Senaste nytt

Billiga award tickets som Aeroflot Guld

Jag såg precis att man som guldmedlem hos Aeroflot kan köpa award tickets för sträckan antal miles x 2 i poäng två gånger om året om det finns full fare tickets kvar på flyget. Spontant känns det som en bra deal. Vad säger ni?
 

agehall

Medlem
I vilken klass? Hur mycket YQ tar de? Det låter som en rätt OK deal tycker jag, men det finns ju några parametrar man måste ta med i beräkningen.
 
Det står såhär:
"Gold Level members can receive award tickets for Aeroflot flights for just double the number of miles. The privilege is available to members if there are no award tickets left and there are seats available in paid booking classes. The offer can be provided twice a year. You may also transfer your double miles ticket to another person."

Ganska luddigt och det finns säkert någon hake, men för den som vill vara med i Skyteam kan det ju vara värt att undersöka. :)
 

Alx

Medlem
Det står såhär:
"Gold Level members can receive award tickets for Aeroflot flights for just double the number of miles. The privilege is available to members if there are no award tickets left and there are seats available in paid booking classes. The offer can be provided twice a year. You may also transfer your double miles ticket to another person."

Ganska luddigt och det finns säkert någon hake, men för den som vill vara med i Skyteam kan det ju vara värt att undersöka. :)

Vad är det som du tycker är luddigt?

Du kan som guldmedlem betala dubbelt så många miles mot vad en vanlig awardbiljett kostar vid de tillfällen det inte finns awardbiljetter tillgängliga, men det fortfarande finns biljetter att köpa. Detta max 2 gånger om året.

Jag skulle personligen nog aldrig betala dubbelt så många poäng för en awardbiljett bara för att det inte finns awardbiljetter tillgängliga.

Då skulle jag hellre ta ett datum när det finns vanliga awardbiljetter tillgängliga alternativt betala för en vanlig biljett om jag måste resa ett specifikt datum. Känns som en riktigt kass affär att betala dubbelt så mycket än nödvändigt. I grunden är det ju samma sak som de amerikanska flygbolagens "saver" "medium?" "high?" prissättningar av awards.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Ah, jag tyckte väl det lät lite väl bra. Som det står där betyder det ju, precis som Alx säger, att du kan betala dubbla priset ifall det inte finns vanliga awardplatser. Det är ingen speciellt bra deal, om man inte måste åka någonstans med miles, men det förefaller som att den situationen uppstår rätt sällan.
 
Hoppsan, jag var nog lite trött i morse. När jag faktiskt förstår vad som står känns det inte lika intressant längre. :) Får hålla mig till att enbart läsa BC på tåget till jobbet i fortsättningen.

Simma lugnt!
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker ändå att det är bra att det finns möjlighet att använda miles/poäng på det viset.
Dock Delta SkyMiles "High" är orimlig nivå så att ingen vettig människa använder miles så.
 

A380*G

Medlem
Fanns det inte liknande förmån hos Lufthansa Miles&More?

Det kallas Senator Premium Award.
Miles & More - Senator Premium Awards


The Senator Premium Award allows you, as a Senator, to book any seat still for sale, even when it is no longer possible to book a flight award on the desired flight.

Another exclusive advantage is that this applies to the members of your family as well, as long as you yourself are travelling on a full fare paid ticket.

To book a Senator Premium Award, call your Senator Hotline.
Terms and conditions:

The cost in miles is 150% of the regular flight award
Award flights and full fare paid flights can be combined for Senators and accompanying persons. Accompanying persons means family members and partners.
Booking period: one to six months prior to departure
Valid for Economy and Business Class on European and intercontinental flights (at certain times and on certain flights seats may occasionally be unavailable)
Can also be used for upgrade awards in Business Class and for one-way flight awards, for 150% of the regular award value
There are no limitations on how often you can take up this offer
Participating airlines: Adria Airways, Austrian Airlines Group, Brussels Airlines, Croatia Airlines, LOT Polish Airlines, Lufthansa and Swiss International Air Lines
Valid on European and intercontinental flights (at certain times and on certain flights, seats may occasionally be unavailable)
Cannot be combined with the Companion Award or with child awards
The Senator Premium Award is, of course, also available for HON Circle Members who have the possibility to contact the HON Circle Service for booking requests.
 

A380*G

Medlem
Jag såg precis att man som guldmedlem hos Aeroflot kan köpa award tickets för sträckan antal miles x 2 i poäng två gånger om året om det finns full fare tickets kvar på flyget. Spontant känns det som en bra deal. Vad säger ni?

För din info, det kostar alltså dubbelt så många miles som en vanlig award. Inte särskilt bra om du frågar mig.
 
Toppen