Senaste nytt

Hong Kong till Guangzhou, bästa alternativet?

Platinum

Medlem
Hej,

Jag flyger till Hong Kong med SK963 och landar kl. 07:20, fredagen den 23:e September. Därifrån behöver jag ta mig till Guangzhou snabbast möjligast för ett möte på eftermiddagen samma dag.

Då detta blir mitt första besök i Guangzhou så undrar jag om någon här har erfarenhet av hur man tar sig dit från HKG på bästa och snabbast sätt?

Alternativen verkar vara följande:

- Direktbuss, HKG-Guangzhou
- Färja, HKG-Guangzhou
- Tåg, HKG-Hung Hom-Guangzhou

Jag uppskattar verkligen alla tips och idéer, allt från andra alternativ till ev. vilket bussbolag som är bäst.

Tack.
 

Glenn E

Medlem
Jag skulle nog ta turbo jet färjan till Shenzhen flygplatsen och sedan taxi därifrån.
Taxi verkar kosta knappt 500 kronor för den sträckan.
Jag tror du kan checka bagaget hela vägen till Shenzhen.
Men det kan bero på vilket flygbolag man reser med.
 

Dr. Miles

Expert
My bad. Jag ska till Yuexiu, kommer bo på The Garden Hotel.
Yuexiu (越秀) är fortfarande en bra bit från både Lianhuashan och Nansha där färjan går till/från Hong Kong flygplatsen (HKIA).
Det lär ta en timme eller längre från dessa hamnar till Yuexiu beroende på trafiken.

Det verkar att finnas direktbuss mellan HKIA och Yuexiu, men frekvensen är kanske inte så ofta.
Dessutom behöver du att gå genom både Hong Kongs och Kinas immigration då.
 

Platinum

Medlem
Yuexiu (越秀) är fortfarande en bra bit från både Lianhuashan och Nansha där färjan går till/från Hong Kong flygplatsen (HKIA).
Det lär ta en timme eller längre från dessa hamnar till Yuexiu beroende på trafiken.

Det verkar att finnas direktbuss mellan HKIA och Yuexiu, men frekvensen är kanske inte så ofta.
Dessutom behöver du att gå genom både Hong Kongs och Kinas immigration då.
Tack för all info!
 

Kricka

Medlem
Flygtåg in till H.K., (gratis) transferbuss till Hung Hom och sedan tåget
till Eastern Railway Station i Guangzhou fungerade utmärkt för mig.
Jag skulle dock till Hilton Guangzhou Tianhe som ligger mycket nära
jvgstn.
 
Toppen