Senaste nytt

Till vilken allians går Gulfbolagen?

henrik l

Medlem
Att spekulera, eller göra prognoser är ju alltid kul, tycker jag. En sak som jag som FF-freak har funderat på om är Gulfbolagen, Qatar, Emirates och Etihad kommer att gå med i någon av de tre allianserna inom en överskådlig framtid? Skulle dom vina något på det, eller skulle allianspartners vinna något på det? Efter att att tittat lite på deras partners känns dom att Etihad skulle kunna gå till OW, Qatar till Star, Emirates till ???. Vad tror ni övriga branschanalytiker?
 

henrik l

Medlem
Jag blir jätteförvånad om Emirates går in i någon befintlig flygallians.

Nej dom verkar ju inte ha så mycket ihop med de "usual suspects".Däremot tycker jag att Etihad känns som en kandidat för OW med tanke på deras tighta relation med AA.
 

Palazzi

Medlem
Med tanke på vilka bolag som visar röda siffror, och vilka som inte gör det kanske Gulfbolagen gör bäst i att hålla sig till den inslagna vägen....

Men som likt AHO hade jag mer än gärna sett Oman Air i Star Alliance... Är ju iaf ett relativt litet bolag, som kanske kan behöva spänna musklerna mot QR, Emirates etc... Deras businessclass-hårdvara ser ut att vara branchens bästa, och de prisades nyligen för bästa "Bästa businessclass-concept" av SKYTRAX.
 

Gnopps

Medlem
Gulfbolagen har hållit sig långt borta från allianser, men undrar om de inte förr eller senare ändrar sig.

Vilka kommer närmast? Royal Jordanian är i Oneworld, Egyptair i Star Alliance och MEA i Skyteam. Eller finns det andra som är närmare?
 
Toppen