Var någonstans får du det till att det är 716 plan före SAS i kön?
Airbus säger fortfarande att de kommer leverera 50 plan det här året, och det har dom kommunicerat hela tiden. Deras plan är att ha en produktionstakt på 6plan/månad innan 2016 sär slut och 10plan/månad i slutet av 2018. Att dom har problem med toaletter och annat är ju välkänt, men de har ju inte ändrat sina intentioner. Men visst, de har 35 plan att leverera i år för att komma upp i målet vilket innebär en takt på 7plan/månad för resterande månader. Så de kanske missar med nåt flygplan, men det är säkert inte så långt ifrån.
Men eftersom den ursprungliga planen inte ändrats mycket de senaste åren varför skulle SAS inte få sina flygplan 2019?
Som sagt, back loggen är nu 765 plan. Av dessa ligger 716 för leverans 2016-2018 (vilket som alla förstår naturligtvis inte kommer att hålla, leveransbeskeden för A350 har aldrig hållit, och det är dessutom nu en rent matematisk omöjlighet.)
SAS har nu backat till 2019. Då "ska" även 49 andra plan levereras. För säkerhets skull har jag utgått från att samtliga dessa ligger efter SAS i kön, vilket ju inte är speciellt sannolikt.
Airbus har inte alls "hela tiden kommunicerat att man ska leverera 50 plan 2016" det är tvärtom resultatet av ständigt framflyttade önskedrömmar om höjd produktionstakt.
Det ska även noteras att t o m i Airbus egna prognoser (som alltså aldrig hållit!) så inträffar produktionsmaximum 13 plan/månad först
efter 2018.
Det finns alltså inte ens en matematisk möjlighet för SAS att få sina plan 2019 med mindre än att 100-tals plan avbeställes/senareläggs, oavsett om man nu äntligen skulle nå det (nedjusterade) målet om 50 plan per månad 2016 eller ej.
Man kan naturligtvis få något ströplan 2019 om Airbus skulle få för sig att ransonera planen mellan flygbolagen. Men jag tror inte det är så sannolikt, det fungerar inte värst bra för flygbolagen heller att inte få en viss volym på varje modell relativt snabbt.