Nemo
Medlem
Detta är inte upplevt av mig själv men kan ändå vara intressant. En bekant till mig som är läkare råkade ut för en sak för länge sedan, säkert 15-20 år tillbaka nu.
Han reste med sin familj på semester, till Egypten tror jag det var. En passagerare blev plötsligt medvetslös och man ropade ut i PA och frågade om det fanns någon läkare ombord. Min vän och en dansk sjuksköterska gav sig tillkänna och började hjälpa passageraren. Kapten kom och frågade hur det stod till och min vän meddelar då att passageraren fått akut hjärtsvikt och måste komma till ett sjukhus så fort som möjligt. Det blev landning i Marseille där ambulans mötte upp och tog passageraren till sjukhus och sedan fortsatte man flygningen.
En tid efter hörde flygbolaget av sig och meddelade att passageraren klarat sig och att den medicinska bedömningen hade varit korrekt vilket innebar att landningen därför varit berättigad. Min vän frågade vad som menades med det där sista och fick då veta att han ev kunde ha hållits ekonomiskt ansvarig om beslutet hade visat sig vara felaktigt. Det låter ju helt vansinnigt eftersom det rimligen är kapten som fattar beslutet om landning? Senare har min vän fått veta av amerikanska kollegor att de rekommenderas att inte ge sig tillkänna i liknande situationer, inte minst pga att deras försäkringar inte täcker ev "malpractice lawsuits" utanför deras ordinarie arbetsplats, dvs de kan bli stämda på mångmiljonbelopp om något skulle gå fel.
Det är kapten som bestämmer hur och vart planet ska flyga/landa. Kapten kan inhämta råd från läkare, men det är kapten som bestämmer. Just i USA finns det en samaritklausul som fritar läkaren från ansvar.
Finns det någon läkare ombord? - Läkarförbundet
"Skadeståndskrav
Men vad händer om en läkare som ingripit drabbas av ersättningsanspråk från patienten p.g.a. att något har gått fel? Det förekommer att flygbolaget i samband med läkarens ingripande kommer överens med läkaren om att överta eventuellt ersättningsansvar. Så är det dock inte alltid.
Juridisk reglering och praxis rörande t.ex. skadestånd varierar från land till land, förändras med tiden och är därför svåra att överblicka. Eftersom oro för att ingripa ofta kopplas till USA-flygningar finns det dock anledning att nämna USA:s Aviation Medical Assistance Act of 1998. Denna författning innehåller en "samaritklausul" som innebär att en läkare som under flygning på begäran ingriper i en medicinsk nödsituation ska hållas skadeslös såvida han eller hon inte vid ingripandet orsakat en skada uppsåtligen eller av grov oaktsamhet."
Halva vitsen med att en läkare är med i Läkarförbundet är för att få halva priset på ansvarsförsäkringen. Just för skadestånd i USA täcker dock 10 MSEK inte alltid hela summan, men ombord på flygplan så gäller samaritklausul.
Yrkesförsäkring för läkare - Sveriges läkarförbund - Folksam
"Ansvarsförsäkring
Försäkringen omfattar skadeståndsskyldighet för person- och sakskada som du orsakat i tjänsten, men också om du blir skadeståndsskyldig då du som läkare utanför arbetstid ingriper vid akut sjukdom eller olycksfall.
Försäkringen gäller inom Norden med undantag för deltagande i mässor och konferenser. Vid akut sjukdom eller olycksfall gäller försäkringen i hela världen. Ersättning upp till tio miljoner kronor. "