Senaste nytt

Bokningsklasser, prissättning, hur?

Juraj

Medlem
Jag hittade en biljett för 8000 kr i bokningsklass W. I mejlkontakt med flygbolaget fick jag veta att biljetten i bokningsklass Q kostar 9000 kr. Om jag väntar och flera biljetter säljs:

1. kommer W klass ta slut och Q klass släppas till 9000 kr, eller
2. kommer både W klass och Q klass bli dyrare och när W klass tar slut så släpps Q klass till ett pris som är högre än 9000 kr?

Hur funkar det generellt (om ett generellt svar kan ges)?
Om det är viktigt, handlar det om Thai.
 

FF#1

Medlem
Exakt hur det funkar vet i bästa fall revenue managment på bolaget, i övrigt är det en del mystik runt detta.

Q är väl en högre klass än W, så normalt sett finns den väl att boka om man specifikt ber om den. ( annars får man ju oftast billigaste tillgängliga klass)?

Eller är Q slut och W finns att boka?

Det är inte bara bokningsklass utan Fare basis som styr vad det kostar. Det kan vara så att den fare basis som ger billig Q har ett sista köpdatum.
Då kan det finnas kvar Q men till en annan fare basis som är dyrare.
 

JohanA

Medlem
I tillägg till ovan så är svar på dina frågor:

1. W klass kommer med stor sannolikhet säljas slut, men kan även öppnas upp igen. Tumregel är att alla högre bokningsklasser i samma kabinklass finns till försäljning om den lägre bokningsklassen finns till försäljning. Dvs, om W finns till försäljning så finns även Q till försäljning.

2. Det finns normalt sett 2-5 fare basis per bokningsklass, men ibland många fler. Det som definierar dessa är oftast regler för ombokning, avbokning och förköp. Ju dyrare fare basis desto högre flexibilitet. Som för punkt 1 gäller normalt sett att om den billigare fare basis finns till försäljning i samma bokningsklass finns även den dyrare fare basis till försäljning i samma bokningsklass.

På Thai skulle jag inte bry mig utan bara boka den tillgängliga bokningsklass i billigaste fare basis som ger minst 100% intjäning till det program jag vill samla miles/poäng till.
 

Juraj

Medlem
Både W och Q finns att boka för närvarande. Det finns två fare basis i Q, den ena restricted och den andra rebookable, ganska stora skillnader i pris. Det jag är ute efter är poäng, så det räcker för mig med den billigaste fare basis i Q bokningsklass. Enligt prisreglerna som jag hittade så har den billigare ett sista försäljningsdatum (men det är om två veckor så ingen fara).

Det som jag undrar är om det finns en sannolik möjlighet att Q klass blir billigare (biljetten är för två till Melbourne, så ganska dyr). Eller är risken större att den blir dyrare?

En till anledning varför jag överväger att vänta är följande (och jag ber om ursäkt i förväg då det handlar om resebyråer, men jag är medveten om både nack- och fördelarna). Biljetten i W finns nu för 8000 hos Thai och för 7000 hos en respektabel (icke-bara-online) resebyrå. Priset är samma hos båda i Q. Men jag undrar om det kan hända när W blir slutsålt att resebyråns- och bolagets pris får samma relation igen (1000 kr billigare hos resebyrån). Å ena sidan tycker jag inte det är värt att riskera, men å andra sidan skulle jag nästan vilja testa bara för att testa :).
 

Juraj

Medlem
Eller Aegean, Lufthansa och Turkish :). Det är mest Turkish jag är ute efter, det blir cirka 19 000 poäng i Q om jag räknat rätt, mer än hälften för Gold requalification. Sedan är vi flera som åker och poolar poäng tillsammans, det blir tillräckligt för en one way award i F med Lufthansa till Mellanöstern. Känns för bra för att boka i W och bli utan.
 

mtlmr

Medlem
Din pålitliga inte-online-resebyrå kan säkert boka Q-klass, hälsa på dem i sitt kontor.

Jag behövde poäng till Flying Blue för att förlänga milesen. Varken på flygbolagets hemsida eller onlineresebyråerna kunde man köpa poänggivande klass. Gick ner till närmsta "resebokare/-byrå" på Möllan i Malmö och köpte då upp mig till poänggivande klass för ungefär skillnaden i fare + liten avgift. Kan vara värt att kolla?

Eller Aegean, Lufthansa och Turkish :). Det är mest Turkish jag är ute efter, det blir cirka 19 000 poäng i Q om jag räknat rätt, mer än hälften för Gold requalification. Sedan är vi flera som åker och poolar poäng tillsammans, det blir tillräckligt för en one way award i F med Lufthansa till Mellanöstern. Känns för bra för att boka i W och bli utan.
 
Toppen