Senaste nytt

Hur är det att flyga SAS GO på long haul?

Flög GO HKG-ARN i mitten av maj för första gången sen år 2007 på långdistans. När jag väl kommer till check in frågar jag om de har någon cash upgrade vilket inte fanns. Vid gate får jag sen syn på SAS station manager varpå jag går fram med min och polarens boarding pass. Visste sedan innan att flighten va rätt tom i GO så de fanns flera stycken 4 säten rader lediga. Drog fram Diamondkortet och frågade om jag inte kunde få säte 32C och 33C sen att han blockade D-E-F på båda raderna i systemet. Inga problem och så hade jag och polaren 4 säten var att sträcka ut sig på. Sov nästan hela flighten bortsett från måltidsservicen.

Med den historien kan jag säga att SAS Go är riktigt bra! Men tror jag skulle få kramp i benen om jag bara hade en stol....
 
Jag anser mig nog ganska bekväm, men ekonomi KAN funka givet vissa uppfyllda paramuttrar

Helt ok-parametrar
  • Utresa (på väg till något, kul att prata med granne/hustru)
  • Dagflyg (ändå vaken och uppe och hoppar lite då och då, läser, slötittar på en film på plattan)
  • Diamant (slippa slänga upp kreditkortet titt som tätt)
  • Sitter vid gången (vill kunna gå upp utan att kliva över någon)
Inte ok-parametrar
  • Nattflyg (har jäkligt svårt att sova sittande)
  • Hemresa (vill bara hem, se ovan)
  • Statuslös (höll på att skriva statslös...)
  • Mittsätesritt (se ovan)

I oktober har jag och hustrun en utresa/dagflyg till Miami med SAS. Har lyckats boka 30D och E till oss. Har funderat på om jag ska försöka plusgrada oss men givet min lista ovan så tror jag att jag sparar de poängen. Blir det en CU så tackar vi såklart inte nej till det.
 

chazzie

Medlem
Jag som endast, möjligen, räknas som lång i Asien, känner inga problem med benutrymmet i Go, däremot på bredden är det lite trångt efter alla år som atlet (nåja...). Jag uppskattar benutrymmet i Plus, men framförallt en skönare och bredare stol, vilket ger bättre förutsättningar för bra sömn.

Om jag ska jämföra, utifrån mina i sällskapet ytterst smala resvanor, så gillade jag Air Canadas ekonomiklass bättre än SAS, framförallt mat och dryck. SAS nya kabin är just det.... ny, så den slår många konkurrenter på fingrarna, så klart. Även IFE:n är bra och har juste innehåll.
 
Nyss hemkommen från rad 30 på washingtonflyget.

Ett tips om man sitter på gångplatsen på rad 30 (raden bakom plus) är att fälla upp IFE skärmen i armstödet halvvägs och använda den för att skärma av från stötar av serveringsvagnen och av övriga passagerare vid boarding. Upplevde att besättningen dock mest stötte i sista raden i plus (gångplatsen av de två vid fönstret).

Sedan är det guld värt med affärsklass på en nattflygning. Fick pga dörrproblem sitta i Business under start och landning, och gissa om jag fick BC syndrome relaps?
 

JohanA

Medlem
Nyss hemkommen från rad 30 på washingtonflyget.

Ett tips om man sitter på gångplatsen på rad 30 (raden bakom plus) är att fälla upp IFE skärmen i armstödet halvvägs och använda den för att skärma av från stötar av serveringsvagnen och av övriga passagerare vid boarding. Upplevde att besättningen dock mest stötte i sista raden i plus (gångplatsen av de två vid fönstret).

Sedan är det guld värt med affärsklass på en nattflygning. Fick pga dörrproblem sitta i Business under start och landning, och gissa om jag fick BC syndrome relaps?
Vad var det för dörrproblem? Är det så pass "allvarliga" problem att man anses kunna flyga trots att du inte tilläts sitta där vid start/landning anser jag de borde ha låtit dig sitta kvar i business hela resan.
 
Problemet med dörren var inte rad 30-specifikt!

OT:
Jag uppfattade inte alla detaljer, men det var problem på dörren vi bordade genom (den precis bakom businesskabinen). Utav säkerhetsskäl blev det begränsning av passagerare sittandes i pluskabinen och främre gokabinen under start och landning. Således flyttades pax (från främre gokabinen) till bakre gokabinen, och undertecknad samt handfull andra flyttades till businesskabinen. Kabinpersonal flyttade sedan oss tillbaka efter take off.

Jag hade gärna suttit kvar, men är inte den som börjar bråka, speciellt inte med trevligt crew som kämpade liksom vi andra med den tretimmarsförsening som detta orsakade. (SK926 natten till idag)

Jag tror det hade att göra med maximum evacuation time. Men gäller det bara vid start och landning?
 

JohanA

Medlem
Problemet med dörren var inte rad 30-specifikt!

OT:
Jag uppfattade inte alla detaljer, men det var problem på dörren vi bordade genom (den precis bakom businesskabinen). Utav säkerhetsskäl blev det begränsning av passagerare sittandes i pluskabinen och främre gokabinen under start och landning. Således flyttades pax (från främre gokabinen) till bakre gokabinen, och undertecknad samt handfull andra flyttades till businesskabinen. Kabinpersonal flyttade sedan oss tillbaka efter take off.

Jag hade gärna suttit kvar, men är inte den som börjar bråka, speciellt inte med trevligt crew som kämpade liksom vi andra med den tretimmarsförsening som detta orsakade. (SK926 natten till idag)

Jag tror det hade att göra med maximum evacuation time. Men gäller det bara vid start och landning?
Är en amatör men på vilket sätt hänger det ihop? Torde ändå gå snabbare att tömma ett halvfullt plan oavsett var pax sitter än ett fullt plan.
 
Jag vet inte! Funderar på att skicka ett mail till SAS och undra vad det var som egentligen hände, varför vi flyttades runt som vi gjorde.
 
Toppen