Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Palazzi

Medlem
Skönt! Då slipper det bli krångel innan jag ska till NYC om 3-4v.
Har 30h marginal på utresa så vanliga Norwegian - förseningar klarar jag troligen.
Hem har jag gjort en chansning o har ingen marginal
 
Flyget hem JFK-CPH blev "bara" fyra timmar försenat. Eller mer specifikt så gjordes pushback från gaten EXAKT tre timmar och femtionio minuter sent. Klokt gjort av Norwegian, där sparade man 200 pax * 600 EUR.
 

011430121

Medlem
Flyget hem JFK-CPH blev "bara" fyra timmar försenat. Eller mer specifikt så gjordes pushback från gaten EXAKT tre timmar och femtionio minuter sent. Klokt gjort av Norwegian, där sparade man 200 pax * 600 EUR.
Norwegian betalar sällan ur ersättning för EU261/2004, men är det inte ankomsttiden som gäller för ersättning och tiden som räknas är när dörren öppnas?
 

palmen

Moderator
Flyget hem JFK-CPH blev "bara" fyra timmar försenat. Eller mer specifikt så gjordes pushback från gaten EXAKT tre timmar och femtionio minuter sent. Klokt gjort av Norwegian, där sparade man 200 pax * 600 EUR.
Som redan påtalat spelar inte tid för pushback någon roll utan det är vid ankomst man tittar på hur stor förseningen är.
 
Den här tråden är fascinerande.;)

Jag trodde (naiv som man kan vara ibland) att man till slut fått ordning på sina B787or. Inte för att jag tänkt flyga Norwegian på long haul utan rent generellt - vanligtvis brukar ju barnsjukdomar och inkörningsproblem åtgärdas men här talar vi 162 sidor med... är det fortfarande inkörningen som krånglar? Eller är det snarare Norwegian som strular till det?

Eftersom 787 fungerar hos andra bolag och Boeing själva rapporterat sisådär 99-99,5% pålitlighet (vissa bolag har gnällt en del på att de legat runt 98%) börjar man ju egentligen undra var problemet ligger i just detta fall. Något säger mig att bör vara Norwegian som har problem snarare än att det är själva 787an som i sig är problemet. Vi får väl se när den här tråden "somnar in" och driften blir normal. Som det är nu verkar 787-statistiken för just detta bolag vara ganska deprimerande när det gäller technical delays.
 
Jag vill minnas att summeringen efter första året med 787 i trafik var att vissa bolag låg på ungefär 98% tillgänglighet och klagade samt krävde kompensation (branschstandard är ungefär 99,5%). Sedan var det vissa operatörer som gick ut med att de låg runt 99% och att arbetet att inhämta de sista 0,5% verkade gå bra.

Detta är då alltså teknisk tillgänglighet, d.v.s antalet avgångar som går i tid med ett fungerande plan. Om flighten försenas p.g.a tekniska fel hamnar det på fel sida i statistiken s.a.s. Norwegian däremot verkar ligga lågt med tanke på att det verkar som att deras historik (baserat på den här tråden) är att det blir ett tekniskt fel och sedan extrema följdverkningar, inchartringar och allt p.g.a otillräcklig kapacitet, marginaler och planering.

Boeings egen statistik brukar vara ett genomsnitt av samtliga operatörer och bl.a. Flight International brukar ha artiklar om olika flygplanstyper där de talar med ett antal olika bolag om hur det fungerar - man kan se lite olika trender generellt men jag vill minnas att lägsta nivån för 787 var ungefär 97% och då var det ANA som klagade som launch customer.

Sedan krävde ju ett flertal 787or olika modifieringsåtgärder hos Boeing före leverans. Jag har för mig att den första helt omodifierade maskinen var LN 66 eller så. Det stod ett stort antal 787or uppställda i väntan på modifieringar i början innan det blev ordning på produktionen - d.v.s att det som rullade ut ur monteringshallen var färdigt utan krav på ombyggnad.

BA verkar ha bra pli på sina 787 - jag kan inte minnas att de haft några direkta problem med sin flotta.
 

011430121

Medlem
Har jag missat något, nu flyger HI-Fly åt Norwegian mellan ARN-LAX.
Självklart är det någon här på BC som vet anledningen, Björn Kjos lär väl inte höra av sig och informera oss.

IMG_0844.PNG
 
Toppen