Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Juraj

Medlem
Ok, nu kom pengarna fram.

Fast två saker fattar jag inte.

1. Här (Kort - Inbetalning - Santander Consumer Bank) står det hur man skapar ett OCR när man ska göra en extra inbetalning. Sedan får man en gång per månad ett inbetalningskort där det står ett annat OCR. Varför inte använda samma OCR?

2. Det går inte att föra över pengar genom att överföra till kortkontot. Varför får man då ett kortkontonummer, vad ska man göra med det?
 

sweflyer

Medlem
Varför inte använda samma OCR?
Kanske för att ett OCR nummer är knytet till en faktura?

Alla kort jag använder verkar göra lite olika här. Vissa knyter ett OCR till mig som kund, andra har olika OCR varje gång (som GE/Santander). En låter mig till och med välja om jag använder OCR eller skriver kundnummer.
Jag skulle tro att de olika OCR-numren är ett sätt att få kunder att inte betala in i förväg och på så sätt tjäna mer pengar på ränta och eventuellt andra avgifter.
 

Juraj

Medlem
Kanske för att ett OCR nummer är knytet till en faktura?

Jag tror inte det behöver vara det alltid (men jag är inte säker).

Jag skulle tro att de olika OCR-numren är ett sätt att få kunder att inte betala in i förväg och på så sätt tjäna mer pengar på ränta och eventuellt andra avgifter.

Ja, men sedan erbjuder de i alla fall ett OCR som inte ändras som man kan använda för att betala in i förväg.
 

Juraj

Medlem
Jag var utomlands i två veckor och fick testa Mitt kort lite. Jag fick samma växlingskurs med Mitt kort och med Eurocard för två uttag av samma summa i samma bankomat vid samma tidpunkt, trots att Eurocard har ett valutaväxlingspåslag på 1.25% och Mitt kort borde inte ha något påslag. Lite besviken blev jag...
 

Glenn123

Medlem
Kan någon försöka ge lite sammanfattad klarhet i Santanders kort?

Allt detta får du med Mitt kort:

  • Ingen årsavgift eller aviavgift -> OK!
  • Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands -> Stämmer inte! Santander kallar det inte valutaväxlingsavgift men den finns där likt förbannat!
  • Upp till 60 dagars räntefrihet på det du handlar (gäller ej kontantuttag) -> OK!
  • Välj att betala hela fakturan eller dela upp betalningen -> OK!
  • Kompletterande reseförsäkring -> OK!
För att undvika ränta på kontantuttag så kan man betala in samma summa som man tog ut genom att själv skapa ett OCR nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer och 68 efter till PG eller BG. Stämmer eller inte?
 

Juraj

Medlem
Kan någon försöka ge lite sammanfattad klarhet i Santanders kort?
Ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift när du tar ut pengar utomlands -> Stämmer inte! Santander kallar det inte valutaväxlingsavgift men den finns där likt förbannat!
Hur menar du? Har du sett flera exempel som mitt ovan?

För att undvika ränta på kontantuttag så kan man betala in samma summa som man tog ut genom att själv skapa ett OCR nummer genom att lägga 900 framför ditt kontonummer och 68 efter till PG eller BG. Stämmer eller inte?

Betala in på detta sätt gick bra. Hur det påverkar räntan har jag inte sett än men jag kan inte tänka mig annat än att det annullerar räntan. Problemet är att det troligen inte räcker med att betala in så att man täcker uttagen utan man ska täcka hela skulden.
 
Nu är ja i Sankt Petersburg och planerar göra samma test. Vi får se om några dagar.
Perfekt, om du inte får någon skillnad på uttagen så är jag då en som kommer klippa "Mitt Kort". Förutom att kursen kanske är lika så tillkommer ränta och Santander verkar vara halvt ockrare om man skulle råka missa en inbetalning med någon enstaka dag.
 
Toppen