Senaste nytt

Hemresa från Asien med bl a Cathay Business och Thai First

majer

Medlem
Hej forumvänner!

Här kommer min första reserapport någonsin (så ha överseende)!

Sommarens äventyr bokades som en hyfsat spontan resa till Taiwan för att återse några vänner och uppleva de spektakulära vyerna i Hualien. Destinationen var dock Kaohsiung.

Utresa skedde med Lufthansa First Class i kombination med Eva Air Business class. Jag hade bestämt mig för att inte “störa” upplevelsen i LH F med att samtidigt fila på en reserapport, dessutom känns forumet nästan mättat med LH F-upplevelser nyligen. Därför kommer denna reserapport endast innehålla hemresan från Taiwan. Denna rutt är dessutom aningen krokig varför den är mer intressant att skriva om.

Resan bokades med Eurobonus poäng och en Amex 2-4-1 voucher. Jag hade hittat en plats i F på Thais A380 och vidare transport till Stockholm med Austrian. Tyvärr hittade jag ingen bra anslutning från Kaohsiung till Bangkok varför resan bokades som Open Jaw [ARN - KHH, BKK - ARN] och jag köpte en enkelbiljett med KA/CX från Kaohsiung till Bangkok. Oron började genast krypa i kroppen, separata biljetter, tyfonsäsong, vad händer om jag inte hinner med min anslutning i BKK?
Rutten:
KA C KHH - HKG
CX C HKG -BKK
TG F BKK - CDG
OS C CDG - VIE
OS C VIE - ARN



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Cathay Dragon (Dragonair)
KHH - HKG
Business Class
Airbus A330
Plats 15K
Flygtid 1:25
Avgång 08:00


Jag gillar Kaohsiung International Airport, det är en liten och smidig flygplats, korta avstånd och endast några få gater gör den enkel att navigera i och korta köer. Som kuriosa kan nämnas att när jag ankom till Kaohsiung tog det 40 minuter från det att hjulen slog i backen tills att jag var på hotellrummet. :)

Incheckningen gick snabbt och agenten frågade hur länge jag skulle stanna i Bangkok. Jag visade upp min bokning från Bangkok varpå hon frågar om hon ska checka in bagaget hela vägen, vilken service! Jag hade en väl tilltagen layover i Bangkok, 10 timmar, för att just hinna med immigration och bagage, nu framstår dessa 10 timmar nästan som löjliga.

Efter en snabb säkerhets- och passkontroll sitter jag sedan i loungen. Cathay Dragon har en egen lounge på KHH, en liten sådan men den passar för ändamålet. Vid full C-kabin på de A330 som trafikerar sträckan kan den dock kännas lite trång. Idag skulle kabinen visa sig vara i det närmaste tom.

Väl ombord blir jag varmt välkomnad av kabinpersonalen i galleyet. En värdinna i kabinen placerar sig vid min plats och visar vart jag ska. En snygg gest. Kabinen fylls med pax till kanske max 10%.

IMG_3458.JPG

Cathay Dragon Regional Business

Kabinen har uppdaterats sedan jag flög med dem senast och jag upplever den som något trängre men minnet kan eventuellt svika något. Innan avgång blir jag serverad en pre-departure drink, ett val mellan vatten, apelsin- eller äppeljuice. Menyer delas också ut och beställningar tas upp innan avgång. Valet föll på Scrambled Eggs.

IMG_3438.JPG
IMG_3439.JPG

Cathay Dragon Frukostmeny

Något jag har märkt med Cathay Pacific/Cathay Dragon är att vid start ökas gaspådraget successivt och mjukt, inte allt på en gång som med de flesta andra bolag. Detta ger en mjukare acceleration.

IMG_3437.JPG

I väntan på push-back blickar jag ut över ett under 2015 olycksdrabbat flygbolag

Väl uppe i luften serveras frukosten och jag konstaterar igen att frukost inte är den mest kulinariska upplevelsen man kan ha ombord på ett flygplan. Den smakade dock bra.

IMG_3450.JPG

Frukost på KA

Flygningen flyter på utan märkvärdiga händelser och vi tar mark på Hongkongs internationella flygplats Chek Lap Kok enligt tidtabell.

Cathay Pacific
HKG - BKK
Business Class
Airbus A330
Plats 20A -> 19G
Flygtid 2:45
Avgång 12:05


Efter en snabb säkerhetskontroll är jag uppe i avgångshallen, varför kan inte internationell transfer vara lika smidig på alla flygplatser? Utan att ha koll på var min avgångsgate (62) ligger söker jag mig till Cathays lounge The Wing. En mycket fräsch och trevlig lounge med stor bar (med Moët!) och utsikt över plattan.

När klockan börjar närma sig avgång inser jag att jag behöver transportera mig ända från The Wing till Gate 62, en promenad på närmare 10-15 minuter, om man inte tar det underjordiska tåget. Ingen fara i sig men jag passerar loungen The Bridge vilken låg betydligt bättre till. Är den i klass med The Wing, någon som vet?
Vid gaten appliceras priority boarding så som sig bör och jag möts av ett genuint välkomnande ombord av kabinpersonalen. Jag ser att denna A330 har long-haul-konfiguration, dvs reverse herringbone konfiguration och cirrus-stolen, kanske för att denna flight fortsätter från Bangkok till Chennai? Hur som helst, jag trivs mycket bra i stolen och det är gott om förvaringsmöjligheter och modernt snitt på IFE:n.

IMG_3460.JPG

Pre-departure drink och South China Post

Businesskabinen är uppdelad i en större och en mindre kabin. Jag hade valt säte 20A i den bakre, mindre kabinen, endast tre rader med totalt elva stolar. Jag rekommenderar denna kabin då den känns liten och ombonad. Nackdelen är att alla ekonomipax passerar genom kabinen vid boarding.
Pre-departure drink erbjuds flera gånger under boarding. Ett glas Billecart-Salmon Brut inmundigas och jag noterar att det på flaskan står "Exclusively produced for Cathay Pacific" eller något liknande.

En värdinna kommer fram till mig och frågar om jag kan tänka mig att byta plats till 19G istället för att ge rum för en familj som reser tillsammans. Jag uppskattar fönsterplats (19G är en gångplats) men tänker att göra kabinpersonalen en tjänst kan inte vara fel.

Även den här starten sker med mjukt ökande gaspådrag för mjuk acceleration. Väl uppe i luften sker servicen mycket effektivt och professionellt men inte stressad. Champagneglaset hålls fyllt och förrätt serveras.

IMG_3461.JPG


Tre val av huvudrätt (jämför det här med en 2+ timmars flygning inom Europa!), valet faller på torsken som smakar mycket bra.

IMG_3462.JPG

IMG_3463.JPG

IMG_3464.JPG

Cathay lunchmeny på flight 653 HKG - BKK

Måltiden avslutas med Häagen Dazs-glass, som var något för kall för att hantera, samt en kopp Hong Kong style milk tea.

IFE:n innehåller ett stort utbud av filmer och jag finner The fifth wave som får bli min underhållning under resan.

Efter en något turbulent inflygning mot Bangkok tar vi mark och taxar snabbt mot vår gate. När jag stiger av planet tackar jag kabinpersonalen för en härlig flygning och noterar att pursern fortfarande tilltalar mig vid namn. Imponerande minne måste jag säga, jag var inte den enda västerlänningen i kabinen.

Transfer och Thai Royal First Lounge BKK

Transfer på BKK var allt annat än First Class. I den bästa av världar hade jag blivit mött vid planet med en golfbil men eftersom jag inte var incheckad på resterande delar av resan var det inget jag förväntade mig. Istället hittar jag en säkerhetskontroll för transferpax och det var inget problem att ta sig igenom den trots att jag saknade boardingkort - jag fann mig snart i ett hav av semesterpax och högljudda småbarn. :) Nåja, jag misströstade inte, jag såg fram emot First-faciliteterna som väntade. Väl uppe i avgångshallen finner jag en transferdisk med en dedikerad kö för Thai Royal First-passagerare. Mannen före mig i kön verkar ha problem och agenten sitter med telefonen i högsta hugg, det hela tar lång tid. Agenterna som hanterar ekonomipax verkar inte ha någon koll på att jag står och väntar i First-kön, ekonomipax som ankom långt efter mig fick hjälp utan någon notis till mig som väntade i First-kön. Missförstå mig inte, jag är inte en otålig resenär i vanliga fall men jag hade förväntat mig att personalen hade lite koll på att det faktiskt står en First-passagerare och väntar.
När jag väl fått assistans och mina boardingkort i handen återstår en lång promenad till Royal First-loungen. Agenten föreslår att jag går upp en våning där det finns shopping att förkovra sig i, något som skulle visa sig vara ett dåligt val. Det var nästan smockfullt med folk i den långa passagen till concourse D och Thai Royal First Lounge.

Väl på plats i loungen har jag närmare åtta timmar att slå ihjäl. Jag börjar således med att slumra några timmar i de Slumber Rooms som finns i loungen. Ljudet från terminalen är hyfsat dämpat och jag lyckas sova någon timme i alla fall.
Jag återvänder till loungen, väcker mig själv med ett glas champagne och beställer samtidigt en massage. Massageservicen är verkligen Thais trumfkort.
Efter en välbehövlig heltimmes oljemassage och dusch återvänder jag igen till loungen och tar plats i ett av de avskärmade rummen. Jag skulle önska bättre tillgänglighet på eluttag, jag hittade ett bakom fåtöljen som jag får dela med TV:n. Boarding announcements från terminalen hörs tydligt i loungen, lite mer ljuddämpning vore önskvärt. Väl på plats studerar jag menyn. Är det bara jag som tycker den är lite begränsad? Jag kollade förvisso aldrig menyn i FCT men med tanke på champagneutbudet gissar jag att även menyn är något mer utarbetad. Nåväl, den mat jag beställde in smakade mycket bra.

IMG_3466.JPG

A la Carte i Thai Airways Royal First lounge BKK

Resterande tid ägnas åt att hänga på BC och sippa champagne, värdinnorna är mycket uppmärksamma och ser till att glaset aldrig står tomt.

Thai Airways
BKK - CDG
Royal First Class
Airbus A380
Plats 1A
Flygtid 12:00
Avgång 00:05


Runt 23:30 blir jag och en annan pax eskorterad av en värd till gaten som ligger på gångavstånd, dvs ingen golfbil. Vi blir överlämnade till kabinpersonalen vid dörr planets dörr 1A.
Jag finner mig till rätta på planet och konstaterar att jag direkt börjar jämföra denna produkt med Lufthansas. Garderoben är mindre, endast en toalett trots 12 platser, sämre filmutbud i IFE:n, Business/Eco-pax passerar genom kabinen under boarding... Varför kan man aldrig vara nöjd? :)

Jag blir snabbt serverade ett glas Dom Pérignon Vintage 2006 och noterar att Thai har bytt ut champagneglasen till en med traditionell variant.
IMG_3473.JPG

Pre-departure drink på 1A i Thai's A380

IMG_3472 (2).JPG
Leverantör av champagneglas till Thai

Rimowa amenity kit, varm handduk och pyjamas delas också ut.
Medan jag finner mig tillrätta i stolen hinner champagneglaset fyllas på och jag njuter i fulla drag. 7/12 stolar i kabinen förblir tomma.
Innan min resa har jag läst en del mindre positiva omdömen om Thai F, t ex att det är mer en upphottad businessprodukt i F-kabin etc. Även Lucky från One Mile At A Time (Review: Thai Airways First Class Tokyo Narita to Bangkok - One Mile at a Time) hade något att anmärka på. Med det på hjärnbarken letar man (jag?) efter saker att anmärka på vilket förstör upplevelsen något. Det är lite synd för jag tycker ändå att det är en bra produkt, men kanske inte jämförbar med t ex CX eller SQ i F. Det som Thai har emot sig på förmodligen de flesta Europaflygningarna är de sena avgångstiderna (ingen koll på konkurrenterna dock, förmodligen liknande schema där). Jag var inte jättehungrig runt kl 01 på natten lokal tid.

IMG_3469.JPG
IMG_3470.JPG
IMG_3471.JPG

Thai F-meny

Måltidsserveringen var mer “påtvingad” än på LH, men inte mig emot. Jag ville ändå sova ganska omgående ändå.
Kaviaren smakade fint men vad folk ser för exklusivitet i Foie Gras övergår mitt förstånd.

IMG_3476.JPG

Kaviar i Thai First

IMG_3477.JPG

Foie Gras i Thai First

Jag provade en hörna och det hela smakade bara unket. Ska man “döda” leversmaken tillsammans med de tillbehör som finns på tallriken? Vad är då poängen med levern? Någon som är kunnig inom ämnet får gärna kommentera (@Agö?). :)
Jag gick loss på fänkålssoppan och avslutade med en frukttallrik. Förutom gåslevern smakade det hela mycket bra.

Efter middagen bytte jag om till pyjamas medan min stol bäddades om till säng. Det var dock ingen som frågade när jag ville bli väckt och hur jag ville göra med frukost.

Jag sov som en stock tills jag blev väckt ca två timmar innan landning i Paris. Jag har nog aldrig sovit så bra på ett flygplan.
Frukosten var inte lika bra som på LH, det märks skillnad på uppvärmda scrambled eggs och de som tillagas ombord. Kanske är det bara jag, men att kombinera scrambled eggs och bacon med lax vet jag inte om det var så lyckat?

IMG_3478.JPG
IMG_3479.JPG

Thai First frukost

Cappuccinon smakade mycket bra och gjorde sitt jobb.
Vid avgång från Bangkok fick F-passagerare en 20Mb-voucher för internet ombord. Jag utnyttjade den under resterande del av flygningen. Hastigheten var väl ok för BC.se men inte mer än så.
Innan landning fick jag även en voucher för att använda mig av Access No. 1 fast track förbi passkontrollen.

Efter en mjuk landning i Paris tackade kabinpersonalen för sig och jag för mig. Jag flyger gärna Thai F igen!

Transfer CDG

Påminn mig om att aldrig mellanlanda på CDG igen. En stökigare och mer ostrukturerad flygplats får man leta efter. Högteknologiska flygplan kan Frankrike producera men en flygplats som funkar verkar svårt…
Utan att veta vilken terminal jag anlänt till och inte heller vilken jag skulle till irrade jag mig bort mot gate 50 där min flight skulle avgå från (trodde jag). Vid varje ”checkpoint” uppmanas man scanna sitt boardingkort. Skärmen på denna scanner övergår i rött och meddelar något på franska. Återigen fransk mentalitet, alla förstår franska, eller hur? Suck.

Med tre timmars transfertid sökte jag mig mot första bästa lounge och fann en Star Alliance-lounge. Väl där informerar personalen om att jag befinner mig i fel terminal, jag ska tydligen till 2D. Ovetandes om att jag befann mig i terminal 1, och att det tydligen finns en gate 50 även i terminal 1 blev jag i alla fall insläppt och kunde researcha lite på nätet om hur man tar sig till T2, det finns tydligen något tåg. Jag kan verkligen rekommendera den här loungen, den är stor, fräsch och har bra mat- och dryckesutbud. Dessutom finns en veranda.

Efter en dusch börjar jag således söka mig mot terminal 2D. Följer första skylten jag hittar (2A – 2E) i hopp om att hitta det omtalade tåget. Förvånad kommer jag till en säkerhetskontroll där man verkar helt ovetande om att det här är vägen till 2D. Scannern visar återigen rött trots att jag följt skyltarna mot terminal 2D, det måste väl ändå vara rätt? :) Mitt boardingkort skickas iväg mellan olika personer medan jag läser på monitorerna i bakgrunden ”Transfer bus to Terminal 2A – 2E departs from gate 10”. Efter mycket om och men släpps jag igenom säkerhetskontrollen. Vid gate 10 där bussen skulle gå sitter en dam som inte kan svara på när bussen går!?

Väl på bussen flyter det på hyfsat och snart är jag, efter ett bussbyte på terminal 2D. Bra, jag är ju redan på airside, det kan ju inte behövas en till säkerhetskontroll. Fel igen, jag leds ut till landside igen och möts av ett hav med människor som ska igenom säkerhetskontrollen. Jag provar fasttrack-scannern men den visar rött. Jag frågar en man som kontrollerar boardingkort om jag har tillgång till någon fast track varpå han frågar om jag har något kort (guldkort). Jo, det har jag och blir framsläppt, dock tycker jag det verkar konstigt att man skulle behöva guldkort som resandes i business.

Min flight till Wien skulle avgå kl 10 och jag når till slut gaten kl 09:30. På monitorn står det att boarding ska påbörjas kl 09:15 men någon boarding har inte påbörjats. När klockan närmar sig 10 ändras texten på skärmen till försening, men fortfarande att boarding ska påbörjas kl 09:15. Strax efter kl 10 påbörjas slutligen boardingen.


Austrian Airlines
CDG - VIE
Business Class
Airbus A321
Plats 2F
Flygtid 2:00
Avgång 10:00


Det här är min första flygning med Austrian. Jag finner min plats och blir serverade en pre-departure drink. Av de flygbolag jag flugit inom Europa är Austrian det första att servera en pre-departure drink.
Kapten meddelar att vi kommer bli ytterligare försenade pga försenad slottid. Jag börjar känna att min transfertid i Wien kan bli tight. Kl 10:50 lyfter vi slutligen från CDG.
Måltidsserveringen påbörjas och till skillnad från LH serveras en varm måltid, om än kanske inte så stor.

IMG_3482.JPG

Austrians varma lunch från Do & Co

Den smakade i alla fall bra och kabinpersonalen var uppmärksam med en värdinna dedikerad för businesskabinen. Ekonomipax som kom fram och ville använda den främre toaletten blev vänligt men bestämt hänvisade till den bakre.

I det stora hela en bra flygning, men jag satt på nerverna i rädslan om att inte hinna med min anslutning i Wien som skulle avgå kl 12:55.
Kl 12:25 landade vi på Wiens flygplats.

Austrian Airlines
VIE - ARN
Business Class
Airbus A320
Plats 2A
Flygtid 2:20
Avgång 12:55


Efter en kort promenad från gate F02 till F05 behövde jag inte vänta mer än max 2 minuter innan priority boarding påbörjas för min sista flight. Jag var nog inte i terminalbyggnaden mer än 5 minuter.

Boarding på efterföljande flygning flyter på utan större anmärkningar.
På ämnet om huruvida flygbolagen bör variera måltiderna ombord måste jag nog säga att jag hade blivit besviken om jag fått samma rätt två gånger i rad på dessa två flygningar med OS. PÅ denna flygning serveras en klassisk schnitzel som smakade riktigt bra [för att vara uppvärmd].
Inflygningen till Arlanda bjuder på fina bilder över Stockholm city.

IMG_3483.JPG


Summering

Det är nu man bör avsluta med någon form av summering.
Jag är väldigt tacksam för samarbetet mellan Star Alliance, Eurobonus och Amex som gör det möjligt för mig att njuta av en sådan här resa. F-upplevelser verkar bli mer svåråtkomliga, dels för att bolagen bantar ner sina kabiner, dels för att restriktioner ibland införs mot olika poängprogram. Jag hoppas kunna bocka av ANA F och kanske något mer bolag i framtiden. SQ och CX står på önskelistan men de är mer svåråtkomliga.
 

Attachments

  • IMG_3460.JPG
    IMG_3460.JPG
    54,7 KB · Visningar: 301

Dr. Miles

Expert
Tack för en utförlig rapport.
Transfer CDG

Påminn mig om att aldrig mellanlanda på CDG igen. En stökigare och mer ostrukturerad flygplats får man leta efter. Högteknologiska flygplan kan Frankrike producera men en flygplats som funkar verkar svårt…
Det har @agehall och jag påmint andra i åratal men vissa väljer att ignorera seriösa varningar. ;)

Air France och Paris CDG, en vansinnig Combo? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Kort transfertid och inget boardingkort på CDG. Vad gör man?! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Paris CDG försöker bättra på sitt rykte | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:

majer

Medlem
Trevligt skrivit, jag vill bara säga att du har fel om gåslever enligt min smak.
Hur ska den avnjutas då? Gjorde jag något fel, eller tycker jag bara inte om gåslever?

Tack för en utförlig rapport.
Det har @agehall och jag påmint andra i åratal men vissa väljer att ignorera seriösa varningar. ;)
Ja, jag kan bara instämma. Tyvärr var det den enda A380-destinationen som var tillgänglig vid bokningstillfället.
 
Toppen