Senaste nytt

Besöka cockpit?

kaktusen

Medlem
Jag skulle aldrig fråga om att besöka cockpit under färd eftersom det finns stränga regler angående detta efter 9/11. Piloterna skulle enkelt kunna göra ett undantag men det kan bli store problem för dom och flygbolaget om det framkommer att random människor (på fyllan) hänger i cockpit.
 

ollek

Medlem
Sist ombord med oss i First var en ex LH-pilot. Han begärde samma sak. Pursern sa efter han pratade med piloten att det finns inte längre efter 9/11.

Jag har både start (Nagoya) och landning (Nagoya och Frankfurt) + mid-flight (FRA - NGO t/r och FRA - LAX) med Lufthansa, men beror nog på dagsform eller i mitt fall en mer personlig koppling till crew. Men kul upplevelse oavsett.

Har fått besöka cockpit på BA innan start några gånger när jag frågat snällt.
 
Last edited:

palmen

Moderator
På min hemresa från Chicago i somras på swiss var det två personer som fick sitta i cockpit både vid start och landning. Antar att det var barn till någon av piloterna.
De gånger jag frågat har jag fått nej, men ofta kan man få besöka innan start eller efter landning om det finns tid. Fick bland annat sitta i cockpit ca 10 minuter på en lufthansa flight ombord en 747 innan start. När pursern kom förbi och hälsade och frågade om hon kunde göra något mer för mig frågade jag om att besöka cockpit och kapten godkände det. Mycket bättre upplevelse än att sitta och dricka champagne :)
 

kaktusen

Medlem
Innan 9/11 kunde man sitta i jumpseat i cockpit om man hade lite kontakter. Sedan dess är det lite svårare. Jag brukar fråga innan start när jag åker F eftersom man då sitter så nära. Annars frågar jag inte. Åker man F så är staff förstås otroligt mer tillmötesgående oavsett request. Jag fick nej när jag åkte Handa-Bangkok med 747. Men då sitter man ju inte direkt nära. Senaste flighten från Haneda till Muenchen gick det bra men det är ju rätt smidigt eftersom cockpit ligger så nära F.

Lite OT men min 12-åriga son är väldigt flygintresserad. Han kör en massa simulatorer hemma och gör flygningar som är rätt avancerade. Vi flyger en hel del inrikes till lantstället norrut och han stannar alltid kvar sist och går in och pratar med piloterna. Han kan fackspråk för deras rutter, takeoff och annat nerdkunnande och piloterna tycker alltid det är otroligt kul att prata med de som är intresserade och lite yngre. Jag får oftast slita ut han och hans syster ur cockpit för att vi ska komma vidare.

Ännu mer OT men vi tre ska åka vår första F tillsammans till Asien under hösten och jag hoppas då att ett besök i cockpit får godkänt:)
 
Vet att Jacob besökt cockpit under flygning, samt några till men det är inget du bör räkna med.
Chansen är väldigt låg, gäller att ha rätt pilot..
 

Kevinator

Medlem
Ni som har fått besöka cockpit (både före och under färd), förutom att förundras över alla spakar och knappar, vad pratar man med piloterna om? Man vill ju inte ställa dumma frågor, samtidigt är i alla fall min flygkunskap ungefär lika med noll, förutom 15 min med Microsoft Flight Simulator för 15 år sedan :cool:
 

palmen

Moderator
Ni som har fått besöka cockpit (både före och under färd), förutom att förundras över alla spakar och knappar, vad pratar man med piloterna om? Man vill ju inte ställa dumma frågor, samtidigt är i alla fall min flygkunskap ungefär lika med noll, förutom 15 min med Microsoft Flight Simulator för 15 år sedan :cool:
Fråga vad du vill veta. Ingen som kan säga åt dig vad du bör fråga. Finns inga dumma frågor.
 

flapps

Medlem
Ni som har fått besöka cockpit (både före och under färd), förutom att förundras över alla spakar och knappar, vad pratar man med piloterna om? Man vill ju inte ställa dumma frågor, samtidigt är i alla fall min flygkunskap ungefär lika med noll, förutom 15 min med Microsoft Flight Simulator för 15 år sedan :cool:
Jag har haft turen att få besöka cockpit både start , under färden och landning.Dels så känner jag personligen ett par styrmän och kaptener så det är många gånger dom som frågar om jag vill sitta med där framme och det tackar man ju aldrig nej till. Jag tror jag har frågat om allt som rör sig inne i cockpit så jag är en ganska "utbildad" pilot nu :) Ganska kul att också höra kommunikationen mellan flygledare och piloter...
 

walla

Medlem
För några år sedan fick jag möjligheten att sitta i cockpit under min flygresa (inrikes). Det var en riktigt häftig upplevelse. Det finns ett tredje säte som kan fällas ned. Jag fick äran att åka med två väldigt trevliga piloter som mer än gärna berättade om allt som rörde flygningen och flygplanet. Fick sitta knäpptyst under start och landning men sedan var det fritt fram. Den där flygresan rådde bot på min flygrädsla :)
 
Toppen