Senaste nytt

Flyga med sex bärbara datorer i handbagaget till Oslo

Har du blivit stoppad av TSA som vill kontrollera "din telefon" när du flugit med 85 telefoner i väskan? Jag har personligen inte råkat ut för det, men jag vet att andra här har gjort det...

Hrm... undrar vem det kan ha varit? :)

Minen på snubben som öppnade ryggsäcken och tittade ner...

- "Oh, man... I will need some assistance here..."

Sen tre personer som gnuggar varje telefon med en liten trasa för att köra i sprängämnesdetektorn. Vi hade en ganska trevlig stund och småpratade lite undertiden de jobbade. Och till sist:

- "And sir, don't forget to turn off your... phones once aboard the aircraft"! :-D
 
När såg du dem senast titta i någons väskor utan anledning (dvs misstanke om knark)?

Nu tänkte jag mer följande.

"Köpa varor på din resa från ett land utanför EU
Tänk på att i förväg ta reda på om det finns några importbestämmelser för de varor som du tänker ta med till Sverige.
För varor som livsmedel eller textil kan det i vissa fall behövas importtillstånd eller importlicens. Varor som alltid kräver importtillstånd är exempelvis vapen, sprutor, kanyler, utrotningshotade djur och växter.
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen
Förutom ovanstående varor får du tull- och skattefritt ta med
1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
4 liter vin
16 liter starköl
200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.
Om du är bosatt i Sverige och reser med färja från Åland eller Norge så måste du ha varit utomlands i minst 20 timmar för att få ta med dig alkoholdrycker och tobaksvaror - tull och skattefritt - om inte varorna är beskattade där.
Observera! Dessa varor måste du transportera personligen.
Om du skulle välja att skicka hem de varor du har köpt, kommer du att få betala tull och andra eventuella skatter på hela varuvärdet - inklusive frakt och försäkring.
För att få ta med alkohol och tobaksvaror ska du ha fyllt 20 år, respektive 18 år.
Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument. Blanketten hittar du längre ner på sidan."

http://www.tullverket.se/innehallao...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html
 

widde

Medlem
Du behöver inte oroa dig.
Jag jobbar på en av de större datortillverkarna och reser mycket i Norden. Igår så hade jag 6 laptops, 3 surfplattor och två mobiler i min carry on ARN-CPH-ARN. Det enda problemet kan vara personen bakom som kan tycka det är lite drygt att vänta då varje dator måste ligga i eget tray (på CPH är dom ofta snälla och går med på 2st per tray). Varit i Oslo ett par turer med samma upplägg utan problem.

PS, Det finns en liten tävling i branschen om den som har flest enheter genom kontrollen, vad jag vet så är jag ohotad etta på AAL samt att en bekant på ett annat bolag leder ARN T5. :)
 

FF#1

Medlem
Då ligger man i lä med mina 2-3 datorer som jag allt som oftast tvingas flyga med.

Tyvärr så missar jag det då jag flyger ut redan 0830 den 21/5, (denna gång bara 2 datorer som tur är)

Lycka till.
 
Toppen