Senaste nytt

Gå över hyrbilstiden med någon timme

Homer

Medlem
De flesta har en grace period på 29 minuter, mer än det och man får betala - hur mycket läs det finstilta.

Har man otur kan det bli ganska mycket, om man exempelvis hyrt till weekendpris och
passerar tidsgränsen för vad som räknas som weekend så blir det ett helt annat pris.

Dessutom tar de ibland ut roliga avgifter som late return charge

G. LATE RETURN CHARGE
Currently applicable only to rentals with a destination in Europe.

We reserve the right to make a Late Return Charge of EUR 11.50, GBP 10.00, CHF 14.00, SEK 102.00, NOK 92.00, DKK 87.00, RUB 499.00, AED 56.00, SAR 56.00, QAR 55.00, KWD 4.00, OMR 5.80, BHD 5.70, USD 15.00, PLN 50.00, ZAR 151.00, depending on your destination country, to compensate us in part for the costs we incur in finding an alternative vehicle to satisfy our next booking for your vehicle and for our administration costs in contacting you to return the vehicle.

https://www.hertz.com/rentacar/rese...rentalTerms.jsp?KEYWORD=CANCELLATION&EOAG=MUC
 

Holloman

Medlem
Det sägs ju även att folk åkt på att betala mer när de returnerat bilen en timme för tidigt. Det gäller att tima returen rätt.
 
Min erfarenhet av Sixt nyligen var att de faktiskt programmerat in även tidig hämtning i systemet. Dvs, hämtade bilen 20 min tidigare och tro't eller ej stod det på bekräftelsen jag fick signera att jodå, jag skulle debiteras för en dag till. Reagerade inte på det förrän någon timma senare.

Vid återlämning sade de enkelt: "Det korrigeras automatiskt nu när du lämnat tillbaka den i tid", underförstått att de visst absolut själva ändrade min hyrestid. Högst märkligt, och högst oklart hur detta faktiskt skulle tillämpas i praktiken.

Till frågan: De flesta kommer debitera dig för ett dygn till, tyvärr. Jag hade nog i detta fall hoppats på att ha turen att ha hyrt av kontoret i fråga tidigare och försökt deala, typ: "Har hört 1 dygn många gånger tidigare, men i realiteten bara 6-8h...snälla kan ni inte vara schyssta denna 1 gång." Vem vet, det kanske finns en snäll typ på just rätt station? :) Fråga skadar ej.
 

olo

Medlem
Läs villkoren! Der kan skilja från ett land till ett annat. Jag har tillämpat det på Sixt, som jag har noterat oftast ha 1h som marginal.
 

Homer

Medlem
Min erfarenhet är att +59 minuter är ok på Hertz.

Ring och meddela så brukar det gå bra.


Länge sen du hyrde bil?
Det har varit 29minuter i minst 10 år

Rentals have a grace period of 29 minutes.
Optional coverages do not have hourly charges/grace period, but are charged as a full day.
Extra hour charges will be incurred at the 30 minute mark if the vehicle is returned more than 29 minutes past the original rental time.

https://www.hertz.com/rentacar/rese...plates/rentalTerms.jsp?KEYWORD=GRACE&EOAG=JFK
 

Homer

Medlem
Läs villkoren! Der kan skilja från ett land till ett annat. Jag har tillämpat det på Sixt, som jag har noterat oftast ha 1h som marginal.

Exakt, och ignorera obestyrkta påståenden på internetforum...
Här är en sammanställning för USA


Alamo

  • Free grace: 29 minutes
  • Discounted rate: 30 minutes to 2 hours
  • Full day: 2 hours or more
Avis

  • Free grace: 29 minutes
  • Discounted rate: 30 minutes to 90 minutes late, the charge is 75% of the full day rate.
  • Full day applies: 90 minutes or more
Budget

  • Free grace: 20 minutes
  • Discounted rate: 30 minutes to 90 minutes late, rate varies
  • Full day applies: 90 minutes or more. After 7 hours an extra $10 late fee applies if you don’t call ahead.
Dollar

  • Free grace: None
  • Discounted rate: Generally up to 1 hour
  • Full day applies: Varies, but generally after 1 hour, plus a $15.99 / day return change fee if you return 24 hours or more late ($79.95 maximum)
Enterprise

  • Free grace: 29 minutes
  • Discounted rate: Up to 2 hours, 30 minutes
  • Full day applies: 2 hours, 30 minutes or later
Hertz

  • Free grace: 29 minutes (4 hours if you are an American Express Platinum Card holder using the American Express Platinum code for booking)
    amexplatgracehertz.png
  • Discounted rate: 29 minutes to 1 hour, 30 minutes.
  • Full day: 1 hour, 30 minutes or later
National

  • Free grace: 29 minutes
  • Discounted rate: Up to 2 hours, 30 minutes
  • Full day applies: 2 hours, 30 minutes or more
Thrifty

  • Free grace: None
  • Discounted rate: Generally up to 1 hour
  • Full day applies: Varies, but generally after 1 hour, plus a $15.99 / day return change fee if you return 24 hours or more late ($79.95 maximum)
Silvercar

  • Free grace: 59 minutes
  • Discounted rate: 60-119 minutes (25% of daily rate), 120-179 minutes (50%), 180-239 minutes (75%)
  • Full day applies: 250 minutes or more
Sixt

  • Free grace: 59 minutes if notified in advance
  • Discounted rate: None
  • Full day applies: 1 hour or more
One more caveat.

Even if you’re only charged a discounted rate of an extra hour or two, you’ll still be on the hook for a full day’s worth of taxes and fees. The government gets its full daily cut the second any rate is charged, no matter how few hours.


Rental car grace periods: When can you return a car late with no fee? | MileCards.com



Det sägs ju även att folk åkt på att betala mer när de returnerat bilen en timme för tidigt. Det gäller att tima returen rätt.

Typexempel:
Specialpris på veckohyra, 7 dagar eller mer.
- 6 dagar + 1 timme = vecka
- 5 dagar + 23 timmar ≠ vecka, helt annat pris kanske 6ggr högt dagspris.
 

Nemo

Medlem
Min erfarenhet är att +59 minuter är ok på Hertz.

Ring och meddela så brukar det gå bra.

Länge sen du hyrde bil?
Det har varit 29minuter i minst 10 år

Rentals have a grace period of 29 minutes.
Optional coverages do not have hourly charges/grace period, but are charged as a full day.
Extra hour charges will be incurred at the 30 minute mark if the vehicle is returned more than 29 minutes past the original rental time.

https://www.hertz.com/rentacar/rese...plates/rentalTerms.jsp?KEYWORD=GRACE&EOAG=JFK

Från idag
Bestill leiebil hos Hertz Bilutleie Edit: ställt in Hertz EU på engelska : bc.se översätter länken med norska icke-EU
image.jpeg
 

Homer

Medlem
Från idag
Bestill leiebil hos Hertz Bilutleie Edit: ställt in Hertz EU på engelska : bc.se översätter länken med norska icke-EU
Visa bifogad bild 56334

Jag vet inte vad du försöker säga, det där är inte daterat och uppebarligen gammalt.
Som jag sa har de för många år sedan ändrat från 59 till 29minuter

another revenue-raising experiment by slashing its grace period for late vehicles in Europe and other international locations to 29 minutes from 59 minutes...
The changes affect travelers renting cars in Europe, the Middle East and Africa, Ms. Stifter said. The grace period for United States rentals will remain 59 minutes.
(Det är numera ändrat i USA också)

http://www.nytimes.com/2005/03/16/b...st-of-returning-a-hertz-car-late-is.html?_r=0

Några länkar från Flyertalk

Anyone Else Having Trouble with the New 30 Minute Grace Period? - FlyerTalk Forums
New rules for #1 Gold 1/1/2006 - FlyerTalk Forums



Din länk leder fö till
Hertz Link.jpg



På Hertz.com står det gällande USA (uppdaterat 13/5 2015)

Hertz USA.jpg
 
Last edited:

Börnen

Medlem
Ibland är faktiskt hyrbilsfirmorna snälla. Jag hyrde bil på Sixt i USA i 12 dygn och 4 timmar, förbetalade och blev debiterad 13 dygn. Blev två timmar tidig när jag lämnade tillbaka bilen och då fick jag tillbaka ett dygns hyra!
 
Toppen