Senaste nytt

Hjälp med att kombinera Bonus/betalresa

toer00

Medlem
Kära BC vänner.

I vår tänkte jag och frugan göra en liten bonuresa med våra EB poäng till HKG/HKT (Hong Kong / Phuket. Efter att ha tittat runt på både Expert Flyer, United samt ANA tools så har hittat fr. ZRH (Zurich) med LX (Swiss) utresa till HKG (Hong Kong) och hemresa via BKK (Bangkok) i bägge fallen är det C-klass och vi skulle då få möjligheten att prova på LX:s nya B777:eek:r...:)

Grundfakta, jag har 141 000 poäng, frugan har 51 000.

Den grundläggande routingen skulle då bli STO-ZRH-HKG-HKT-BKK-ZRH-STO

Dock problemet är att det inte finns award platser med LX, STO-ZRH-STO samt HKT-BKK
Det finns alltså award platser i C-klass på mina valda datum, ZRH-HKG-HKT, BKK-ZRH.

Min fråga är nu hur jag kan kombinera detta på bästa sätt?

Jag tänkte lösa ut ZRH-HKT, BKK-ZRH med mina poäng (border räcka med 14 000?), ref

SAS points charts - SAS

Och med frugans poäng ta HKG-HKT (2 enklas) med TG (Thai Airways) i C-klass.

Vad jag läst så är inte alltid Tallin med på noterna, så jag tänkte kolla mer er som plockar ut mycket awards... o_O

Hur får jag i hop detta mht sträckorna STO-ZRH-STO, separata biljetter eller kan man dela award biljetten och ta SK (som har platser i både Go och PLUS)? Hur maximerar jag nyttan med att fördela poäng/pengar.

Plus att då vi åker tillsammans måste den betalda biljetten STO-ZRH-HKB,BKK-ZRH-STO som frugan ta r(bra priser i P-klass) följa min award...

Och hur skall vi fördela poäng/pengar?

Tacksam för alla BRA tips!
 

toer00

Medlem
Skälva biljetten har jag koll på. Mer på hur jag skall disponera våra poäng samt det faktum att det inte finns awards på vissa delsträckor…
 

agehall

Medlem
Det enda tips jag kan ge är att om du ska ha separata biljetter (dvs flera awards och/eller betalda biljetter) så se till att ha REJÄLT med tid vid alla byten där biljetter skarvas. Själv skulle jag ta minst en natt där vid sådana byten eller iaf se till att det finns en 4-5 alternativa flyg jag kan ta för att komma fram ifall något händer med den flight jag är bokad på.

Ifall du bokar separata awards för er så kan den ena flyga i SAS Go ner till ZRH och den andra i Plus. Om ni bokar en bokning blir det svårt.

Kom även ihåg att awards kan dyka upp, så det är ingen dum idé att boka det som finns nu och sedan hålla koll på ifall något bättre dyker upp och isåfall boka om.
 

DrKlas

Medlem
Jag förstår verkligen inte varför du inte bokar en bonusresa hela vägen? Finns det platser på samtliga flyg är det väl bara att boka dem som en resa istället för att dela upp i flera resor:

STO-ZRH med Sas
ZRH-HKG med Swiss
HKG-HKT med Thai
HKT-BKK med Thai
BKK-ZRH med Swiss
ZRH-STO Med Sas

6 segment och inga konstiga byten. 140 000 poäng för en person. Sedan får du hitta en resebyrå som kan sälja en likadan biljett åt din fru.
 

toer00

Medlem
kan man kombinera SK/LX/TG på samma award...? Dvs Poängen gäller för alla bolag, inget krav på att hålla sig till enbart ETT bolag för alla segment?
 

jerixon

Medlem
Absolut - inga konstigheter =)
Har du en 2 for 1 voucher från Amex kan ni båda resa för 140 000 poäng dessutom.

kan man kombinera SK/LX/TG på samma award...? Dvs Poängen gäller för alla bolag, inget krav på att hålla sig till enbart ETT bolag för alla segment?
 
Toppen