Senaste nytt

Sol utan Zika Januari 2017? Första BusinessClass?

Frigidus

Medlem
Förstår vad du menar, Zikavirusets effekter är ju inte heller helt klarlagda även om det finns oroande trender. Jag tycker ju också att en mellanlandning i Singapore är ok, genom att ha gjort en liten logisk riskanalys. Dock vill vi inte utsätta oss för den (lilla) risk som finns om man är 1-2 veckor i ett Zikadrabbat område. Personligen skulle jag inte bry mig om det bara gällde mig själv.

Som jag förstått så blir man inte drabbad för evigt. Om man smittas avråds samlag i två månader eller att man undviker bli gravid inom sex månader som tjej. Utan att vara djupare insatt än så antar jag att kroppen utvecklar antikroppar mot det aktuella viruset?
Mest pratas det ju om effekten ifall en gravid kvinna smittad och effekter på fostret.
Så länge ni inte är gravida på resan eller blir efteråt med smittan i kroppen är det lugnt.
Sedan är det oxå i första två faserna av graviditeten där smittan påverkar mest vad jag snappat upp.

Håller på själv att läsa en del då vi är bokade till Florida i januari och min sambo kommer vara i sjätte månaden då...
 

Airman

Medlem
Ok, jag hade lite fel.

Odds att få Zika i Brasilien är 1 på 500 000 och odds på flygkrasch är 1 på 11 miljoner.
Tourists have a near-zero chance of getting Zika at the 2016 Rio Olympics — Quartz

Dock är oddsen för bilresan till flygplatsen 1 på 5000...
Curiosity Makes You Smarter

...lite snabb googling så kanske en nypa salt på faktan.
Nu lovar jag sluta vara dryg

Hoppas ni hittar en resa som ni känner er trygga med.

Jag förstår att du menar väl, så tar inte illa upp ;)

I alla fall så vill vi för tillfället vara lite extra försiktiga. Dessutom är Januari på södra halvklotet sommar. I Brasiliens mest drabbade område blev strax över 500/100 000* invånare smittade, som man känner till. Även det är ju såklart en låg siffra, men inte obetydlig. Sen är jag ju som sagt 6 månader ifrån att få min läkarexamen, så jag har ett hum om hur man beräknar risk och har beslutat att jag inte vill åka till Zikadrabbade områden i nuläget. Klart jag kan ändra mig om nya rön framkommer, men inte innan dess...

Och personligen så tror jag att av de områden där Zika förekommer så är Florida förmodligen det säkraste området. Tror att Amerikanarna kommer bekämpa myggen väldigt hårt.

* http://ecdc.europa.eu/en/publications/Publications/01-06-2016-RRA-Mass%20gathering-Brazil%20World.pdf
 
Last edited:

Igorius

Medlem
Du kan alltid åka till Dubai med Qatar, det är riktig business och kostar ca 9000SEK T&R per skalle. Där lyser solen och man kan bada (mellan 24 & 29 grader). Du sparade in 12000 totalt på flyget där, så boka in hotell Atlantis och lek en vecka i deras vattenland :) Ingår om man är hotellgäst.
Nja, snittemperaturen i Dubai i januari är nog snarare 19-23 ungefär. Men soligt är det.
 

Arnel

Medlem
Jo, är ju alltid kul med ett glas till maten, speciellt om man firar. Fast skulle nog kunna klara mig en vecka ändå utan att lida för mycket.

Mer orolig för att det skall kännas som att det finns för lite att göra. Jag gillar att bada en liten stund och läsa lite på stranden... en stund... Sen blir jag nog för rastlös, vill vandra lite i staden/naturen eller kanske hyra bil och åka och se något.

Frun säger nu att hon inte är sugen på Jordanien pga UD:s avrådan. Kan nog hålla med henne där. Tyvärr verkar det som om andra sidan av soffan här hemma är lite svalt inställd till att resa runt utanför Dubai. :rolleyes:

Åka till Dubai för att sola och bada 1 vecka:Ja. Men med tanke på din rastlöshet och vilja att vandra runt så skulle jag inte rekommendera Dubai.
 

Igorius

Medlem
Frun säger nu att hon inte är sugen på Jordanien pga UD:s avrådan. Kan nog hålla med henne där. Tyvärr verkar det som om andra sidan av soffan här hemma är lite svalt inställd till att resa runt utanför Dubai. :rolleyes:
Avrådan gäller väl bara gränstrakterna mot Irak och Syrien? Dit behöver man inte åka (om man inte absolut vill). Däremot är det tveksamt om Jordanien uppfyller önskemålet om sol och bad i januari. Jag var i Aqaba i vintras, och hade som mest omkring 18-19 grader (vilket är normalt för årstiden). I Petra snöade det samtidigt.
 

Airman

Medlem
Nja, snittemperaturen i Dubai i januari är nog snarare 19-23 ungefär. Men soligt är det.

Ok för mig med sol utan bad. Gillar att det är ljus och man kan vara ute utan att frysa. Tack för informationen :)

Åka till Dubai för att sola och bada 1 vecka:Ja. Men med tanke på din rastlöshet och vilja att vandra runt så skulle jag inte rekommendera Dubai.

Känns som om vi nog skippar Dubai denna gång i så fall.

denna kan vara värd att kika på

kan inte säga något om hårdvaran dock, har endast flugit VN i economy.

Supertips! Tack :) Såg ett en liknande med Vietnam airways, men som var några 1.000-lappar dyrare. Den resan är verkligen värd att kolla lite extra på! :)

Avrådan gäller väl bara gränstrakterna mot Irak och Syrien? Dit behöver man inte åka (om man inte absolut vill). Däremot är det tveksamt om Jordanien uppfyller önskemålet om sol och bad i januari. Jag var i Aqaba i vintras, och hade som mest omkring 18-19 grader (vilket är normalt för årstiden). I Petra snöade det samtidigt.

Jo, såg UD:s rekommendation. Fast om jag personligen inte är så rädd för Zikamyggan (om det bara gällde mig) så är jag nog mer obekväm nära konfliktområden.
 

Airman

Medlem
Pga @Kalle Flygare:s tips och lite letande på flyertalk och Vietnam Airlines så får jag fram ett pris på 3318£ (ca 37.000 SEK) för 2 personer Tor LHR (London) - MEL (Melbourne) 16/1 - 27/1. Och det är även möjligt att välja t.ex. Business ut och Premium Economy hem och vice versa, kommer då ner i ca 27.000SEK, vilket känns som ett bra pris.

Frågan är: Hur vet man vilket/vilka plan som går? Läste på flyertalk att det var 787 hela vägen, vilket låter super, men hur vet man det? Om det är 777 så blir business inte lite-flat längre och inte lika intressant. Kan man dubbelkolla någonstans innan man bokar?

LHR-MEL business, vietnam airlines 1916 euro - FlyerTalk Forums
 
Toppen