Senaste nytt

Qatar Economy

flierman

Medlem
Någon som har erfarenhet av att resa med Qatar i ekonomiklass? Jag sitter med fingret att boka ARN-DOH-KUL på deras kampanjpris men har hört väldigt delade meningar om deras pitch och stolsbredd.

En del säger att den är gräslig, framförallt på 787 och rätt dålig på deras 777. Stolarna ska vara smala och med 3-4-3 konfiguration samt datorbox under flera av deras säten så blir jag som 1,88 meter lång kille orolig. Jag har nog problem att sitta i de säten som anses ha okej pitch. Det verkar som om 787 har 31 i pitch och 777 har 32.

Någon som kan upplysa mig om pitch och allmän känsla i deras economy? Jämfört med Emirates?
 

Jay

Medlem
Klarar du dig hyfsat i andra ekonomiklass säten så bör du nog klara av Qatar 787 också.
Jag har iaf inte märkt någon avsevärd föresämring gentemot övriga economystolar. Alltså tror jag inte det kommer vara särskilt mycket värre för din del.
 

Kricka

Medlem
Jag flög med QR via Doha till Salalah i Economy förra våren. Helt ok
även om jag några cm kortare än du är. Som One World Emerald fick
man välja mat först..
 

flierman

Medlem
Jo deras 787 vekar som sagt vara både smalare och ha kortare benutrymme än både deras egna andra modeller och kanske då även i hela industrin.

Priset är liksom oslagbart, ARN-KUL för 4200 kr så det känns som jag får dricka lite vin och försöka stå ut. Har jag riktig tur kanske inte alla säten är bokade.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Delayed

Medlem
Stolarna ska vara smala och med 3-4-3 konfiguration samt datorbox under flera av deras säten
Den boxdjäkeln höll på att orsaka skilsmässa en gång. Frugan fick den vid fötterna och frågade mig vad det var. Jag hade ingen aning och svarade "en bit plan", alltså en (okänd) del av flygplanet menade jag.

Hon var sur som ättika hela flighten och jag fattade absolut ingenting. Så småningom kom det fram att hon trodde att jag tyckte hon gnällde efter som hade uppfatta mitt svar som "byt plan då"...:D

Idag skrattar vi rätt gott åt det hela.
 

mtlmr

Medlem
För mig är Qatars 787 sämst komfort hittills i eco. Trångt, obekvämt, inte alls kul.

Flög Köpenhamn-Dar Es Salaam - det var SKÖNT att byta från 6,5 timmar 787 till 6,5 timmar A320..
 

Lubbis

Ny medlem
Nu är det väl så att nästan alla som flyger 787 har valt att ha konfigurationen 3-3-3 istället för det som Boeing rekommenderar 2-4-2 vilket gör att det är väldigt smala säten. Pitchen till nästa stol har dock varit ok för mig då stolarna är väldigt tunna.

Flygplan köps utan inredning. Varje flygbolag väljer sedan leverantör och konfiguration på stolar så att säga att ett visst flygplan är trångt är fel.

Tex Thai har 2-4-2 SeatGuru Seat Map THAI Boeing 787-8 (788) och även ANA SeatGuru Seat Map ANA Boeing 787-8 (788) Three Class

Business är dock väldigt bra i Qatars 787

Tyvärr bygger de nu även om sina 777 till 3-4-3 (vilket nästan alla andra har) från 3-3-3

Long-haul Economy Class Comparison Charti - SeatGuru
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RobRoy

Medlem
Jag flyger en hel del qatar eco. Är 1.85 och allt annat än nödutgångsplats är en pina. Dreamlinern är värst. Så om du har status - inga problem, väl värt pengarna. Om inte, så är det inget vidare för någon som är 1.80+
 
Nu är det väl så att nästan alla som flyger 787 har valt att ha konfigurationen 3-3-3 istället för det som Boeing rekommenderar 2-4-2 vilket gör att det är väldigt smala säten. Pitchen till nästa stol har dock varit ok för mig då stolarna är väldigt tunna.

Flygplan köps utan inredning. Varje flygbolag väljer sedan leverantör och konfiguration på stolar så att säga att ett visst flygplan är trångt är fel.

Tex Thai har 2-4-2 SeatGuru Seat Map THAI Boeing 787-8 (788) och även ANA SeatGuru Seat Map ANA Boeing 787-8 (788) Three Class

Business är dock väldigt bra i Qatars 787

Tyvärr bygger de nu även om sina 777 till 3-4-3 (vilket nästan alla andra har) från 3-3-3

Long-haul Economy Class Comparison Charti - SeatGuru

Thai 787- (788) har 3-3-3 konfiguration.

Flög Thai 787 till Bali. Benutrymmet var bra även för mig som är 188cm och klart bättre än Thai 777-300ER.

Qatar ekonomi var det värsta jag upplevt på ett reguljärt flyg och i mitt tycke i klass med charterflyg.
 
Toppen