Senaste nytt

Spelar det någon roll om jag bokar Lufthansa eller Air Canada

Critical

Ny medlem
Hallå, bra forum. Mitt första inlägg!
Jag ska boka discounted business ARN-MUC-YYZ, den MUC-YYZ trafikeras av AC, ARN - MUC med LH.
Bokningen visar Z om man bokar via AC och P om man bokar via LH.

Är det någon som vet om det har någon betydelse för antalet EB poäng vilken av de båda bolagen man bokar hos?

//Critical
 

palmen

Moderator
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/
Här kan du se hur många poäng du tjänar på de olika bokningsklasserna.
Det jag noterade tidigare i år var att de flesta flighter med AC ger 100% poängintjäning även om det är billiga biljetter i economy.

Z med AC verkar ge 100%
P med LH verkar ge 100%, lite osäker på vad de menar med "* Business class discounted, March 1, 2012." dock. GÄller det från och med eller till och med datumet?
 

Critical

Ny medlem
Jag har kollat den på EB sidan. Det är ingen bra info där, bara att intjäningen är minst 300 poäng.
 

palmen

Moderator
AC har följande info

Business Min. 600
Low Business Min. 300
Economy Min. 300
Low Economy Min. 75

Detta innebär poängintjäning (av antalet miles avrundat till närmsta 100-tal)
Business Min. 200%
Low Business Min. 100%
Economy Min. 100%
Low Economy Min. 25%

Samma logik går att använda på LH, Low economy är 25% så får man räkna ut själv vad de andra blir i förhållande till den summan.
Glasklart, inte alls...
 
Samma logik går att använda på LH, Low economy är 25% så får man räkna ut själv vad de andra blir i förhållande till den summan. Glasklart, inte alls...

Jag har några gånger ringt till SAS Kundservice och de har räknat fram antal EB poäng som du tjänar in. På senaste gången valde jag ARN-MUC-EWR-FRA-ARN / SK-LH-CO-SK istället för SK-LH-LH-SK på grund av bättre intjäning på Continental avgång än Lufthansa.

Ring dit och säg route och bokningsklass så de hjälper dig vidare.
 
Last edited:
Man skulle kunna tänka sig att code share där landar i P på LH-flygningen och Z hos AC, speciellt om det inte finns någon prisskillnad.
 

A380*G

Medlem
Spelar det någon roll om jag bokar LH eller AC

Man kan tänka sig mycket men finns inga garantier... :)
 

A380*G

Medlem
Spelar det någon roll om jag bokar LH eller AC

Har som regel att aldrig boka code share såvida jag inte vet helt hundra, eller att poängintjäningen ändå är minimal.
 

agehall

Medlem
Jag har kollat den på EB sidan. Det är ingen bra info där, bara att intjäningen är minst 300 poäng.

Det är faktiskt jättebra info, men något kryptisk.

För att förstå hur många EB-poäng man tjänar så tittar man på vad det står i "Economy" kolumnen. I vanlig (dvs ej disconted/low economy) tjänar man antalet flugna miles * 100% eller minst X poäng (I de fall sträckan är kortare än X). EB har valt att skriva ut X istället för procentsatsen, men det gör inget...

Nu när man vet att X motsvarar 100% är det sedan bara att räkna på vad de andra kolumnerna innebär. Om det tex står 300 i Economy, 450 i Economy Extra och 600 i Business, så innebär det att du tjänar 100%, 150% samt 200% för respektive klass.

Som redan påpekats är dock code-shares bökiga. Om du bokar något i Z klass på AC, men flighten utförs av LH, så kan det mycket väl vara så att du får poäng för bokningsklass P på LH. Dvs det sker en översättning av bokningsklasser från code-share flighten du bokat till den faktiska flight (med det opererande bolaget) som du flyger med. Detta är mer eller mindre omöjligt att få rätsida på och varje gång man flyger code-share är det ungefär som rysk roulette, dvs man får se vad som händer...
 
Toppen