Senaste nytt

Tappat suget för att flyga i tjänsten

Palazzi

Medlem
Stämmer in i kören, men har nu ett arbete med precis lagom avvägning av resor.

Flyger kanske 2 t/r per månad om man slår ut det på ett år, o då är inte mer än 2-3st per år långresor.
90% jobb o 10% privat.

Normalt stannar jag vid dessa tillfällen borta endast en natt, men vid ett par tillfällen blir det en arbetsvecka. Jag inkräktar dock ALDRIG på mina helger, o det med hänsyn till min sambo.

400 enkelresor i tåg har jag dock på ett år, men det är en separat historia...
 

NyfikenGrau

Medlem
Flyger kanske 2 t/r per månad om man slår ut det på ett år, o då är inte mer än 2-3st per år långresor.
90% jobb o 10% privat.

Ja, den mängden skulle jag stå ut med! Nästan så 10 % av det där låter lite väl lite som privatresor dock ;)

Jag inkräktar dock ALDRIG på mina helger, o det med hänsyn till min sambo.

Skulle också tänka så, och sedan kanske man (förhoppningsvis) kan lägga till "med hänsyn till mig själv också" - för vad är poängen med förhållanden om man nästan aldrig ses? Driver man det för långt ska man nog inte bli förvånad om partnern snart inte längre är ensam när man är borta. Besviken möjligen, men inte förvånad.

Kom att minnas en riktig nattsvart cyniker till affärsresenär som jag började prata med på en flygplats för många år sedan. Han slog ut med handen och menade "Där har du samvetsbutikerna, där man kan tro sig gottgöra frånvaro med att köpa parfymer och smycken till damen hemma. och så tröstbutikerna med sprit så du själv har sällskap på kvällen. Sedan vet man ju egentligen inte om damen har det tråkigt utan dig, eller om du själv bara har sällskap av flaskan..."

400 enkelresor i tåg har jag dock på ett år, men det är en separat historia...

Ja det är väl pendling gissar jag, en helt annan sak för mig, även om det vore flyg.
 

Palazzi

Medlem
Ja, den mängden skulle jag stå ut med! Nästan så 10 % av det där låter lite väl lite som privatresor dock ;)



Skulle också tänka så, och sedan kanske man (förhoppningsvis) kan lägga till "med hänsyn till mig själv också" - för vad är poängen med förhållanden om man nästan aldrig ses? Driver man det för långt ska man nog inte bli förvånad om partnern snart inte längre är ensam när man är borta. Besviken möjligen, men inte förvånad.

Kom att minnas en riktig nattsvart cyniker till affärsresenär som jag började prata med på en flygplats för många år sedan. Han slog ut med handen och menade "Där har du samvetsbutikerna, där man kan tro sig gottgöra frånvaro med att köpa parfymer och smycken till damen hemma. och så tröstbutikerna med sprit så du själv har sällskap på kvällen. Sedan vet man ju egentligen inte om damen har det tråkigt utan dig, eller om du själv bara har sällskap av flaskan..."



Ja det är väl pendling gissar jag, en helt annan sak för mig, även om det vore flyg.

Marginellt mer än 10% blir det möjligen. Gör i år fyra privatresor med min sambo, men visst kan man påstå att vissa av mina arbetsresor också erbjudit en del vila för mig personligen (t.e.x. stannat en dag i NYC osv).

Jag uttryckte mig klumpigt gällande mitt förhållande; Givetvis är det min önskan att spendera tid med min sambo, o inte spenderas den "för hennes skull".

Stämmer att det mestadels är pendling på tåg (3h/dag). Någon enstaka jobbresa har det blivit på tåg, o 7 t/r till Göteborg för att besöka sambos vänner o familj.
Flyttar i januari o då hoppas jag komma ner till 30 enkelresor på tåget.

Jag vill tillägga att jag egentligen skulle behöva göra fler tjänsteresor, men att det varit ett absolut krav från min sida att begränsa det till nuvarande nivå.
Får delegera till kollegor för att sprida "bördan". Citrix är också en räddare i nöden :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag uttryckte mig klumpigt gällande mitt förhållande; Givetvis är det min önskan att spendera tid med min sambo, o inte spenderas den "för hennes skull".

Det tror jag till 110 % på, min ankedot var inte riktad mot dig utan en allmän fundering över det här med jobbresande och att vara borta från partnern. Jag känner mig själv kluven bara jag åker upp själv på min Sverigevecka 3-4 gånger om året och sambon är kvar i Berlin, men det går liksom inte att lösa på något bra sätt. Värdesätter liksom du helgerna mest så försöker välja femdagarsbesök måndag-fredag, sedan är det ett plus att den viktigaste personen att besöka, min pappa, är pensionär med god marginal så det kvittar för honom om vi ses onsdagar eller lördagar.

Stämmer att det mestadels är pendling på tåg (3h/dag).

Jag skulle nog vilja påstå att just sådan pendling du tar upp kan vara riktigt positiv. När jag gjort liknande har jag känt mig mycket mer effektiv under själva arbetsdagen och har även varit fullständigt nervarvad när jag kommit hem. Detta förutsätter iofs just tåg som färdsätt och att man sitter någorlunda lugnt (1 kl) och/eller med bra kollegor. Sitta av 3h per dag på en trång och skrikig buss vore väl kanske ingen höjdare :)
 
Jag ställer också in mig i gruppen (-:

Har nu rest i tjänsten ca:14år. Jag har varit less på resandet och hotellnätterna i flera år, men nu har det blivit till en riktig plåga.

Ska imorgon (23aug) iväg till Georgien och huvudstaden Tbilisi. Ett intressant resmål i sig, men 3dagar i ett mötesrum på hotellet är inte något intressant, ämnet som ska diskuteras är i sig intressant. Men jag behöver knappast åka till Georgien för att lära mig om ämnet, men nu har mötes arrangören bestämt att vi ska ses där., och då får jag åka annars "foten"?.

Såg i somras ett reseprogram "Kaukasien på 30 dagar". ett avsnitt handlade om Georgien. Blev genast intresserad. Sa till frun att nästa år ska vi dit på semester, hyra en bil och köra omkring typ i en vecka.

När jag för mina kamrater berättade att jag ska till Georgien så sa dom "shit va cool" (-: jag försöker då förklara att det är en jobbresa och inte speciellt "coolt".

Första åren med jobbresor så va det just så där "cool" som mina vänner tycker men det va då det. Nu mår jag bara dåligt inför resan, kommer hem en lördag eftermiddag. Att slösa bort helgdagar och som nu en sensommar lördag gör allt så mycket värre - en lördag kväll som jag annars skulle spenderat framför grillen på landet får jag nu spendera på en Ukranian airline flight

Hur som helst så har jag 3 kvällar på mig att äta mig igenom och se mig omkring i Tbilisi.

Flygresan dit är en plåga det också. ARN-KBP-TBS tar nästan 10timmar och hem tar samma tid.

Jaja, så tycker jag om min kommande resa 23-27 aug.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle nog vilja påstå att just sådan pendling du tar upp kan vara riktigt positiv. När jag gjort liknande har jag känt mig mycket mer effektiv under själva arbetsdagen och har även varit fullständigt nervarvad när jag kommit hem. Detta förutsätter iofs just tåg som färdsätt och att man sitter någorlunda lugnt (1 kl) och/eller med bra kollegor. Sitta av 3h per dag på en trång och skrikig buss vore väl kanske ingen höjdare :)

Pendlingen i sig fungerar utmärkt för mig. Precis som du beskriver hinner jag lugna ner mig (ja, det är 1:a klass). Ibland jobbar jag, ibland läser jag tidning och dricker kaffe... Är inte stressad av mig, och undviket möten innan 09 (tar höjd för förseningar).

9-10h på arbetet och 3h på tåget äter dock upp lite väl mycket tid känner jag. När jag kommit hem, duschat och lagat mat har jag max en timme innan jag ska sova (behöver 8h). Sliter på intet sätt ut mig (många har det MYCKET värre), men skulle vara skönt att kunna se ett helt TV-program och/eller träna :)

Tjänar 2h dagligen på en Stockholmsflytt, och då får jag ihop livspusslet precis som jag vill ha det. Sen ska jag väl inte hellet sticka under stolen med att jag sparar in 40.000kr i biljetter :p
 

Magnus_K

Medlem
Jag tror det är viktigt att våga ge feedback till sin arbetsgivare, om hur man känner.
Blir det för mycket resande så kanske man kan lyfta fråga om att undersöka möjligheten till att köra vissa möten via video alt conf call.
Många möten kan effektiviseras och plockar man in kostnadsbesparingen i bilden brukar ekonomiavdelningen blir glada.
Min region är EMEA (Europe, Middle East & Africa) det blir främst mässor i USA och andra aktiviteter som gör att det blir longhaul (9hr+).
Personligen har tackat nej till flertal resor till Hawaii där vi brukar ha "President Club" när man lyckats med resultatet.
Spendera 3 dagar på Hawaii och 3 dagar i flyget med Economy, nej tack.
Min arbetsgivare är ganska förstående och bjuder oftast på 1-2 extra nätter när man reser över atlanten, på så sätt kan man hinna se mer än kontoret och flygplatsen, vilket uppskattas.
Min nästa long haul är till USA där det ska vara möte i 1 dag. Inför denna resa så valde jag att flyga till Vancouver för att uppleva något nytt.
Om det skulle det vara in och out operation till USA hade jag declinat mötet.
Många arbetsgivare vet om att det sliter på den anställda att resa och väger dom in att behöva nyanställa någon varje pga anställda säger upp sig så bjuder dom nog gladeligen på 1-2 nätter för att slippa ökade personalkostnader/rekryteringsprocesser.

@Anders Östling
Känslan att kolla ut över regnig motorvägen i Delft är höjden på ångest. Vet exakt vad du pratar om.
 
Toppen