Senaste nytt

Världens mest trafikerade flygrutter

MarcusC

Medlem
Gissa gärna innan ni kikar på länken. Inte den rutt som jag iallafall tippade som världens mest frekvent utnyttjade?

Har för mig att för ett par år sedan har även någon inrikeslinje i Norge vart med på lista? Och innan X2000 fanns var nog även GOT-ARN med?
Undersökningen som amadeus gjort mäter dock passagerarens avgångs och slutdestination, vilket innebär transferpassagerare inte är medräknade.

Själv har jag endast flugit en av rutterna.

Daily chart: Top flights | The Economist
 
Last edited:

agehall

Medlem
Intressant, jag hade nog förväntat mig någon rutt närmare hemma iaf. Jag har flugit två av rutterna på listan.
 

Palazzi

Medlem
Tänkte spontant Osaka-Tokyo, men det var ju inte vinnaren.... Endast flugit en av linjerna som fanns på listan :)
 

Dr. Miles

Expert
Seoul-Jeju flygs nästan var 10:e minuter enligt KVS. Däremot mestadel flygs av narrowbody plan förutom enstaka Airbus A300, A330 och Boeing B767.
 

MarcusC

Medlem
Jag satsar på Taipei-Hong Kong vv.
Där trafikeras widebody plan varje halvtimme. :eek:

Bra gissat (men bra den mest trafikerade intnationella..) och var nog min första gissning också...

Seoul - Jeju var helt otippad...och galet trafikerad....kanske KE borde köra A380...;)
 

Fredrik

Medlem
Jag satsar på Taipei-Hong Kong vv.
Där trafikeras widebody plan varje halvtimme. :eek:

Undersökningen gäller bara O & D, dvs alla kinestransfers som görs på den här rutten räknas inte. Såg alla flighter till Jeju när jag var i Korea så egentligen är jag inte förvånad. Antar att Seoul(GMP)-Busan är mer transferpassagerare då.
 
Toppen