Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Hejsan, har följande resa planerad: ARN-CPH-PVG //uppehåll 48h// PVG-SGN //uppehåll 7dgr// SGN-PVG //uppehåll 24h// PVG-CPH-ARN.
Enligt min research ska det vara ok, men vad säger panelen?
 

staff

Medlem
Jag var i Kina forra veckan pa 144-timmars transitvisum i Chang Jiang-deltat. Flog fran Singapore till Hangzhou, och tillbaka PVG-HKG-SIN. Gick hur bra som helst -- pappersarbetet tog 5-10 minuter vid ankomst pa Hangzhou flygplats.

Som sakert tidigare namnts i traden sa borjar 144-timmarsperioden vid midnatt efter att du har anlant i Kina. Sa i praktiken kan man vara i Kina sa lange som 167 timmar med detta visumet.
 

freppa87

Medlem
Då ska vi se. Resa bokad till Peking via Hong Kong nu men tänkte ta ett varv med experterna här så att följande resa är godkänd utan att ansöka om Visum:

Utresa to 19 jan 2017
13:50 - 07:10 (+1) SK963
Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - Hongkong, Hong Kong International (Terminal 2)

Mellanlandning i: Hongkong 5:20

12:30 - 15:40 CA102 (fr 20 jan 2017)
Hongkong, Hong Kong International (Terminal 1) - Beijing, Capital International (Terminal 3)

Hemresa må 23 jan 2017

15:35 - 18:35 SK996
Beijing, Capital International (Terminal 3) - Köpenhamn, Kastrup (Terminal 3)

Mellanlandning i: Köpenhamn 1:15

19:50 - 21:00 SK414
Köpenhamn, Kastrup (Terminal 3) - Stockholm, Arlanda (Terminal 5)
 

Dr. Miles

Expert
Då ska vi se. Resa bokad till Peking via Hong Kong nu men tänkte ta ett varv med experterna här så att följande resa är godkänd utan att ansöka om Visum:

Utresa to 19 jan 2017
13:50 - 07:10 (+1) SK963
Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - Hongkong, Hong Kong International (Terminal 2)

Mellanlandning i: Hongkong 5:20

12:30 - 15:40 CA102 (fr 20 jan 2017)
Hongkong, Hong Kong International (Terminal 1) - Beijing, Capital International (Terminal 3)

Hemresa må 23 jan 2017

15:35 - 18:35 SK996
Beijing, Capital International (Terminal 3) - Köpenhamn, Kastrup (Terminal 3)

Mellanlandning i: Köpenhamn 1:15

19:50 - 21:00 SK414
Köpenhamn, Kastrup (Terminal 3) - Stockholm, Arlanda (Terminal 5)
Det bör vara OK.
Hoppas att du inte reser med norskt pass. Då gäller inte upp till 72 timmars visumfri vistelse.
 

gklinga

Ny medlem
Jag reser ARN-CPH-Shanghai (uppehåll ca 48 tim) och vidare till HKG med svenskt pass så bör klara de kinesiska villkoren för visumfri transit. Det som oroar mig något är incheckning på SAS, om personalen som antytts ovan inte alltid är helt 100 på vad som gäller. Jag skrev till gold.se och frågade och fick ett Yxskaft-svar om att SAS incheckningspersonal minsann alltid kände till alla regler... Finns någon aktuell erfarenhet av hur väl regelboken är uppdaterad på incheck på Arlanda/CPH?
 

Dr. Miles

Expert
Jag reser ARN-CPH-Shanghai (uppehåll ca 48 tim) och vidare till HKG med svenskt pass så bör klara de kinesiska villkoren för visumfri transit. Det som oroar mig något är incheckning på SAS, om personalen som antytts ovan inte alltid är helt 100 på vad som gäller. Jag skrev till gold.se och frågade och fick ett Yxskaft-svar om att SAS incheckningspersonal minsann alltid kände till alla regler... Finns någon aktuell erfarenhet av hur väl regelboken är uppdaterad på incheck på Arlanda/CPH?
SAS check in/gatepersonal har tillgång till TIMATIC (information om visum/hälsoregler för resenärer) så på det viset kan man säga att de bör veta vad som gäller.
 

gklinga

Ny medlem
Stort tack för svaret! Det vore intressant att då se vad TIMATIC skriver men jag ser inte att man som privatperson kan få tillgång. Är det alltså IATA:s Timatic Web2 som gäller? Någon som har varit in där och kollat?
 

Dr. Miles

Expert
Stort tack för svaret! Det vore intressant att då se vad TIMATIC skriver men jag ser inte att man som privatperson kan få tillgång. Är det alltså IATA:s Timatic Web2 som gäller? Någon som har varit in där och kollat?
På KLMs webbsida kan du hämta TIMATIC info för dina resor.
Välj rätt land för respektive frågor.
Endast ett land (eller område) före Kina och efter Kina är intressant. Inte din slutdestination.

Application page Visa - KLM.com
 
Toppen