt hår och skägg, vilket jag inte hade första gången jag registrerade mig gjorde det inte bättre.Det blev en liten besvärlig sits som löste sig. Men vart lite jobbigt där ett tag :)
 
Toppen