Senaste nytt

Lounger värda att stanna extra lång tid i (First-lounger eller motsvarande)

palmen

Moderator
Startar denna tråd utifrån en diskussion som hamnade lite off topic i en annan tråd där jag listade några lounger runt om i världen som det definitivt är värt att stanna någon extra timme eller eventuellt ta en liten omväg för att besöka.
För att komma in i dessa lounger krävs att man reser i Förstaklass eller har väldigt hög status inom flygbolagets lojalitetsprogram.

Listan är ingen definitv lista utan lounger jag besökt eller som rapporterats varit väldigt bra. Fyll gärna på med era erfarenheter av lounger väl värda några extra timmar så kan jag uppdatera listan. Det är dock inte säkert att den lounge du nämner kommer listas i första inlägget, alla tycker vi olika om vilka lounger som är riktigt bra.

First Class Lounge/Terminal i Zurich, Frankfurt, München, Geneve, Wien (First med Lufthansa-gruppen, eller HON member)
Thai First Lounge Bangkok (Thai Airways)
Private Room Singapore (Singapore Airlines)
Cathays First lounger i Hong Kong (här kommer man in som One World Emerald)
Air France First lounge i Paris
Concorde Room i London/New York (British Airways, går att komma in om man har CCR-kort också)
Etihad First Class Lounge Abu Dhabi
Qantas 1:a klass lounge, Sydney

Qatar och Emirates har också en hel del bra lounger, har dock inte flugit dessa bolag så har ingen input där. Finns fler andra lounger tex Qantas som jag inte har koll på.

Bubblare
American Airlines Flagship Lounge, Los Angeles
Concorde Dining Area, Washington Dulles (British Airways, går att komma in om man har CCR-kort också)
Qantas First Class Lounge, Los Angeles (Qantas First eller Emerald)
Japan Airlines Sakura First Lounge, Tokyo
MALS Lounge på Mumbais (BOM) flygplats (delen för första klass)
Emirates First Lounge, Dubai
 
Last edited:

flybob

Medlem
Spenderade några timmar i Etihads First Class Lounge i Abu Dhabi igår. Den är tämligen trevlig med gym, spa (15 min behandling ingår), cigarr-rum samt en ganska trevlig restaurang. Lite lustigt designad dock. Man måste lämna loungen för att gå på toaletten (fortfarande innanför yttre ingången men utanför själva loungen).

20160814_142800.jpg
20160814_162606.jpg 20160814_163120.jpg
20160814_174048.jpg 20160814_145057.jpg 20160814_144316.jpg 20160814_162518.jpg 20160814_172923.jpg

Etihads nya First Class Lounge i Melbourne är trevlig. Väldigt lugn och skön. Ingen extraordinärt dock.
 

Senator

Moderator
Jag skulle lägga till British Airways CCR på JFK som är nästan trevligare än London i mitt tycke. Jag tyckte också att Concorde Dining Area på Dulles var värt några timmar.

Det finns också Swiss FCL i Genève, samt en HON Lounge i Wien.

En bubblare är American Flagship LAX: inte kanske värt en omväg, men en rätt trevlig upplevelse om man är där.
 
Om nån nämner Turkish CIP-lounge pÅ IST, så ja den va värd en omväg förra året men känns inte så kul längre.

Jag är ju ett Iberia-fan och som OW Sapphire så är det ju inte många lounger med restaurang man kommer in i. Därför tycker jag att Iberias på MAD Terminal 4S är värd en omväg för oss sonm inte kan vifta med ett Emerald. Öppet från kl 21 till midnatt, perfekt stopp innan nattflygen till Sydamerika som går vid 00-01 på natten. Vinutbudet är inte heller dåligt direkt.
 

johhenrik

Medlem
Qantas First Class Lounge på LAX är helt klart värt att åka till LAX någon timme eller två tidigare. Bra à la carte samt Mumm champagne osv. :) Man kommer in med OW Emerald. Går även gå airside från inrikes nu, så har man en domestic AA från LAX kan man knalla till Tom Bradley International Terminal och utnyttja loungen.
 

Agö

Medlem
Anser du att den inte håller världsklass?
Ja.

Nyfiken på om du har haft dåliga erfarenheter.
Nej, ingen dålig erfarenhet men det är väl inte heller nödvändigt. Det är en fin lounge med trevliga ytor (särskilt badrummen) men vad exakt gör den värd en omväg eller ett medvetet längre besök? Jag tycker inte att loungen ifråga utmärker sig på något särskilt sätt helt enkelt.
 
Toppen