Senaste nytt

Jorden runt på 18 dagar - nästan i Phileas Fogg's fotspår

Ystad

Medlem
Får man fråga om du krediterat flygningarna till något frequent flyer program, i så fall vilket och hur många poäng fick du?
Jag fick 35 450 baspoäng på mitt EB-konto. Det skall bli spännande och se om jag hinner tjäna ihop till ett EBG-kort innan min kvalificeringsperiod går ut i maj 2017. Det är nu ett bra tag sen det hände senast.
 

palmen

Moderator
Jag fick 35 450 baspoäng på mitt EB-konto. Det skall bli spännande och se om jag hinner tjäna ihop till ett EBG-kort innan min kvalificeringsperiod går ut i maj 2017. Det är nu ett bra tag sen det hände senast.
En resa till Miami med SAS med connection till den flighten så är du hemma med ett guldkort. Miami innan maj nästa år ska väl gå att ordna :)
 

Siljevm

Medlem
Kul rapport, och annorlunda med jorden runt!

Fiskmarknaden i Tokyo är ett måste! Nu ska de flytta hela marknaden pga OL, tyvärr.

Vi shoppade ingen fisk, men fick med oss ett par vassa knivar som fortfarande är perfekta, 1,5 år senare. Vi köpte med oss även pimpsten och sånn knivsten, men inte använt ännu.
När vi handlade tog jag bara första och bästa lilla knivaffär, men låga priser. En amerikansk kock-nerd kunde dock berätta att folk från hela värden åker dit för just den butiken.

Tror det är denna affären:
About Our Japanese Knife Brands - Tsukiji Masamoto - MTC Kitchen


Bara som ett tips till andra som vill till Tokyo. :)
 
Last edited:

Ystad

Medlem
Fiskmarknaden i Tokyo är ett måste! Nu ska de flytta hela marknaden pga OL, tyvärr.
Ja, det var lite trist att vi missade fiskmarknaden, men är det tyfon så är det.
Jag läste någonstans att man planera flytta i november men att det är lite problem med saneringen av det nya stället - som måste göras innan man kan flytta dit. Men med den uppfattning jag har om japansk effektivitet så tror jag att man fixar det och flyttar exakt vid den planerade tidpunkten.
 

bossefin

Medlem
Kul rapport, och annorlunda med jorden runt!

Fiskmarknaden i Tokyo är ett måste! Nu ska de flytta hela marknaden pga OL, tyvärr.

Vi shoppade ingen fisk, men fick med oss ett par vassa knivar som fortfarande är perfekta, 1,5 år senare. Vi köpte med oss även pimpsten och sånn knivsten, men inte använt ännu.
När vi handlade tog jag bara första och bästa lilla knivaffär, men låga priser. En amerikansk kock-nerd kunde dock berätta att folk från hela värden åker dit för just den butiken.

Tror det är denna affären:
About Our Japanese Knife Brands - Tsukiji Masamoto - MTC Kitchen


Bara som ett tips till andra som vill till Tokyo. :)
En fantastisk knivshop. Snacka om yrkesstolthet som man bara hittar i Japan. Ångrar bittert att jag bara köpte en kniv när jag var där i höstas.
 

Alf

Medlem
Tack för att du tog dig tid att på ett mycket läsvärt sätt redogöra för hela resan. En mycket trevlig läsning. Jag noterar att du även uppskattar ett par amerikanska klassiker på matsidan, Red Lobster och Tony Romas. Jag brukar alltid pricka in dessa när jag är i USA och har gjort detta frekvent under 30 års tid på mina resor i arbetet och semestrar.
 

Ystad

Medlem
Jag noterar att du även uppskattar ett par amerikanska klassiker på matsidan, Red Lobster och Tony Romas.
Det finns naturligtvis massor med bra fisk- och skaldjursrestauranger "over there". Några som jag tycker möjligen slår Red Lobster är Shells (finns tyvärr bara i Florida), där jag på 80-talet lärde mig uppskatta ostron, och naturligtvis Grand Central Oyster Bar i New York.

Som ostronälskare tar jag gärna emot tips om om bra restauranger för sådana utsvävningar ... (möjligen ett ämne för en egen tråd:)
 
Toppen