Senaste nytt

Air Berlin ställer in vårt flyg från Köpenhamn. Vad gäller?

ACervin

Medlem
Sommarsemestern brukar brukar innebära två veckor med familjen i södra Frankrike i juni månad innan den stora turistruschen börjar. Bokade Air Berlin ner för 4 pax till den 16 juni. Idag, 1 månad innan, kom då besked att flygningen är inställd. Erbjuden alternativ som inte är så tokigt förutom på en punkt att avgångstiden från CPH ligger så tidigt att det betyder antingen hotell i Köpenhamn, eller flygtaxi för 2000 kr.

Vilka möjligheter har jag?

1. Propsa på att få pengarna tillbaks (och själv försöka hitta en annan bokning)
2. Propsa på att de får försöka komma upp med ett bättre alternativ tidsmässigt
3. Propsa på att de betalar för den fördyrande transporten till flygplatsen (avsaknad av allmänna kommunikationer så tidigt).

Tacksam för förslag.




Hej ,

Vi måste tyvärr meddela att –Air Berlin- har ställt in delar av er resa. Som alternativ erbjuder flygbolaget följande:

AB 8017 16juni Copenhagen-Vienna 06:10-07:40

AB 8014 16juni Vienna-Nice 10:55-12:30


Vänligen återkom omgående, dock senast - - 14maj - - , med besked . Först när ni återkommer med besked bokar vi platserna. Observera att detta är vad flygbolaget erbjuder i skrivande stund, antalet platser är begränsat och kan komma att ta slut.

Skulle något av dessa alternativ absolut inte passa er kan vi höra med flygbolaget om de kan ge full återbetalning för era biljetter.

Vi beklagar det inträffade och tackar för er förståelse.



Med vänliga hälsningar,
Jenny W
Travelstart
 

Homer

Medlem
Du har ingen rätt till kompensation annat än återbetalning av biljetten*

Det måste finnas massor av alternativa vägar till Nice, om det inte går via Wien så kanske via Berlin
eller Düsseldorf.
Titta i tidtabellen så kan du själv föreslå något Downloadable timetables & apps - oneworld

Även om du inte köpt biljetten direkt från AB kan det vara idé att testa att kontakta dem direkt, för de har
mer möjligheter än Travelstart , mycket beror dock på vem du pratar med, blir det nej prova igen med någon annan.






* E. Kompensation vid inställda flygningar
Du är inte berättigad till kompensation vid följande tillfällen:
2) Då du får besked om den inställda flygningen minst 14 dagar före avgång.
http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/EU regulations-nr261_2004.pdf
 

ACervin

Medlem
Tack för info. Jag har kollat Air Berlins hemsida och där fanns inga andra alternativ. Via Oneworld iphone app hittade jag ett BA flyg med rimliga tider. Har nu tillskrivit resebyrån för att se om de kan boka om till det. Pengarna tillbaks i detta läge ger inte så mycket då vi bokade tidigt och att boka om nu leder till helt andra priser. Risk för att man får bita i det sura taxiäpplet
 

Palazzi

Medlem
Trist...:(

Nice blir ju lite begränsat när man flyger OneWorld tyvärr.

LH, LX är ju mycket smidiga och prisvärda till Nice, men det hjälper dig ju föga om det är One World som gäller.

Kanske ändå blir billigare att boka Taxi när det handlar om 2.000kr totalt.... troligen är det väl mindre än differensen att boka om flyget till BA...?
 

Homer

Medlem
Kanske lite väl optimistiskt att hoppas att de ska boka om till BA.
AB med övernattning i Düsseldorf går ju, men det kanske inte blir billigare/bättre.
Kan du åka den 15:e har du flera alternativ med AB.
 

ACervin

Medlem
Ja LX har ett bra alternativ från CPH via ZRH till NCE och vi flyger gärna LX. Alla i familjen gillar Zurich flygplats. Var en hårsmån från att boka det i vintras när vi planerade denna resa. Men så hade Norwegian mycket bättre tider på hemresan (direkt). Kombinationen Air Berlin ner och Norwegian hem sparade en tusenlapp och några timmar jämfört med LX / LH TOR. Man skulle tagit dom där extra timmarna. Ungarna kommer väl dessutom att äta upp en bra slant på flygplatsen som hade varit gratis i loungen om jag hållit mig till Star Alliance. Enkel CPH - NCE med LX är nu skamligt dyr på ca 5000 DKK per person. ToR blir billigare ca 3000 DKK pp, men ändå betydligt dyrare än vår nuvarande biljett.

MAn kan inte låta bli att fundera på om det inte är smidigare i längden att hålla sig till bolagen där man är stamkund, även om det ter sig lite dyrare till en början

Taxi here we come
 

Gnopps

Medlem
Du har inte rätt till kompensation men flygbolaget är skyldigt att ge dig samtliga följande alternativ, du får sedan välja vilket du vill ha:

1. Full återbetalning
2. Ombokning till annan dag
3. Ombokning till destination snarast möjligt​

Travelstart har helt fel när de säger att ni kanske kan få alternativ 1, det SKA ni få om ni vill. Alternativ 2 verkar de helt glömma bort och de ger en möjlighet för alternativ 3.

Alternativ 3 verkar vara det vettigaste för er, men flygen de föreslår avgår ju för tidigt. Lagstiftningen är tyvärr rätt vag om alternativ 3 gäller endast egna avgångar, partnerflyg eller samtliga flyg. Danska myndigheter har tolkat lagtexten att gälla samtliga flyg, flygbolagen vill såklart tolka egna avgångar. Jag skulle hitta en passande avgång och säga att det är den jag vill ha enligt paragrafi si och så. British Airways sa du var hyfsad och de är dessutom partner så föreslå den. Säg att du kan inte åka redan klockan 6 och att om de inte vill boka om till BA får de föreslå en annan avgång samma dag. Låt dem inte köra med dig.

Lagen i fulltext är lättläst och hittas här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:SV:PDF
 

Homer

Medlem
Travelpartner och Budjet är samma bolag, det här hade de fräckheten att skicka till mig för ett tag sedan, 6 månader innan resan notera det understrykna.


Hej ,

Vi vill med denna e-post meddela att flygbolaget har gjort en ändring av era flygtider. Ni finner er nya tidtabell på hemsidan www.checkmytrip.com där ni loggar in med bokningsnummer och efternamn.
OBS! Använd ej Å, Ä och Ö när du skriver ditt namn, utan istället AA,AE och OE t.ex. HÄGGSTRÖM blir HAEGGSTROEM.

Vänligen bekräfta att ni accepterar denna ändring genom att svara på denna e-post. Skulle ni inte återkomma till oss inom en vecka så anses ändringen som bekräftad och därmed bindande.



Med vänlig hälsning,
Annika S
Budjet
 

Palazzi

Medlem
Kan det rent rättsligt vara möjligt att Budjet kan räkna inget svar som ett jakande svar...?:confused:
 

KeXx

Medlem
Taxi here we come

Ta bilen och kör till Malmö. Jag har en parkeringsplats ni kan nyttja och jag bor bara fem minuter från Hyllie Station där det är lite bättre förbindelser till AB:s morgonflyg till Wien. Du behöver inte lägga pengar på onödiga saker som flygtaxi och p-hus på CPH.

Man ställer ju upp för en BC-kompis!
 
Toppen